fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קסם של פלייאוף על גלגלים

כדורסל על כסאות צילום קסם
כדורסל על כסאות צילום קסם

 

יניר עוז יושב על כיסא גלגלים מגיל צעיר, כמוהו גם לירן הנדל. השניים משחקים בקבוצת הכדורסל "איל"ן קסם נתניה" שהוקמה מחדש לפני מספר חודשים וכבר הגיעה, בשבוע שעבר, לפלייאוף העליון. הם מעבירים הרצאות בבתי הספר כדי להנגיש את המוגבלות ורוצים לראות יותר אוהדים במשחקים שלהם. "כל רשות מקומית צריכה שתהיה לה קבוצת ספורט לבעלי מוגבלויות פיזיות. זה מכניס את נושא הספורט לפרופורציות ומאפשר לראות לאיזה ביצועים יכולים להגיע אנשים עם נכות"

יניר עוז צילום עצמי
יניר עוז צילום עצמי

לא רק שחקני מכבי נתניה נותנים הצגה טובה בעיר. גם קבוצת הכדורסל בכיסאות גלגלים "איל"ן קסם נתניה" מצליחה להביא גאווה לעיר. בשבוע שעבר עלתה הקבוצה לחצי הגמר, לאחר ניצחון במשחקי רבע גמר גביע על ראשון לציון והבטיחו מקומם בפלייאוף העליון.

יניר עוז, בן 34 משיכון ותיקים, נשוי ואב לארבעה, מתנשא לגובה של 1.84, אבל על המגרש הוא הכי נמוך וזה לא מהסיבה שהשחקנים האחרים גבוהים ממנו. יניר הוא אחד משחקני הקבוצה המאושרים שמשחקים כדורסל על כסא גלגלים והכיסא שלו הוא הכי נמוך, כי הוא מותאם לנכות שלו.

יניר עוז ואשתו צילום עצמי
יניר עוז ואשתו צילום עצמי

עוז נולד וגדל בצפת, למד במכללת נתניה משפטים, התאהב בעיר ונשאר לגור בה מזה 12 שנים. בעבר היה לו משרד בעיר וכרגע הוא עובד מהבית. הוא חי על כיסא גלגלים מגיל 16, לאחר תאונה שקרתה לו בפנימייה התיכונית בה למד:

"כשהייתי בתיכון, במדרשת נועם בפרדס חנה, קפצתי מהגג על מזרונים, נשברה לי מפרקת ושתי חוליות ורק בנס נשארתי בחיים, משותק מהמותניים ומטה".

במקום להיכנס למרה שחורה ולבכות על מה שקרה לו, יניר התמקד בהזדמנות השנייה שזימנה לו התאונה והנכות. הוא המשיך ללמוד, סיים משפטים, הקים משפחה, הביא לעולם ארבעה ילדים. אשתו מורה בבית הספר איתמר, הם שייכים לזרם הדתי לאומי וילדיו לומדים בגרעין החינוכי.

כדורסל על כסאות צילום קסם
כדורסל על כסאות צילום קסם

"כשהייתי בשיקום לפני 18 שנה פגשתי את לירן הנדל, שהיום הוא מאמן הקבוצה. הוא סיפר לי על קבוצת הכדורסל על כסאות גלגלים. בזמנו זה פחות דיבר אלי כי לא ידעתי במה מדובר. חשבתי שזה עוד משהו שיקומי וזה לא עניין אותי. אחרי כמה שנים כשפגשתי את דותן, שגם הוא נכה, הוא האיץ בי לבדוק ולנסות ושכנע אותי להגיע למשחק. בעברי הייתי שחקן כדורסל בתיכון. השלמתי עם זה שלא אהיה יותר שחקן כדורסל ואתנייד על כיסא גלגלים כל חיי".

מה שכנע אותך להצטרף לקבוצת קסם?

"ברגע שהתיישבתי על כיסא הגלגלים חזרה אלי חדוות המשחק אותה אני מכיר מפעם. קלטתי שאפשר לשחק וגם ליהנות ולא כתהליך שיקומי. כשנכנסתי למשחקי הליגה ראיתי ליגה של אריות שנלחמים על המגרש. כולם רוצים לנצח. אף אחד לא עושה הנחות בדרך לחוויית הניצחון. היום אני גאה לייצג את המדינה בנבחרת ישראל לכדורסל על כסאות גלגלים, יוצא לטורנירים ולתחרויות בחו"ל. בכדורסל שלנו יש ניקוד לפי רמת הנכות: קטוע רגל, שיתוק ועוד. לעיתים מצטרפים אלינו אחים ובנים שאינם נכים כשהם משחקים על כסאות כמונו. אני משחק על הכיסא הכי נמוך כי בהתייחס לנכות שלי אני צריך לשבת מאד עמוק, ומכיוון שאין לי שרירי בטן אני צריך להיות קשור, לעומת קטוע רגל שלא צריך. באופן טבעי בגלל שאני גבוה אני מפוצה בכך שיש לי זרועות ארוכות".

נכות זה לא מדבק

שחקני עמותת קסם עושים פעילות הסברתית בבתי הספר התיכוניים בנתניה וברחבי הארץ: "יש בקבוצה שלנו משהו שהוא מעבר לספורט ולכן החלטנו להעביר פעילות בבתי הספר התיכוניים. לתת לתלמידים מושג למה אנחנו מסוגלים, שאדם נכה הוא לא מסכן והוא לא מוקצה ונכות לא מדבקת ואפשר לחיות איתה ואפילו להיות מאושר. אנחנו מספרים לתלמידים איך נפצענו, על הפעילות שלנו ואיך הכדורסל עזר לנו לבריאות הנפשית והפיזית שלנו. אז אנחנו מושיבים אותם על כסאות הכדורסל שלנו והם משחקים וחווים את החוויה".

כמה עולים כסאות הספורט שנועדו רק למשחק?

"כל כיסא מותאם לסוג הנכות של השחקן והכיסא שלי עולה בין 25 ל-30 אלף שקלים. הכיסא מותאם למגבלות הנכות של כל שחקן. מתאימים את הכיסא לשחקן ואם הוא מראה נכונות קונים לו כיסא. המועדונים ממנים את קניית הכיסאות והתחזוקה שלהם מתבצעת בדרך כלל באמצעות ספונסרים ותרומות. אנחנו צריכים כאלה עכשיו".

לירן הנדל צילום באדיבות קסם
לירן הנדל צילום באדיבות קסם

מאמן הקבוצה, לירן הנדל, נכה ומשותק בפלג גופו התחתון מתאונה שקרתה לו בגיל 18. הוא משחק כבר הרבה שנים כדורסל: "אנחנו משחקים תחת החסות של קסם שנוסדה בשנת 1999 כעמותה לקידום ספורט נכים הישגי. העמותה פעלה במשך 11 שנים באמצעות נותני חסויות. בשנת 2011 הפסיקה לפעול ורק לפני ארבעה חודשים הפעלנו אותה מחדש. זה התחיל מקבוצה של חברים שלי ששיחקנו ביחד בבית הלוחם בחיפה והחלטנו להקים מחדש את קבוצת הכדורסל. חיפשנו מקום ובנתניה קיבלו אותנו בזרועות פתוחות ואנחנו מודים לאגף הספורט ולגילת אורן מהעמותה לחינוך בלתי פורמלי, שמאפשרים לנו לפעול בבית הספר אילן רמון".

המאמנים והשחקנים היו רוצים לראות קהל ובהם מתנדבים שיבוא למשחקים שלהם, שמתקיימים בכל שבוע, אם זה משחק בית או משחק חוץ: "התוכנית שלנו היא לצרף עוד שחקנים מנתניה ומהאזור ולהביא עוד אנשים עם מוגבלויות לעסוק בספורט".

מה זה נותן לנכים לשחק בקבוצה?

"זה מאד אישי, אבל זה נותן תחושה טובה וגם בריא פיזית. זה נותן תחושה של השגיות והצלחה ושאיפה להגיע לרמות גבוהות של משחק בנבחרת בארץ ובחו"ל. בנוסף, הקבוצה הופכת לקבוצה חברתית והשחקנים לחברים שלנו".

כדורסל על כסאות צילום קסם
כדורסל על כסאות צילום קסם

אבי מוססקו, יועץ תקשורת לעיריית חדרה, היה בין מקימי עמותת קסם: "אחד הדברים הטובים שעשיתי בחיי זה להקים את עמותת "קסם חדרה" שעכשיו היא "קסם נתניה" שחזרה לפני מספר חודשים לפעילות בביתה בנתניה. אני חושב שכל רשות מקומית צריכה שתהיה לה קבוצת ספורט לבעלי מוגבלויות פיזיות. זה מכניס את נושא הספורט לפרופורציות ומאפשר לראות ולהראות לאיזה ביצועים בספורט יכולים להגיע אנשים עם נכות. לירן הנדל הוא מודל לחיקוי לספורטאים בכלל".

 

מה הערך המוסף שמקבלים תלמידי התיכון מהמפגש עם ספורטאים נכים?

"אחת לתקופה נפגשים השחקנים עם תלמידי התיכון, מספרים להם את סיפורם האישי, הנכות שלהם, אורח החיים שלהם, הקשיים וההישגים שלהם. זה מרגש מאד לשמוע את השיח בין התלמידים לשחקנים, שמתעניינים עד כדי שאלות אישיות. בסוף המפגש מספר תלמידים עולים על כסאות לשחק וזה נותן להם אפשרות להבין את עוצמת ההשקעה והכוח שיש במשחק. בסיומו של המפגש הם יוצאים עם הערכה מכופלת והסתכלות אחרת על השחקנים".

את מי מעניין ספורט הנכים?

"זה בדיוק העניין. מאד היינו רוצים לראות קהל שמגיע למשחקים. אני מקווה שהחשיפה של הקבוצה, שחזרה לשחק, תעשה משהו טוב בנדון וקהל יגיע למשחקים שלנו בנתניה".

7 קטנות עם יניר עוז:

מי הדמות שלך להשראה? ההורים שלי, שתמיד דחפו אותי להצלחה ואף פעם לא ויתרו לי או ריחמו עליי בגלל שאני בכיסא גלגלים.

מה רצו הוריך שתהיה כשתהיה גדול? בן אדם טוב. תמיד בקבלת התעודות הסתכלו קודם כל על נימוסים והליכות ורק בהמשך על הציונים.

משהו שלא יודעים עליך? עוד הרבה לפני הפציעה, עשו עליי חרם ביסודי במשך כל כיתה ד', דבר שעיצב אותי לחיים וגרם לי להבין שצריך לעזור לחלש כי בקלות אתה יכול להפוך להיות החלש.

איך אתה מדרג את נתניה ברמת הנגישות שלה? רמה גבוהה של נגישות יחסית לשאר המדינה, אך עדיין בפיגור גדול ביחס לערים גדולות בחו"ל. עדיין קיימים מבני ציבור רבים ללא מעלית או "אבל זה רק 2 מדרגות"- טוב אם זה רק שתי מדרגות אז אני אלך שתי מדרגות ואחזור לכיסא.

האם יש מקום בעיר שאתה רוצה להגיע ולא יכול? הסינמה סיטי. המקום כביכול עומד בתקנים אבל בפועל אי אפשר לראות סרט מהשורה הראשונה. ועדיין קיימים מבנים במרכז העיר ללא מעלית או עם רמפה בשיפוע, שבלתי אפשרי לעלות בהם לבד.

מה היית רוצה שתלמידי תיכון יעשו אחרי שהם שומעים אתכם? יסתכלו אחרת על אנשים עם מוגבלות. אנחנו לא מסכנים. אנחנו רוצים שיתייחסו אלינו כחלק מהם, ושיהיו יותר רגישים למה שקורה סביבם.

ליד מי היית רוצה לשבת בטיסה ולדבר איתו?

מצד אחד תמיד בטיסות עם החבר'ה מהקבוצה קורה משהו מצחיק, אבל אם תהיה לי אפשרות לדבר כמה שעות עם בחור בשם ניק וויצ'יץ' – לא זה ממכבי ת"א – זה בחור שנולד ללא גפיים והדרך שהוא עשה בחיים פשוט מעוררת השראה. ההרצאה שלו מצחיקה בטירוף ומרגשת עד דמעות. ממליץ לכולם לראות אותו ביוטיוב פשוט מדהים.

הקסם שבקסם

איל"ן קסם נתניה" הוקמה ממש בדקה ה- 90, לפני תחילת העונה הנוכחית של ליגת העל בכדורסל בכיסאות גלגלים. הקבוצה מופעלת ע"י עמותת קסם לקידום ספורט נכים הישגי שנוסדה בשנת 1999 והפעילה קבוצת כדורסל עטורת הישגים בארץ ובאירופה עד 2011, ותחת מרכז ספורט ספיבק ר"ג של ארגון איל"ן.

גרעין הקבוצה הוא ארבעה שחקנים שהגיעו יחד מבית הלוחם חיפה: יניר עוז, שי חיים, דותן מישר ולירן הנדל. אליהם הצטרפו אייל שר טוב הוותיק, ולידור בן חיון, יואב צרפתי ומאור לסרי הצעירים. רוב שחקני הקבוצה הם מנתניה והסביבה.

הכוונה של העמותה היא להמשיך ולהיות מרכז כדורסל בכיסאות גלגלים עבור צעירים וצעירות בעלי מוגבלויות וגם ללא מוגבלות ולפתוח כבר בעונה הבאה קבוצת צעירים. הקבוצה מתאמנת ומשחקת באולם ע"ש אילן רמון בנתניה. משחקי הבית מתקיימים בימי שלישי בשעה 21:00 והם פתוחים לקהל. בליגת העל משחקות שמונה קבוצות מבתי הלוחם חיפה, ת"א וירושלים וממועדונים בראשל"צ, וספיבק ר"ג. כרגע לאחר שבעה משחקים, נתניה היא בין חמש קבוצות בליגה עם מאזן ניצחונות זהה. חמישה ניצחונות מול שני הפסדים. והבטיחה מקומה בפלייאוף העליון על אליפות המדינה.

לידיעת הקוראים:

הקבוצה מזמינה כל מי שרוצה להתנסות במשחק על כיסאות גלגלים לבוא ולהיפגש עם השחקנים.

בנוסף, מחפשים בקבוצה מתנדבים ומתנדבות  ללוות את הקבוצה במשחקים, לסייע במזכירות, במשחק, צילום סטילס וצילום וידאו.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות