fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התוצאות הכלכליות של צוק איתן: חריגות באשראי וקושי בהחזר תשלום המשכנתה

החריגה הממוצעת ממסגרת האשראי תעמוד על למעלה 4500 שקלים. עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות: צעדי המדינה להקל על נוטלי המשכנתאות לא מספקים. עו"ד גלעד נרקיס: אסור להסתפק בהסכמה בעל פה עם הבנקאי
גבעת אלונים של שרביב ממעוף הציפור (הדמיה: ויו פוינט)
גבעת אלונים של שרביב ממעוף הציפור (הדמיה: ויו פוינט)

אחד מכל שבעה ישראלים צפוי לחרוג ממסגרת האשראי ולהתקשות בהחזר תשלומי המשכנתה בחודש הקרוב. כך עלה מבדיקה שנערכה על ידי החטיבה הכלכלית של גיאוקרטוגרפיה. המצב בדרום חמור עוד יותר: 33 אחוז מתושבי הדרום צופים כי יאלצו לחרוג ממסגרת האשראי כתוצאה מהמצב הכלכלי בעקבות הלחימה. מקרב מי שמשלמים משכנתה וגרים באזור הדרום, למעלה מ-28 אחוז צופים קשיים בהחזר החודשי.

לדברי עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות המדינה ביצעה צעדים קטנים מאד ורק על מנת להקל על נוטלי המשכנתאות לזכאים. ולכן מדובר בצעדים שאינם מספקים. עו"ד גלעד נרקיס, מומחה להתמודדות מול הבנקים, מזהיר כי לחריגה ממסגרת האשראי וכתוצאה מכך לאי כיבוד התחייבויות וצ'קים עלולות להיות השלכות ארוכות טווח אולם ניתן למנוע מצב זה בהתנהלות נכונה. בדרום חורגים הכי הרבה – בשרון חורגים בסכומים הכי גבוהים

מהבדיקה שנערכה השבוע עולה כי כ-13.5 אחוז  מבעלי הדעה בקרב הציבור טענו כי "בשל המצב הביטחוני הם חורגים או צופים חריגה ממסגרת האשראי בבנק". באזור הדרום צפוי שכ-33 אחוז ממשקי הבית כי יחרגו ממסגרת האשראי לעומת רק כ-5 אחוז מתושבי הצפון וכ-12 אחוז מתושבי המרכז.

החריגה הממוצעת ממסגרת האשראי צפויה לעלות על 4500 שקלים כאשר היא תהיה נמוכה דווקא בקרב תושבי הדרום. החריגה מהמסגרת בקרב תושבי הדרום צפויה לעמוד, בממוצע, על כ- 2830 שקלים. זאת לעומת חריגה ממוצעת של כ- 8330 שקלים באזור השרון, כ- 5 350 שקלים ובאזור ירושלים.

יצוין כי החריגה ממסגרת האשראי לא מאפיינת רק את השכבות הנמוכות והיא נחלקת בצורה שווה בין כל שכבות האוכלוסייה, אולם בקרב אלה שהכנסתם נמוכה מהמוצע החריגה צפויה לעמוד על כ-4870 שקלים ואילו בקרב בעלי ההכנסה הממוצעת החריגה תעמוד על כ-4560 שקלים. החריגה בקרב בעלי ההכנסה הגבוהה תעמוד על למעלה מ-5600 שקלים.

עו"ד גלעד נרקיס, המתמחה בהתמודדות של עסקים ופרטיים מול המערכת הבנקאית, אומר כי להשלכות חריגה ממסגרת האשראי ואי כיבוד התחייבויות כלכליות עלולות להיות השלכות ארוכות טווח ונזקים כמו הגבלת החשבון שיהיה קשה להשתחרר מהם גם כשהמצב הכלכלי יחזור לקדמותו, אולם ניתן להיערך לכך מראש ולמנוע זאת.

"לבעלי חשבונות שנקלעו לקשיים עקב המצב או לאלו שיש הלוואות או המחאות שאמורות להיפרע בימים הקרובים מומלץ לפנות מיוזמתם לבנק, בטרם החריגה מהמסגרת או מועד פרעון ההמחאה. יש להסביר לבנקאי את ההקשר וההשפעה של המצב על חשבון הבנק, ולבקש דחייה במועד הפירעון של ההמחאות או ההלוואות. מומלץ לרשום בכתב את הבקשה ואת ההבנה עם הבנקאי ולא להסתפק בהסכמה שבעל פה. בכל בנק יש גורם ממונה על פדיון ההמחאות, ומכתבים מסודרים ומתויקים מראש יכולים לסייע לו לבוא לקראת האזרח ולהתחשב בו. המכתב שנשלח מהווה אסמכתא גם במקרה שיש צורך בסיוע רטרואקטיבי".

אחת הבעיות הכלכליות המיידיות שנגרמות מהמשך הלחימה בדרום ומההשלכות הכלכליות הנובעות מכך היא בהחזר תשלום המשכנתה אותו יאלצו הלווים לשלם החל מהראשון באוגוסט. מהנתונים עולה כי 14.5 אחוז ממשלמי המשכנתה בארץ יתקשו לעמוד בהחזר החודשי הקרוב בשל הפגיעה הכלכלית הנובעת מהלחימה בדרום. המצב קשה עוד יותר בדרום הארץ: למעלה מ-28 אחוז ממשלמי המשכנה בדרום צופים קשיים בהחזר. זאת לעומת כ-20 אחוז מקרב בעלי המשכנתאות באזור השרון וכ-14 אחוז מבעלי המשכנתאות במרכז.

לדברי עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות האוצר אמנם הודיע על הקלות לבעלי המשכנתאות אולם מדובר בהקלות שאינן מספקות. "המדינה מאפשרת לבעלי משכנתה לזכאים לקבל דחייה של חודשיים בתשלומים אולם מדובר במיעוט מבוטל מקרב נוטלי המשכנתאות, דווקא בקרב הבנקים עצמם אנו רואים היענות יפה ומתן דחיית תשלום (גרייס) של מספר חודשים לחלק ניכר מנוטלי ההלוואה כאשר בנקים שונים אינם מגבילים זאת לתושבי הדרום או למגוייסי צו 8 בלבד".

לדבריו, בכל מקרה מומלץ לעשות ככל האפשר על מנת להימנע מהפיגור בתשלומי המשכנתה וליידע את הבנק בטרם היווצרותו של הפיגור. דווקא במצב הנוכחי ולאור הורדת הריבית הנוספת היה מקום להקל על ציבור נוטלי המשכנתאות ולאפשר להם להפחית משמעותית את ההחזר החודשי באמצעות הקלה של מגבלות בנק ישראל והגדלת רכיב הפריים במשכנתה. "אולם, הדבר המידי האפשרי הוא לבחון מחזור של המשכנתה, מהלך שיכול להפחית עשרות אלפי שקלים בהחזר המשכנתה ולהפחית משמעותית את גובה ההחזר החודשי".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות