fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תאגיד מי כרמל תובע מוועד קרית חיים יותר מ-31 מיליון שקלים

ועד קרית חיים | צילום: דורון גולן
ועד קרית חיים | צילום: דורון גולן

בגין חוב מע"מ על גביית אגרת ביוב משנת 2010. המשמעות יכולה להיות הרסנית עבור הוועד. מי כרמל: "רכיב המע"מ הנגבה לפי החוק על ידי התאגיד עבור שירותיו הוא רק אחד בחוב הנצבר של האגודה"

תאגיד המים מי כרמל שלח לוועד קרית חיים חיוב הגבוה מ-31 מיליון שקלים בגין חוב מע"מ על גביית אגרת ביוב משנת 2010. בהנחה שהוועד ייאלץ לשלם סכום כזה או אפילו מחציתו, בתום הליך בוררות משפטי, משמעות הדבר היא שייאלץ למכור את רוב נכסיו אם לא את כולם.

האגודה השיתופית, השואבת מים מבארות ומספקת אותם לתושבי קרית חיים, גובה בחשבון המים את אגרת הביוב עבור תאגיד המים מי כרמל. לפני כן גבתה עבור עיריית חיפה. הוועד גובה מהתושבים 5 אחוז עמלה על הגבייה, ובכל חודשיים מעביר את תשלומי אגרת הביוב לתאגיד בניכוי העמלה.

כך התנהלו הדברים, מאז הקמת אגודת המים בשנת 1933, מהסיבה שאי אפשר להפריד בין תשלום המים לביוב. בשל העובדה שמדובר באגודה שיתופית, שנחשבת למוסד ארגוני ללא רווח, היא לא משלמת מע"מ, ולכן אינה גובה אותו. זו גם הסיבה בגינה תושבי קרית חיים אינם משלמים מע"מ בחשבונות המים, להבדיל מתושבי חיפה, שחשבון המים שלהם, המגיע מהתאגיד, חברה בע"מ, כולל תוספת של 17 אחוזים מע"מ.

לפני מספר שבועות שלח מנכ"ל מי כרמל עמי בן חיים מכתב לאגודה תחת הכותרת "חוב האגודה בגין אגרת שירותי ביוב – דרישת תשלום". וכך נכתב בו: "בהתאם להוראות כללי תאגידי מים וביוב והקמת מערכת מים או ביוב תש"ע 2000 – על האגודה לשלם את חובה בגין שירותי ביוב המסופקים על ידי התאגיד למים וביוב. נכון למועד מכתב זה נצבר החוב, על פי כמויות שדווחו על ידי האגודה לשנים 2017-2010 בסך 31,101,662 שקלים. התאגיד שומר על זכותו לבקש אסמכתאות נוספות ו/או לעדכן את הכמויות בפועל, לפי הנחיות ודיווחים שבוצעו מול רשות המים".

למכתב צורף תחשיב החוב משנת 2010. "האגודה אינה זכאית לפחת גבייה, עמלת גבייה, אין הכרה בנזילה וגנים ציבוריים, אלא הכל בהתאם למתכונת הקבועה בכללים. אם האגודה לא תשלם את חובה לתאגיד בתוך 14 ימים ממועד המצאת הודעה זו, ינקוט התאגיד בכל ההליכים המחויבים על פי דין לגביית החוב".

משורות אלה עולה, כי האגודה אינה זכאית עוד לפחת גבייה או לעמלת גבייה ולכן לא תהיה לה הצדקה לגבות את תשלומי אגרת הביוב עבור התאגיד, ובכך לא תהיה הצדקה לקיומה.

אין זו הפעם הראשונה, שבה נשלח מכתב ברוח זו לאגודה. בין השנים 2007-2004 התקבל מכתב דומה, שבו נדרשה האגודה לשלם כ-10 מיליון שקלים, אך בסופו של דבר, הושג הסכם פשרה בין האגודה לעיריית חיפה בעקבות גישור של השופט בדימוס פרופ' דן ביין.

בעת כהונתו של יונה יהב כראש עיריית חיפה, נשלח מכתב של מנכ"ל התאגיד דאז, נור אלדן, לנציב שירות המים ולמשרדי הכלכלה והמים, שבו נטען כי אין הצדקה לקיום האגודה בתוך רשות מוניציפליות. ועד קרית חיים, אז בראשותו של איציק פיטרמן, שכר את משרד הפרסום רימון ויצא בקמפיין נגד. בסופו של דבר, בהסכם הדדי בעל פה, שוב נרגעו העניינים.

לא ברור למה דווקא עכשיו הגיעה הדרישה לתשלום, אך היא מציבה את ועד קרית חיים במיקום מאוד לא נוח, בעיקר בשל חילופי השלטון בוועד. לאחר ששלמה אוחיון התמנה ליו"ר הוועד במקומו של פיטרמן, נוצר מצב שבו 48 מתוך 71 חברי האסיפה הכללית נמצאים באופוזיציה, מה שהקשה על אוחיון לאשר את התקציב עד ל-31 בדצמבר 2018. עד שהתקציב יאושר (סוף חודש מרס), הוועד עובד, בינתיים, על תקציב חודשי.

בוועד קרית חיים הסתפקו בתגובה: "הנושא בטיפול".

"בלינקר" פנה לקבלת תגובה מיו"ר הוועד לשעבר איציק פיטרמן, שהופתע לשמוע על דרישת התשלום ואמר: "אני המום. בזמנו היה גישור והנושא ירד מהפרק, אבל כדי לתת תשובה מסודרת ומעודכנת למערכת, אשמח להגיב בשבוע הבא באופן מלא, לאחר שאקבל את הנתונים".

בתאגיד מי כרמל דווקא שפכו אור על הדברים ומסרו בתגובה: "לאגודת המים של קרית חיים חוב נצבר זה שנים עבור שירותי ביוב הניתנים על ידי התאגיד לאגודה עבור צרכניה. רכיב המע"מ הנגבה לפי החוק על ידי התאגיד עבור שירותיו הוא רק מרכיב אחד בחוב הנצבר של האגודה, שמתייחס בעיקר לכמויות המים עבורם העניק התאגיד שירותי ביוב עבור האגודה במשך שנים. הפנינו לא פעם את תשומת ליבה של האגודה לנושא ואנו מצפים כעת להסדרת החוב בהקדם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות