fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נדחתה עתירת הרשויות להפעלת חניון חוף הקשתות בחינם

החלטה מאכזבת מבחינתם. פעילי ים חופשי ליד בית המשפט השבוע. צילום: דן אהרון
החלטה מאכזבת מבחינתם. פעילי ים חופשי ליד בית המשפט השבוע. צילום: דן אהרון

בית המשפט העליון דחה ביום שני  את ערעורן של מועצה מקומית בנימינה-גבעת עדה, מועצה אזורית מנשה ומועצה מקומית פרדס חנה-כרכור, שביקשו למנוע את הפעלת החניון בתשלום בחוף הקשתות (האקוודוקט) שבקיסריה ע"י החברה לפיתוח קיסריה. השופטים, בראשות הנשיאה מרים נאור, השופט חנן מלצר והשופט מני מזוז, קבעו כי אין בסיס לטענות נגד גביית התשלום והציעו לעותרים למשוך את הערעור, דבר שאכן עשו. השופט ציין כי אין כל פסול במתן הנחות לתושבים כנוהג המקובל בכל רחבי הארץ.

שלוש הרשויות הגישו עתירה מנהלית נגד המועצה האזורית חוף הכרמל, החברה לפיתוח קיסריה ועיריית אור עקיבא. בעתירה נטען כי ההליך להסדרת מגרש חניה בחוף הקשתות אינו חוקי וכי אסור להפעיל במקום מגרש חניה בתשלום. בנוסף, טענו לאפליה של תושביהן לאחר שתושבי חוף הכרמל ואור עקיבא קיבלו פטור מתשלום דמי חנייה. השופט רון סוקול מבית המשפט המחוזי בחיפה דחה את העתירה בספטמבר האחרון, וקבע כי החברה לפיתוח קיסריה רשאית להפעיל חניון בתשלום. על פסק הדין של המחוזי הגישו הרשויות ערעור לבית המשפט העליון.

חוף פופולרי במיוחד. חוף הקשתות. צילום: אבי ברומברג
חוף פופולרי במיוחד. חוף הקשתות. צילום: אבי ברומברג

הנחיות משרד הפנים מאפשרות למועצה להסדיר חניה בתשלום בסמוך לחוף המוכרז, וכך נעשה גם כאן, תוך שמירת גישה חופשית של הציבור לחוף. החניון בתשלום הוא שטח פרטי בבעלות החברה לפיתוח קיסריה ומוגדר כחניון פרטי, המותר לגבייה ובהתאם לחוק עזר של המועצה והחלטת המליאה. בהתאם לדין, אף הוקצו מקומות חניה ללא תשלום בסמוך לחוף המוכרז. השטח בבעלות המועצה ימשיך להוות חניון ללא תשלום המהווה כ30% מכלל שטח החנייה. הכניסה לחוף עצמו והשירותים בחוף נשארים ללא תשלום.

מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה, מיכאל כרסנטי, הביע סיפוק על כך שגם בית המשפט העליון אישר את הקביעה לפיה פעלה החפ"ק לפי חוק. "הפעלת החניון בתשלום בשטח הפרטי היא מחויבת המציאות לאור ההוצאות הכבדות הכרוכות באחזקת החוף כמוכרז", ציין כרסנטי.

החלטה מאכזבת מבחינתם. פעילי ים חופשי ליד בית המשפט השבוע. צילום: דן אהרון
החלטה מאכזבת מבחינתם. פעילי ים חופשי ליד בית המשפט השבוע. צילום: דן אהרון

לדיון בבית המשפט הגיעו תושבי פרדס חנה כרכור, פעילי תנועת "ים חופשי" המנהלת מאבק נגד הגבייה בחניון מאז ההחלטה על גביית 30 שקלים ממבקרים שאינם מקיסריה, ממועצת חוף הכרמל או מאור עקיבא, באביב שעבר. אייל כגן, ממובילי המאבק, אמר לאחר החלטת בית המשפט: "בית המשפט העליון היה מאוד לא סובלני לטענות שלנו. נראה שהגיעו עם תשובה מוכנה מראש. לא התייחסו לטענת האפליה, ונראה להם מאוד טבעי שקיסריה תתמוך באור עקיבא, אבל לא נראה להם טבעי שתתמוך בכל האזור, למרות שהחברה לפיתוח קיסריה היא מאוד עשירה ואמורה לפעול לתועלת הציבור. גם לא הסכימו לשמוע את הטענות שקרן קיסריה ב-50% בבעלות המדינה. התחושה הייתה שגם אם הלכו לפי החוק, צדק לא קיבלנו בבית המשפט. אנחנו חושבים שביהמ"ש העליון היה צריך להיות יותר רגיש לכך שנלקח משאב של הציבור מהציבור, מה שמשנה את מצב הציבור לרעה, והחוקים לא מאפשרים לציבור להשמיע את דעתו. אנחנו חושבים שזה יחזור כבומרנג גם לחפ"ק. עורכי הדין של הרשויות משכו את הערעור, כדי שלא תהיה החלטה שמנציחה את האפליה. ההליכים המשפטיים עדיין לא מוצו, ומעבר לזה, יש עוד מקומות שבהם יכול הציבור לתקוף את התנהלות החפ"ק, והכי חשוב: הציבור צריך להבין שהמקום שבו הנושא הזה צריך לידון הוא בוועדת הכנסת, בחקיקה ארצית בנושא. היום קיבלנו עוד שיעור כואב, למרות המאבק שלנו, על המידה שבה כוחו של הציבור הולך ומצטמצם במאבק מול ההון והשלטון, אבל אנחנו נמשיך להיאבק על מה שהוא שלנו. הים הוא לא של החפ"ק אלא של הציבור".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות