fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זה זורם להם בדם: מי הם האנשים ששומרים לנו על הים?

"שומרי החוף והים – גליל מערבי" הם קבוצה של אנשי קהילה מסורים שלקחו על עצמם את המשימה המבורכת לשמור על החופים והים שלנו, העומד בראשה הוא יובל אלון, תושב כליל שיעשה הכל למען שמירת הסביבה החופית והימית של הגליל המערבי
למען הסביבה, יובל אלון | צילום: יוחנן קישון
למען הסביבה, יובל אלון | צילום: יוחנן קישון

עד כמה שזה ישמע לכם מוזר, במשך שנים רבות, הים וסביבתו מעולם לא הוכרזו כשמורת טבע. הטבע הימי על אלפי סוגי החי והצומח החיים בו, לא זכו להגנה הולמת, משמעותית, כזו המעוגנת בחוק, עד לשנים האחרונות.

עם הזמן, גדלה המודעות לכך שהשמורות הקיימות בישראל מוגבלות לשטח קטן בקרבת החוף ולמעשה לא מספקות הגנה מספקת לערכי הטבע בסביבה הימית.

"רשות הטבע והגנים" גיבשה תוכנית להכרזת שמורות טבע ימיות גדולות בים התיכון שיגיעו למרחק 22 ק"מ מקו החוף, תוכנית אשר תאפשר הגנה יעילה יותר על מעמקי הים.

כחלק מהמאמץ לשמירת הים וסביבתו, נוסדה קהילת "אנשי הים התיכון הארצי" הכוללת גם את חיפה, חוף הכרמל, השרון וחופי הדרום, שלקחה על עצמה לקדם את הנושא באמצעות הקמת שמורות טבע ימיות בישראל, תוך הקמת רשת קהילות תושבים לאורך רצועת הים התיכון הישראלית, בניהול משותף של כל ארגוני הסביבה הקשורים לים.

תושבי הגליל מערבי הרימו את הכפפה והקימו קבוצה הנושאת את השם "שומרי החוף והים – גליל מערבי". הצליחו לחבור לרשויות האזור וארגוני שמירת הטבע על מנת לתמוך ולקדם פעילות של שמירת הסביבה החופית והימית של ראש הנקרה, בצת, אכזיב, עכו, בוסתן הגליל, נהריה ושבי ציון.

מטרתם היא להביא את כל הגורמים הקשורים לים בדרך זו או אחרת: תושבים, ישובים, רשויות, מועדוני ספורט ושיט, להבנה ולמחויבות על שמירת הסביבה הימית הייחודית של הגליל המערבי.

אנשי הים התיכון, יובל אלון | צילום: יוחנן קישון
אנשי הים התיכון, יובל אלון | צילום: יוחנן קישון

"למען הדורות הבאים"

הכירו את יובל אלון (55), תושב כליל, המשמש כרכז קהילה ומוביל את הקבוצה בכל אזור הגליל המערבי, המונה כיום כ- 30 פעילים קבועים.

יובל מגדיר את עצמו 'כהיפי' שחי על פי ערכי התנועה ההיפית. לאחר שסיים את שירותו הצבאי כקצין ביחידה 8200, טייל בעולם, ואף חי באוסטרליה במחיצת האבוריג'ינים, חזר ארצה והפך לפעיל סביבתי.

יובל גם עומד בראש ארגון "קיימא" בגליל המערבי, שלקח חלק במאבקי הארגונים הירוקים, לרבות המאבק להצלת חוף בצת שנחל הצלחה נגד התוכנית להקמת כפר נופש ובכללו פרויקט בינוי בהיקף של עשרות אלפי מטרים בחוף בצת.

אלון משתף: "זוהי לא חובתנו לשמור, אלא נפלה בחלקנו הזכות להגן על ערכי טבע ימיים, חוף הים הוא המשאב הטבעי הכי משמעותי בישראל, בו כל שכבות האוכלוסייה יכולות ליהנות ממנו. מטרת העל היא שמירה על ערכי הטבע והסביבה באזור. זה מתחזק מול העובדה שהאוכלוסייה המקומית הכפילה את עצמה בעשרים שנים האחרונות ותכפיל את עצמה הלאה, על כן תפקידנו כשומרים למען הדורות הבאים".

השמורה הימית, למענה פועלים "שומרי החוף והים- גליל מערבי" משתרעת בין צוק ראש הנקרה לאזור התעשייה נהריה בדרום ועד למרחק 15 ק"מ מהחוף.

היא כוללת רצועת חוף של 6.5 ק"מ, מפורץ ובעל טבלאות גידוד, איים בקרבת החוף ומספר שוניות במרחק של 1.5 ק"מ מהחוף. השטח הימי מאופיין בקניון עמוק וקרוב לקו החוף, תופעה שאין כמותה בחופי ישראל ובמימיה ניתן לפגוש בחיות ימיות השוכנות במעמקים שלרוב נמצאות בים התיכון בעומק של 500 מטרים ובאזור זה מגיעים ל-50 מטרים בלבד.

את קבוצת "שומרי החוף והים-גליל מערבי" מייחד שיתוף הפעולה הנרקם עם המועצה האזורית מטה אשר ואשר הוליד הישגים משמעותיים כמו פיתוח מודל מוסכם לשהייה בחוף הים הכולל תקנות ואכיפה, דיווח וסיוע לרשויות באכיפת חוקי הגנת הסביבה הימית והחופית. "תושבי האזור והרשויות תומכים ועושים למען שמירת הסביבה הימית בגליל המערבי" מפרגן יובל.

מפגש פעילי הקבוצה, אנשי הים התיכון גליל מערבי | צילום: יובל אלון
מפגש פעילי הקבוצה, אנשי הים התיכון גליל מערבי | צילום: יובל אלון

"אני קורא לכולם להצטרף אלינו"

הקבוצה מארגנת אירועים להעלאת מודעות ציבורית והסברה לתושבי האזור במפגשים בחוף הים ובימים אלו באמצעות הזום.

לאחרונה התקיים אירוע מודעות וניקוי ענק בשבעה חופים שונים של הגליל המערבי מראש הנקרה ועד עכו.

השנה מתוכננת השקת השמורה הימית המורחבת (פי 9 מגודלה המקורי) אירוע מכונן שהושג ע"י רשות הטבע והגנים שהובילה את הרחבת השמורה בסיוע אנשי הים התיכון.

המקורות התקציביים של קמפיין "אנשי הים התיכון" עתידים להסתיים בעוד כשנתיים ולאחרונה פועלים לגיוס מימון הפעילות מתושבי האזור ותורמים בעלי השפעה.

יובל קורא לכל מי שחשוב לו עתיד הים והחוף, להצטרף לפעילות שומרי החוף והים גליל מערבי- קהילת ים אכזיב של הים התיכון. ולפנות אליו דרך דף הפייסבוק של הקבוצה – לחצו כאן!

למגזינים נוספים בחדשות נהריה וצפון 1 הקליקו כאן* לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות