fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קשיים בהתנעת מיזם השכרת הרכב החשמלי בקריות

מיזם קאר2גו, השכרת רכבים חשמליים. צילום: דורון גולן
מיזם קאר2גו, השכרת רכבים חשמליים. צילום: דורון גולן

מיזם השכרת הרכב החשמלי השיתופי שמיועד לפעול בתחומי הקריות נתקל בקשיים והרשויות המקומיות אינן ממהרות לחתום על הסכם הצטרפות למיזם זה. כך אומר מנכ"ל איגוד ערים להגנת הסביבה, ד"ר עופר דרסלר.

ד"ר עופר דרסלר, מנכל איגוד ערים חיפה להגנת הסביבה. צילום: דורון גולן
ד"ר עופר דרסלר, מנכל איגוד ערים חיפה להגנת הסביבה. צילום: דורון גולן

מיזם השכרת הרכב החשמלי שמופעל ידי על חברת השכרה פרטית אחת, קאר2גו, מקל רוח גבית חזקה מאיגוד ערים להגנת הסביבה והמשרד להגנת הסביבה. המיזם מבוסס על מנויים שמשלמים דמי מנוי חודשיים, בנוסף לדמי שימוש של 1.2 עד 1.7 שקלים לכל דקת שימוש ברכב, מסירת פרטיים אישיים לצרכים מסחריים של החברה, תפיסת מסגרת אשראי של אלפיים שקלים ועוד.

המפתח למיזם הוא הקצאת שלושה מקומות חנייה לכל רכב חשמלי, כך שלמאה הרכבים המיועדים לקריות יוקצו 300 מקומות חנייה באזורים המרכזיים ביותר, על חשבון החניות של התושבים. המימון לתשתיות, קידום ופירסום המיזם במיליוני שקלים מוטל על הרשויות המקומיות שמשתמשות בכספי התושבים.

חברת קאר2גו לא מפרסמת את נתוני השימוש של המיזם שפועל כבר כחצי שנה בחיפה אולם מנתונים שכן פורסמו בתקשורת עולה כי השימוש הממוצע ברכב הוא כשעה נסיעה ביום למרחק של כ-16 קילומטרים. כך למעשה גם כשהרכב בתנועה הוא עדיין תופס שלושה מקומות חנייה.

על פי התוכנית של איגוד ערים חיפה להגנת הסביבה, ארבע הרשויות בקריות צריכות לחתום על הסכם הצטרפות למיזם על מנת שהאיגוד יכריז על קאר2גו כספק יחיד אולם מכרז זה טרם יצא משום שלא כל הרשויות חתמו על ההסכם. לדברי דרסלר, פרסום האיגוד מודעה הקוראת לחברות אחרות להשתתף במיזם אולם אף חברה לא ניגשה, גם חברות ההשכרה שבדקו ומצאו כי מדובר במיזם שמפסיד כסף.

בשיחה עם "הד הקריות" טוען דרסלר כי מבדיקה שעשה האיגוד בשמונה ערים באירופה בהן פועל מיזם דומה, נמצא ששבע עד עשר משפחות ויתרו על רכב אחד לטובת השימוש ברכב שיתופי. לגבי כך שהתחבורה הציבורית באירופה "קצת" יותר מקדמת מהתחבורה הציבורית בישראל ופועל כל ימות השבוע אמר דרסלר: "אני מסכים שהתחבורה הציבורית כאן לא מספיק טובה, בגלל זה גם אנחנו לוחצים בכיוון הזה. אנחנו מקדמים הרבה תוכניות שהרכב יהיה חשמלי ולא מזהם, אוטובוסים חשמליים. אם אעצור את הכל רק בגלל שהתחבורה הציבורית לא טובה, אז זה לא לעשות שום דבר".

בהתייחסו למיזם שפועל כבר בקרית חיים וחיפה אומר דרסלר: "אנחנו כרגע בהחלט במצב לא כלכלי אבל בתחזית שלנו, תכננו אחרי שלוש שנים להתאזן, שיהיו לנו לפחות אלפיים מנויים והכלי רכב יעשו לפחות ארבע נסיעות ביום. כיום יש אלפיים מנויים ועם שתי נסיעות ליום".

"בקצב שהמיזם מתקדם בחיפה אני מעריך שזה יהיה כלכלי וימשיך להתפתח", אומר דרסלר "בקריות אני לא מנסה לשכנע את ראשי הערים, אם הם חושבים שהציבור שלהם לא רוצה. חבל לי שזה המצב רוח ברשתות החברתיות וככה זה נקבע כי אני לא חושב שזה צריך לקבוע. אני לא רוצה ולא מסוגל לשכנע את ראשי הערים ומשאיר להם אל ההחלטה, אם יחליטו שזה לא טוב אז לא נעשה בקריות".

נכון להיום רק שתי רשויות מקומיות קיבלו החלטה במועצת העיר להצטרף למיזם. בקרית ים שבה עברה ההחלטה ללא שום סייג. בקרית ביאליק, אושרה ההצטרפות למיזם רק לאחר ביקורת קשה במועצת העיר והתחייבות של ראש העירייה לבחון את כדאיות המיזם לאחר שנת פעילות אחת. קרית אתא וקרית מוצקין הודיעו עקרונית על רצונן להצטרף למיזם אולם טרם העבירו את ההחלטה במועצת העיר. אף אחת מהרשויות לא עידכנה את ציבור משלמי המיסים על המיזם, עלותו וביצועו בשטח.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות