fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יעקב גבע ז"ל- מלאך בחיים ואגדה היום

יעקב גבע ז"ל היה מהאנשים שזכו להשאיר מורשת אחריהם. מסיפור משפחתי של אובדן ומסירות, למפעל חברתי גדל והולך של חיים לכל כך הרבה ילדים, בני נוער, מבוגרים ומזדקנים, שמצאו בית חם, אוהב ומכבד. 
יעקב גבע ז"ל | צילום: RITVO PHOTOGRAPHY
יעקב גבע ז"ל | צילום: RITVO PHOTOGRAPHY

לפני כחודש מלאה שנה מאז הלך בטרם עת יעקב גבע מנגיף הקורונה. את האזכרה בחרו לציין אחרת, מאות הגיעו לאולם שבמלון אסיינדה. במבואה נערכה תערוכת רפרודוקציות של עבודתו שהוצבו בגאון. עופר ליעוז מנדלוביץ, שהנחה סיפר על תחנות חייו המשמעותיות של יעקב ז"ל.

יעקב גבע ז"ל היה בין ראשוני כפר ורדים והחל את דרכו כאיש חינוך ומנהל בית ספר קשת בכפר. ב-1989 פרצה שריפה בביתו ובה שניים מילדיו נספו- אייל, בנו הביולוגי; וליאת, בתו המאומצת, שהייתה ילדה בעלת מוגבלויות. גבע עצמו נפגע קשה מכוויות ומשאיפת עשן כאשר ניסה להציל את ילדיו.

לאחר השיקום הפיזי ובמסגרת תהליך השיקום, יעקב ואשתו יוכי חיפשו דרכים לתרום לקהילה, בעיקר בתחום של בעלי מוגבלויות. יעקב היה חלק מהגרעין שהקים את מרכז 'כוכב', המספק תעסוקה לבעלי מוגבלויות. במישור המקצועי התקשה יעקב להמשיך ולתפקד כמנהל בית הספר. הוא עבר למשרת פיקוח במשרד החינוך, ובמקביל נפגש עם צעיר, הנרי דכוואר מתרשיחא, שהתחבר לסיפור המשפחתי של יעקב ז"ל. הנרי החליט לחבור ליעקב מתוך תחושת שליחות ובשנת 1994 מקימים השניים את חברת "קשר" ופותחים את ההוסטל הראשון לבעלי מוגבלויות. החזון של יוכי ויעקב והמניע לצעד זה, היה לוודא שלילדיהם המאומצים יהיה בית חם ומיטיב, לכשהם עצמם לא יוכלו להיות חזקים עבורם. בשנת 93' אימצו גם את שי.

כיום מפעילה החברה כ-40 בתים והוסטלים, בהם מתגוררים כ-400 אנשים, עם מגוון לקויות, בכל רמות התפקוד, ומגילאי נוער ועד למזדקנים. יעקב השאיר מאחור משפחה מדהימה, חברים וצעירים שימשיכו את דרכו להרבה שנים ואת שותפו לרעיון הנרי דכוור מתרשיחא שיחד הגשימו חלום שהפך למציאות. היום הגליל המערבי עם עכו, בוסתן הגליל, כפר וורדים, כרמיאל, עין יעקב, מושב חוסן נותן מענה ובית חם לאותם צעירים מתבגרים ומזדקנים בכל מיני מסגרות.

יעקב גבע ז"ל | צילום: RITVO PHOTOGRAPHY
יעקב גבע ז"ל | צילום: RITVO PHOTOGRAPHY

"קשר" היא עמותה לקידום שירותים חברתיים עם צוות נפלא מקצועי שאוהב ומהר מאד מתאהב בכל רחבי הגליל. אבא ראה בחברה מנוף לחיים", אומרת סיגל. "המוטו שלו היה 'מפי עוללים ויונקים ייסדתי עוז', במובן הזה שבני אדם נושעים מתוך הנתינה. לא משנה כמה ניתן, תמיד נקבל יותר. ראשי התיבות של קשר הם 'קיים שייך רצוי' ואת המוטו הזה אבא יישם. הוא הכיר בשמות כמעט את כל הדיירים, והם כמובן הכירו אותו. הוא רקם קשר הדוק וחברי עם המון אנשים, ולעולם לא שפט אדם לפי דת, מגדר או השכלה. מכל הסיפורים ששמעתי במהלך השבעה, אני מקבלת תחושה שמיד עם מותו הוא הפך לאגדה".

יעקב גבע ז"ל | צילום: RITVO PHOTOGRAPHY
יעקב גבע ז"ל | צילום: RITVO PHOTOGRAPHY

מפעל חיים

החברה הפכה למפעל חיים ולמרכז חייהן של שתי המשפחות. יוכי: "בהתחלה עבדנו בהוסטל, יחד עם מידא, אשתו של הנרי, הכנו בעצמנו את האוכל לדיירים, ערכנו את הקניות, והיינו חלק מהצוות. בעצם, היינו הצוות". בשנים הבאות העסק מתפתח בהתמדה, כשבשנת 2000 סיגל מצטרפת לצוות הבכיר. החברה מצליחה לצמוח במהירות, ויחד עם זאת לשמור על עצמה כחברה משפחתית. הקשרים בין שתי המשפחות התהדקו, כשיעקב והנרי הופכים לחברי נפש, למרות שמפרידות ביניהם כמה שנים טובות.

כיום מספקת החברה דיור ושירותים ליותר מ-400 בעלי מוגבלויות. הם מתגוררים בשמונה מערכי דיור, הכוללים יחד כ-40 בתים והוסטלים. בבתים מתגוררים דיירים ברמות תפקוד שונות, ומכל קשת המוגבלויות: מוגבלות שכלית, אוטיזם, תסמונת דאון, אנשים לאחר אירוע מוחי ועוד. הבתים מפוזרים בכל רחבי הגליל המערבי ובקריות, ובנוסף מפעילה החברה מרכז תעסוקה. אנשי הצוות הם יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים, ומאות העובדים כוללים מדריכים, עובדים סוציאליים, מטפלים, אימהות בית, פסיכולוגים ועוד.

שני האירועים המשמעותיים בחייו- אסון השריפה והקמת חברת קשר, השפיעו לבסוף גם על הדרך בה יצא את העולם. "בצורה סימבולית הקורונה חדרה לחיינו דרך ההוסטלים", אומרת יוכי. "הילדים (עדי, שי ואורי שאומץ גם הוא, שלושתם מתגוררים באחד ההוסטלים של החברה) היו בבידוד ארבעה שבועות רצופים, כולל בראש השנה. הם לא הגיעו הביתה ואנחנו לא יכולנו לבקר אותם. יעקב, שאהב מאוד לצאת לקונצרטים ולתערוכות, השתגע בבית. אפילו החזרות של תזמורת המבוגרים, מסגרת שיעקב מאוד אהב, נפסקו. הוא סבל מאוד מהקורונה עוד לפני שחלה במחלה".

בסוף השבוע שלפני יום כיפור יצאו הדיירים סוף סוף לבתיהם, כאשר לפני כן הם נבדקו ונמצאו שליליים. אלא שאז התגלה שאחת המדריכות חיובית למחלה, ושלושתם נכנסו לבידוד. לאחר יום כיפור, נבדקו כל בני הבית. יוכי, אורי ושי נמצאו חיוביים. יעקב ועדי נמצאו שליליים. שלושת החולים נשארו בבידוד בבית המשפחה, ואילו יעקב ועדי עברו לבית משפחתה של סיגל בכפר ורדים. אלא שכבר למחרת יעקב החל לחוש ברע, ובסוף אותו שבוע אובחנו גם הוא, עדי וסיגל כחולי קורונה.

יעקב נפטר, אבל המורשת שלו תישאר. כך התחייבו אנשי חברת קשר בהספדים שנשאו. סיגל, שלמעשה תמלא את מקומו בחברה, אמרה בדבריה: "מבטיחה להמשיך לשאת בגאווה את שמך ואת מורשתך ההומניסטית".

מאת: דורית ריטבו

יעקב גבע ז"ל | צילום: RITVO PHOTOGRAPHY
יעקב גבע ז"ל | צילום: RITVO PHOTOGRAPHY

 

לעדכונים נוספים בצפון 1 חדשות נהריה לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות