fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תלונה נגד אבישר בלהב 433 מעלה חשד לעבירות בתחום הפיננסי

לתלונה, הנוגעת לעמותות שייסד אבישר - "מעבר לקשת - התנועה הציונית" ו"האקדמיה הצעירה" - צורף דוח בדיקה שנערך על ידי חברת חקירות פרטית. אבישר בתגובה: "ניכר כי מי שכתב את הדוח אינו מכיר את החוק"
ציקי אבישר. צילום: דורון גולן
ציקי אבישר. צילום: דורון גולן

ליחידה הכלכלית של לה"ב 433 הוגשה השבוע תלונה נגד יו"ר תנועת רוח חדשה במוצקין, ציקי אבישר, ממנה עולה חשד לשורה של עבירות בתחום הפיננסי: הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד, גניבה בידי מורשה וקבלת דבר במרמה. אל התלונה צורף דוח בדיקה שנערך על ידי חברת החקירות "אביר", המכיל מידע שנאסף על אבישר ופעילותו כמייסד ומנהל עמותת "מעבר לקשת – התנועה הציונית" וכמי שייסד ומנהל את "האקדמיה הצעירה".

"מעבר לקשת – התנועה הציונית" הוקמה ביולי 2014. לעמותה יש אישור ניהול תקין לשנים 2017-2016, אך לא נמצא אישור כזה עבור השנים 2015-2014. בדוחות הכספיים של העמותה חסרים דוח תזרים מזומנים ורשימות כל התורמים. חודשים ספורים לאחר הקמתה קיבלה העמותה 1.1 מיליון שקלים מהסוכנות היהודית ושנה לאחר מכן סכום נוסף של 600 אלף שקלים.

בסעיפי ההוצאה של העמותה בחו"ל מופיעים סכומי כסף עגולים כמו 40 אלף שקלים עבור מזון ו-10,000 שקלים עבור מופעים. הדבר אינו סביר, שכן הוצאות בחו"ל משולמות במטבע מקומי ולא יכולות להסתכם בסכומים עגולים לאחר המרה לשקלים.

בדוח הכספי של העמותה מצוין, כי ב-2015 התקבלה תרומה של 303 אלף שקלים מתורם בשם ג'רמי הלפרין, אך בפירוט התרומות, כפי שנשלח לרשם העמותות, מופיע סכום של 303 אלף שקלים ועוד 104 אלף שקלים.

בשנת הפעילות הראשונה של העמותה היווה שכרו של אבישר כ-20 אחוז מסך התרומות המדווחות וכ-85 אחוז מסך הוצאות ההנהלה. בשנה שלאחר מכן היווה שכרו של אבישר כ-26 אחוז מסך התרומות המדווחות וכ-91 אחוז מסך הוצאות ההנהלה. ב-2014 קיבל אבישר מהעמותה גם שכר וגם החזר הוצאות על דמי ניהול. לרשם העמותות מסר אבישר שמדובר בתשלום בדיעבד על התקופה שקדמה לרישום העמותה.

במסמכי העמותה מופיע גוף בשם ISC, שתפקידו הרשמי לרכז את פעילותה בבריטניה. אבישר מוגדר ברישומי העמותה כדירקטור יחיד. על פי רשם החברות הבריטי, עולה שמדובר בחברה שנרשמה ב-2 ביולי 2014 על שם ברברה כהאן, אישה באמצע שנות ה-80 לחייה, כמנהלת יחידה בחברה עם סמכויות לביצוע פעולות בחברה, כולל פעולות פיננסיות. יום למחרת התקבלה בקשה לבטל את מינויה ובמקומה למנות את אבישר כמנהל יחיד. החברה נסגרה בפברואר 2016, ובדיקה של מאגרי הרשם הבריטי העלתה, כי תחת שמה של אותה אישה נפתחו יותר מ-22 אלף חברות בבריטניה באותו דפוס פעולה.

עוד עולה, כי תרומות לעמותה ניתן להעביר דרך אתר אינטרנט או צ'ק. מהדוחות הכספיים של העמותה עולה, כי ב-2014 התקבלו דרך אתר האינטרנט תרומות בסך כ-85 אלף שקלים מתוך כ-2 מיליון שקלים, סך כל התרומות המדווחות. דוח 2015 מעלה, כי באותה השנה התקבלו דרך אתר האינטרנט כ-197 אלף שקלים מתוך סך תרומות של כ-4.3 מיליון שקלים. לעמותה יש נציגויות ב-17 מדינות והיא מציינת בפרסומיה, כי עיקר פעילותה, גיוס משאבים וניצולם, נעשה בחו"ל ולא דרך המערכת החשבונאית של העמותה בארץ. עוד העלתה הבדיקה, כי לעמותה אין משרדים בארץ והכתובות שבהן נעשה שימוש במסמכים הן כתובותיו הפרטיות של אבישר. עוד עולה, כי אבישר עומד מאחורי גוף בשם "האקדמיה הצעירה", ועימו בצוות עוד שניים, שהם גם חברי הנהלת עמותת "מעבר לקשת". כתובת האקדמיה היא כתובתו האישית של אבישר, ואילו הכתובת של מה שמכונה "המשרד האזורי" היא כתובת משרד בבניין משרדים המשמש את אבישר לפעילויות נוספות בשדרות בן גוריון 63, קרית ביאליק. באתר "האקדמיה הצעירה" מופיעה כתובת בגרמניה ככתובת נציג העמותה, הרב נתנאל טייטלבאום, במקור מקרית מוצקין, ומי שהיה מוכר גם כנציג "הסרוגים" בעיר.

בדיקת נכסים הקשורים לאבישר, העלתה כי הכתובת המופיעה ברישומי עמותת "מעבר לקשת" היא החשמונאים 10 בקרית מוצקין. בדיקת נסח רישום לא העלתה את השם אבישר, אך גילתה דירה שהתקבלה כ"מכר ללא תמורה". הכתובת ברישומי "האקדמיה הצעירה" ובמקומות נוספים היא כתובת המגורים האישית של אבישר. להוריה של אשתו של אבישר מיוחסות עוד שתי דירות, מלבד הדירה בה הם מתגוררים בצמידות אליו: בקרית מוצקין ובקרית אתא. בדיקה של תיבות הדואר בבניין המשרדים שבו שוכן משרדו של אבישר העלתה כי שמו או שם אחד מהגופים המשויכים אליו לא מופיע על תיבות הדואר ובמערכת האינטרקום.

ציקי אבישר. צילום: דורון גולן
ציקי אבישר. צילום: דורון גולן

אבישר: הגנה על זהות התורמים

אבישר מסר בתגובה: "ניכר כי מי שכתב את הדוח אינו מכיר את החוק. עמותה פרטית שקמה בשנת 2014 יכולה לקבל אישור ניהול תקין רק לאחר שתי שנות פעילות רצופות, כך שאישור שכזה יכול היה להינתן רק בשנת 2016, ואכן הוא ניתן משנה זו ואילך.

"גופים הנאבקים בארגונים פרו-פלסטיניים ובארגוני BDS מאוגדים בדרך כלל כעמותות פרטיות ואינם חושפים את רשימת תורמיהם על מנת להגן עליהם. מי שמפקח על התנהלותן הפיננסית של עמותות אלו, לרבות זהות התורמים והיקף התרומות, הם משרד המשפטים, בנק ישראל ושאר גופי הפיקוח הממשלתיים (הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור וכו').

"תהליך ייסודו של תאגיד בינלאומי בפרישה רחבה על פני חמש יבשות אורך זמן. בטרם הוא מתחיל לפעול, מישהו צריך לנהל את הקמתו ויש להשקיע בהקמת ישויות משפטיות רלוונטיות בארץ ובחו"ל. בעולם התאגידי מובן מאליו שההון הראשוני יופנה להוצאות הקמה וניהול – ולראיה הליך זה נוהל כחוק ובגינו התקבל גם אישור הניהול התקין.

"ISC ובשמו המלא Israel Solidarity Campaign בבריטניה, הוא גוף שאני Sole Director (דירקטור יחיד) בו מטעמים ביטחוניים ובכוונת מכוון שלא לחשוף ברישומי רשם החברות הבריטי את כתובות פעילי הארגון בבריטניה שמנהלים באופן יום-יומי מאבק נגד ארגונים פרו-פלסטינאיים וארגוני BDS. בבריטניה ובארה"ב פועל גוף מחקרי-תקשורתי בשם Electronic Intifada, הפועל לאיים ולחשוף חברים בקהילה היהודית שנאבקים בארגוני BDS, לרבות חברי הארגון שלנו. התחקירנית הילארי עאקד, מראשי Electronic Intifada ניהלה קמפיין נגד 'מעבר לקשת', נגד ISC שהוא תאגיד בן שלה – וכנגדי, אבל הודות לפרקטיקת הרישום ברשם החברות הבריטי היא לא הצליחה להרים מסך מעל תושבי בריטניה החברים בארגון ולמעשה מיקדה את חיציה רק כנגדנו כנגד ההנהלה הבינלאומית של מעבר לקשת.

"הדירה ברחוב החשמונאים 10 בבעלותי. הקשר היחיד שיש לה עם 'מעבר לקשת' ו'האקדמיה הצעירה' הוא שאני המייסד של הגופים הללו והעדפתי לקבל שם דואר בתקופה שגרתי בה. לא ברור לי הכיתוב 'מכר ללא תמורה'. מדובר בדירה שרכשתי בשנת 2011 מכיסי הפרטי, הרבה לפני ש'מעבר לקשת' באה לעולם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות