fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עזבו קריירה לטובת דיילות באל על

טל פניני בדרך לטיסה
טל פניני בדרך לטיסה

"כל חודש אנחנו מקבלות את לוח הטיסות לחודש מראש וככה מתכננות את החיים שלנו". הילה רפפורט רוגוזיק מבית חרות וטל פניני מאביחיל עזבו קריירה משגשגת לטובת העיסוק בדיילות והן מאושרות. לדבריהן, זה לא תפקיד של מלצרות אלא תפקיד עם אחריות והרבה שירות. הבת של הילה גם היא דיילת. הן מטיילות בעולם יחד ואגב, גם שידוך בשמיים בא בחשבון.

 "לא צעירה ולא דוגמנית"

בשבוע הבא תחגוג הילה רפופורט רוגוזיק מבית חרות יום הולדת וגם שנה לעבודתה כדיילת באל על. הילה, בת 48, נשואה, אימא לשלושה (22, 17.5 10), בוגרת מנהל עסקים, עבדה שמונה שנים בכתר פלסטיק שם ניהלה תוכנית להתמחות בעיצוב תעשייתי. בחמש השנים האחרונות היה לה סטודיו לשירותי עיצוב, ריהוט ולייף סטייל. בעלה רון הוא סמנכ"ל כספים במשקי הקיבוצים.

היא לא חלמה להיות דיילת והרעיון הזה אפילו לא עלה על דעתה. הדימוי של דיילת "צעירה עם גוף של דוגמנית", גבוהה וחטובה, לא תואם את המציאות שלה. יש לה חיוך שובה לב, כישורים וניסיון חיים שמסייעים בידה למלא את תפקידה טוב. חצי שנה אחרי שהחלה לעבוד והרגישה שהיא נהנית מאד הצטרפה אליה בתה נועה, בת ה-22 המשמשת דיילת גם היא. באחת הטיסות לאמסטרדם לפני חודשיים הן טסו ביחד כצוות בטיסה. הקשר של משפחת רפופורט עם אל על לא מסתיים בשתי דיילות אימא ובת, זוהר, אחותה של הילה גם היא דיילת קרקע באל על.

אמא ובת באויר. הילה ונועה רוגוזיק
האמא והבת באוויר. הילה ונועה רוגוזיק צילום סלפי

איך הגעת להיות דיילת באל על?

"זה קרה במקרה. כעצמאית זמני היה דחוק, היו עלי המון מטלות והתחייבויות והלחץ היה רב. הלכתי לחברה שלי עדי חייט לעשות מסאז' של כיף. במהלך המסאז' עדי העלתה את הרעיון שנרשם שתינו לקורס דיילות באל על. למחרת שנרשמנו קיבלנו זימון למיונים. אני הייתי לפני תערוכה חשובה ולפני פגישות חשובות בחו"ל. היות והעיתוי לא התאים לנו הסרנו את המועמדות. כמה חודשים לאחר מכן גיסתי אמרה לי שמתחיל קורס דיילות באל על. נרשמתי, עברתי את המיון והתקבלתי. עדי חברתי לא הלכה ועד היום אני אומרת לה תודה".

יותר ניסיון חיים

רוגוזניק מסבירה כי באל על הבינו שנשים בוגרות עם ניסיון חיים וכושר הכלה זה טוב לחברה. "בגילנו יש לנו פרספקטיבה שונה לגבי הנוסעים. יש לנו יותר ניסיון חיים, יותר סבלנות והבנה לקחת דברים בפרופורציה. אם מישהו מעיר לי או אומר משהו לא נחמד אני לא נבהלת, לא נעלבת ולא מתרגשת, אני פותרת את העניין מקצועית".

הגיעה למחוזות שלא חלמה עליהם. הילה רפופורט רוגוז'יק בלאס וגאס
הגיעה למחוזות שלא חלמה עליהם. הילה רפופורט רוגוז'יק בלאס וגאס

הנוסעים בטיסה רואים את הדיילת כנותנת שירות. כמי שמחלקת אוכל ושתיה, כמי שדואגת לבטיחות הנוסעים בהקפדה יתרה. האם זה נכון שהתפקיד העיקרי שלכן הוא מלצרות?

"כשנרשמתי לקורס לא ידעתי לקראת מה אני הולכת. זה היה קורס אינטנסיבי של חודשיים כשעיקר הקורס נוגע בתפקידה של הדיילת בעת חרום. אנשים בוחנים אותנו על השרות כי זה אחד הדברים החשובים שלנו בטיסה, לתת את השרות הטוב ביותר. בקורס הרגשתי כמו בטירונות. יוצאים מהבית מוקדם בבוקר וחוזרים בלילה. לומדים על כל סוגי המטוסים, על הציוד ועל נחיתות חרום אפילו בוחנים אותך בשחייה בבריכה. בקורס הזה אין הנחות, מקפידים על קטנה כגדולה. אני תמיד טסתי באל על בגלל השקט הנפשי והביטחון שאל על מעניקה לנוסעיה מכל הבחינות. עכשיו אני רואה את הצד השני וכמה שזה נכון. הצוות לא מקל בדבר ומטפלים בכל דבר בחשיבות עליונה: יש ספק – אין ספק".

היא טסה על כל המטוסים ועל כל הקווים: "בראש השנה הייתי בניו יורק ובטיסה טראנס אטלנטית נשארים ללון לילה אחד או שניים תלוי מתי זה יוצא בשבוע. בטיסות לאירופה במהלך השבוע לא יורדים מהמטוס. כשמגיעים ליעד, צוות ניקוי של שדה התעופה עולה לנקות את המטוס, מתדלקים ומכינים אותו לטיסה ותוך שעה שעתיים ממריאים ארצה. בסופי שבוע נשארים ללון לילה בעיר אירופאית".

זאת עבודת שרות אינטנסיבית עם קהל שנמצא ב"תא לחץ" עם אנשים שהוא לא מכיר, עם התנהגויות משונות. זו עבודת מלצרות סביב השעון, לעיתים הדיילות אף לא יורדות מהמטוס ובכל זאת יש הילה וזוהר למקצוע: "אולי זה בגלל האפשרות לראות עולם. אני למשל מגיעה ליעדים שבחיים לא הייתי מגיעה אליהם כי הם לא משכו אותי. הגעתי לבנקוק, להונג קונג, למומביי וליוהנסבורג. אני לא רואה את העבודה כמלצרות אלא כנתינת שרות עם חיוך ואני לא נפגעת כשאומרים לי את זה. אני יודעת מה תפקידי וכמה חשוב תפקידה של דיילת בטיסה למילוי כל ההוראות לבטיחות בטיסה. לפני כל טיסה אנחנו מקבלים תדרוך ולא מקלים ראש בדבר. במהלך הטיסה יש אינטראקציה בין אנשי הצוות והאנשים במטוס ואני מאוד אוהבת את זה. בכל טיסה יש צוות אחר ובכל טיסה אנשים אחרים ותמיד נחמד לי להכיר אנשים נוספים. כבר קרה שאנשים ראו את שמי בתג וסיפרו לי שהכירו את חמי למשל".

נתקלת במקרים מעניינים, משמחים או עצובים?

"השבוע הייתה נוסעת שהביאה את בנה יחידה מניו יורק בארון. או נוסע שאיבד את בנו באסון התאומים ונסע לניו יורק לאזכרה. אנשים הרגישו צורך לשתף".

הם מספרים לכן מיוזמתם?

"בטיסה של 11 שעות אנשים מדברים . למשל, נוסעת בת 93 שטסה לבד ביקשה לתת לנו הצעות קוסמטיות מניסיונה האישי. יש אנשים מקסימים ובמהלך שנת עבודתי הראשונה לא נתקלתי בבעיות חריגות. אם אנשים מבקשים לשבת ביחד בדרך כלל הם מסתדרים ביניהם. אנחנו מודיעים שאנחנו עומדים להמריא והם חייבים להסתדר".

בתה נועה השתחררה משרות צבאי, סיימה עבודה מועדפת והחליטה להצטרף לאל על: "היא ראתה אותי חוזרת מטיסות מאושרת ורצתה גם היא. כל חודש אנחנו מקבלות את לוח הטיסות לחודש מראש וככה מתכננים את החיים שלנו. כשאת יורדת מטיסה את יורדת עם ראש נקי לפעילויות אחרות של משפחה, חברים וכיף. אין פגישות עבודה, אין ישיבות ומחויבויות והראש נקי".

והבעל, איך הוא מסתדר עם מטלות הבית?

"ללא פרגון של הבעל לא הייתי יכולה לעבוד. אני נעדרת מהבית ימים שלמים ובטיסות ארוכות זה יכול להגיע לחמישה ימים. גם ההורים שלי עוזרים".

ופלירטים עם טייסים או אפשרות להכיר שידוך בטיסה?

"לדיילות צעירות יש הזדמנות להכיר אנשים בטיסה ואולי גם שידוך יוצא מזה. הבת שלי מתכוונת לשלב לימודים עם דיילות והיא גם יכולה למצוא שידוך על הדרך בטיסה".

טל פניני המריאה למרומים

טל פניני מאביחיל מועסקת כדיילת באל על כבר 3.5 שנים. פניני, בת 48, אימא לארבעה (18.5, 17, 15.5 ו-12) עסקה בנדל"ן ביחד עם בעלה ניצן בחברת RE/LAND המתמחה בנחלות ווילות במושבים באזור השרון, עמק חפר ופרדס חנה. יש לה תואר ראשון בתקשורת ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן. היא עבדה בתחום השיווק, יחסי הציבור והתקשורת והייתה עוזרת פרלמנטרית של חבר כנסת. היא עבדה בביטחון של אל על והנחתה סלקטוריות בשדה התעופה קנדי בניו יורק. בעקבות ארבעת הלידות התכופות של ילדיה השתלבה מתוך נוחיות בעסקי הנדל"ן של בעלה ניצן.

דיילת עם נסיון ופרספקטיבה. טל פניני
דיילת עם נסיון ופרספקטיבה. טל פניני

"הילדים גדלו, הזמן התפנה ואני ממש אוהבת ונהנית מהעבודה באל על ושמחה על ההזדמנות שנתנה לי". אומרת טל.

לדיילות באל על הגיעה במקרה: "פגשתי חברה שלי שבדיוק עשתה שינוי בחיים שלה ואמרה לי לבוא גם. אני הייתי באותו הרגע בשיא בקריירה שלי בנדל"ן עם לקוחות ונכסים. החברה לא עזבה אותי והאיצה בי להירשם לקורס. התחלתי להשתעשע ברעיון, שלחתי קורות חיים ותוך יום קיבלתי זימון. עברתי את הקורס והתחלתי לעבוד. הדבר היחיד שבעטיו התלבטתי היה בתי הקטנה, נועה, וחששתי להיעדר מהבית לתקופות ארוכות. התייעצתי עם ידיד שלי שהוא קברניט והוא עודד אותי ואמר שזה ממש תפור עלי ושתמיד אפשר לעזוב אם זה לא מתאים".

טל מאושרת. היא מאד מרוצה מעיסוקה וגם הבית עבר שינוי לטובה: "לי זה עשה טוויסט בחיים. הכל משתנה מקצה לקצה. הדינמיות של העבודה, חוסר שיגרה כי כל טיסה זה משהו אחר. הכרתי הרבה חברות בנות גילי שהגיעו מתפקידים שונים. מנהלות, עורכות דין, מורות וכו. גם המשפחה זכתה. הילדים זוכים לטיולים עם אימא לחו"ל כזמן איכות משמעותי, יש הרבה ימים פנויים בין הטיסות בהם אני זמינה לילדים".

לא רק מלצרית. פניני צילום רותי ברמן
לא רק מלצרית. פניני צילום רותי ברמן

במה זכו הילדים מלבד הטיסות?

"הילדים הפכו להיות יותר עצמאיים ויותר אחראים. המורה סיפרה לי שהבת הקטנה שלנו עשתה קפיצה גדולה בתקופה זו. אמנם בחודשים הראשונים שלי בעבודה היה לה קושי אך בהמשך זה ביגר אותה. היא קובעת לה לוח זמנים, דואגת להסעות ולתוכניות אחר הצהרים. יש לי גיבוי מלא מניצן בעלי. הוא עצמאי וזה מאפשר לו. אני מתכננת את הטיסות לפי הצרכים של המשפחה ומתמרנת את הטיסות לפי הרגעים החשובים של הבית. למשל היה עלי להיות בניו יורק ביום כיפורים אז קיצרתי את הטיסה".

חברים מהצבא ומהילדות מזהים אותה בטיסה, טייסים איתם שרתה בחיל האוויר גם, הרבה נוסעים וחברים טסים אתה ויש שקובעים טיסה בדיוק כשהיא הדיילת: "אני לא מרגישה מלצרית, אלא נותנת שרות, כשהתפקיד העיקרי שלנו הוא בטיחות בטיסה. הנוסעים פחות רואים את זה, הם מתמקדים בשרות ולנו חשוב להיות הכי טובים. אנחנו מגישים אוכל ושתיה אבל פותרים גם הרבה בעיות. אנחנו מקבלות משוב מנוסעים שמעריכים מאד את הגישה של החברה שמעסיקה נשים מבוגרות יותר. האווירה במטוס אל על היא אחרת. אווירה של הכי בבית ואת זה אין בטיסות אחרות".

טסה הלילה לניו יורק. טל פניני
טסה הלילה לניו יורק. טל פניני

אנשים לפעמים כועסים. מעוצבנים?

"קורה שאנשים עולים לטיסה כעוסים אולי בגלל מה שקרה להם בהמתנה ארוכה. אנחנו מנסים לתקן ובאמפתיה, סבלנות והכלה מצליחות לגרום לצד השני לעדן את רגשותיו. טיסות ארוכות הן עבודה קשה וקורה שאת כל הזמן עסוקה. בטיסות מלאות יש יותר אקשן ואתגרים".

האם תעודדי את בתך להיות דיילת?

"כן, אני מעודדת דיילות צעירות להכיר אנשים גם בטיסה. וזה אפשרי בטיסות ארוכות. לצעירות יש כאן הזדמנויות גם להתפרנס יפה, גם זמן פנוי ללימודים וגם להכיר שידוך. בשהיות בחו"ל אני מסתובבת עם בנות צעירות לעיתים קרובות לגילה של ביתי מה שמשאיר אותי ברוח צעירה מאד".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות