fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נכרתו אקליפטוסים עתיקים בחורשת המאה בחדרה

העצים הכרותים בחורשת המאה בחדרה
העצים הכרותים בחורשת המאה בחדרה

עם השמע קולם של המסורים החשמליים, שהרעיד בשבוע שעבר את שכונת ברנדייס הוותיקה, גילו תושבי השכונה, כי אקליפטוסים שניטעו בחורשה השכונתית לפני למעלה ממאה שנים נכרתו. התושבים כועסים, אך העירייה מבהירה: "מדובר בשטח פרטי, והעבודות שם מתבצעות ללא קשר לעירייה".

חורשת המאה היא חורשת אקליפטוסים קטנה הממוקמת בשכונת ברנדייס הוותיקה, בין בתיהם של תושבי השכונה לחווה החקלאית. חלק גדול מהאקליפטוסים בחורשה ניטעו בשנת 1891, שנת הקמתה של חדרה כמושבה חקלאית, ובמהלך השנים ניטעו עצים נוספים. בחגיגות המאה לעיר חדרה נערך טקס חגיגי בו ניתן לחורשה, שאז חגגה מאה שנים, את שמה.

ההחלטה על כריתת העצים באזור נתקבלה לאחר שדו"ח אגרונום מצא שיש לבצע גזם בעצים שבשטחה של החווה החקלאית וכן בעצים הגובלים עמה, בחורשת המאה. לאור ממצאי הדו"ח, החווה החקלאית הושבתה באופן זמני לפעילות בתי ספר, עד לגיזומם של העצים ולביצוע דו"ח נוסף, שיאשר את חזרתם של תלמידים למקום.

העצים הכרותים בחורשת המאה בחדרה

תושבי השכונה הביעו כעס ועצב על כריתת העצים ללא כל הודעה מוקדמת. ראוביק, תושב ותיק של השכונה, כתב בנוסטלגיה על החורשה: "האקליפטוסים היו עד לחורשת האורנים בה ממוקם היום בית הספר הדמוקרטי. בחורשת האורנים שכן מועדון השכונה ומזרחית לו היה המשך של האקליפטוסים שהגיע ליד גן הילדים שבעברו היה מכולת. אותם אקליפטוסים היו שם הרבה לפני שהוריי הגיעו לשכונה, שהייתה אז ממש בתחילתה."

אפרתה בנור, שגרה בסמוך לחורשה, מספרת: "השמועה על כריתת העצים עברה בוואטסאפ השכונתי, הגענו לשם וניסינו לדבר עם מנהל העבודה, שלא היה מוכן לשוחח אתנו. הבנו בהמשך שהחורשה לא בטיחותית ושהכריתה מאושרת ומוסדרת. אנחנו אולי לא אנשי קק"ל ואולי חסרים את הבינה שבסכנות הפוטנציאליות, אבל יחד עם זאת כריתה מסיבית לא נראית לנו הפתרון ההגיוני היחיד. מדוע לא לדלל, מדוע לא לעשות מאמצים ולשמר?"

במכתב שכתבו שניים מתושבי השכונה, חבר המועצה רונן הילף (מחוברים) וערן איטן למספר גופים ובהם מנהלת השכונה, צוין: "כאשר הוחלט על כריתת עצים – מדוע נכרתו גם עצים רבים שנמצאים במרחק מגדר החווה החקלאית? מדוע האחראים לדבר לא פיקחו על עבודת הכורתים ולא סימנו עצים המיועדים לכריתה. ללא פיקוח, חברת הכריתה עושה ככל העולה על רוחה.

"השטח המדובר (גוש 10040 חלקה 7) שייך לאפוטרופוס הכללי. לדברי האפוטרופוס הכללי – אושרה כריתה "לאורך הגדר בלבד". מעמד החורשה הינו "יער משקי" ואישורי כריתה הם באחריות משרד החקלאות", דבר המכתב.

תגובת העירייה: "בעקבות מזג האוויר הסוער והרוחות העזות של החורף הנוכחי התעורר באגף החינוך חשש מפני אפשרות של קריסת ענפים ומעופם, הן מתוך החווה החקלאית והן עצים מהשטח הסמוך, תוך סיכון התלמידים המגיעים ללמוד בחווה. מתוך דאגה לבטיחות התלמידים הוזמנה בדיקה של אגרונום, שנתן חוות דעת לגיזום והורדה כפי הצורך של ענפים מסוכנים. הגיזום אכן התבצע גם בשטח בית הספר וגם מחוצה לו, וזאת באישור בעלי הקרקע ומשרד החקלאות, מתוך ראיית בטיחותם של התלמידים בחווה. יודגש כי למעט גיזום והסרת ענפים מעצים הגובלים עם החווה החקלאית, כדי למנוע סיכון התלמידים, אין לעירייה כל נגיעה לביצוע כריתה של עצים בשטח שמחוץ לחווה. מדובר בשטח פרטי, והעבודות שם מתבצעות באישור האפוטרופוס ומשרד החקלאות מול הגוזם, ללא קשר לעירייה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות