fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מנהלי בז"ן זומנו לשימוע במשרד להגנת הסביבה

בתי הזיקוק | צילום: דורון גולן
בתי הזיקוק | צילום: דורון גולן

המשרד להגנת הסביבה זימן היום (ד') את מנהלי בתי זיקוק לנפט (בז"ן) וגדיב בחיפה לשימוע, על מנת להשמיע את טענותיהם. מנהלי הקבוצה הוזמנו לשימוע, בטרם יקבל המשרד החלטה על נקיטת צעדים כנגד החברות בקבוצה, כולל הוצאת צו למניעת או לצמצום זיהום אוויר מכוח סעיף 45 לחוק אוויר נקי, בשל חריגות מערך הסביבה של המזהם בנזן.

בשימוע זה יוכלו החברות גדיב ובתי זיקוק לנפט להשמיע את טענותיהם בדבר הודעת המשרד להגנת הסביבה, על פיה הוא שוקל להוציא צו מנהלי, במסגרתו ידרוש מהחברות לרוקן מכלי אחסון שיש להם תרומה משמעותית לפליטות בנזן, עד להתקנת אמצעי הפחתה או לחיבורם למתקני טיפול, וכן לדרוש מהחברות החלפה של עשרות אלפי רכיבי הציוד במתקנים שזוהו כמתקנים מהם יש פליטות בנזן משמעותיות מרכיבי ציוד – לרכיבי ציוד העומדים בטכניקה המיטבית הזמינה, בלוחות זמנים קצרים וכן תכנית להחלפת רכיבי ציוד בשאר מתקני הקבוצה.

בשנת 2018 נרשמה ירידה משמעותית של עשרות אחוזים בחריגות בחומר המזהם בנזן, בשל יישום התוכנית להפחתת הפליטות שהמשרד להגנת הסביבה חייב את קבוצת בז"ן בביצועה, אולם עדיין מוסיפות להימדד חריגות מערך הסביבה שנקבע לבנזן. על אף הירידה בחריגות, מאז ינואר 2017 ועד היום נמדדים ריכוזים של בנזן החורגים מערך הסביבה שנקבעו בתקנות איכות אוויר בתחנות ניטור סביבתי סביב שטחן של החברות בתי זיקוק, גדיב וכרמל אוליפינים (מתחם בז"ן) ובדיגום הסביבתי שמבוצע על ידן במשותף. לחברות ניתנו הזדמנויות רבות, הן במסגרת היתר הפליטה והן במסגרת התכניות שהיה על החברות להגיש על פי צו 45 שהוצא על ידי המשרד, להפסיק את החריגות הללו. גם התוכנית המקיפה שיישמו החברות, לא הפסיקה את החריגות באופן מלא.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר השבוע, כי לאור זאת, ולאור היותו של המזהם בנזן מסרטן ודאי לאדם, המשרד לא יוכל לקבל המשך חריגות מערך סביבה בבנזן על המשמעויות הבריאותיות והסביבתיות שלהן, והוא שוקל הוצאת צו מנהלי למניעה או לצמצום של זיהום אוויר, שמשמעותו היא אף סגירת מכלים ודרישות מחמירות למתקנים נוספים.

במסגרת הצו המנהלי הקודם, נדרשו מפעלי הקבוצה בין היתר להגיש מיפוי של מקורות הבנזן שתכולת הבנזן בהם היא מעל לאחוז אחד. מניתוח תוצאות מיפוי זה, וכן על פי המידע המצוי בידי המשרד להגנת הסביבה ומניתוח מקורות הפליטה האחראים לחריגות, עולה כי למכלי האחסון ולפליטות מרכיבי ציוד של המפעלים גדיב ובתי זיקוק לנפט תרומה משמעותית לפליטות בנזן ממתחם בז"ן.

בתי זיקוק (צילום: אבישג שאר ישוב)
בתי זיקוק (צילום: אבישג שאר ישוב)

המשרד דורש לקבל מיפוי כל המכלים בגדיב ובבתי זיקוק לנפט המכילים בנזן, כולל כאלה שבהם הריכוז הוא מתחת לאחוז אחד, דורשים תוכנית לריקון מכלים שפולטים מעל ל-20 ק"ג בנזן לשנה, עד שיותקנו בהם אמצעים להפחתת פליטות או לחיבורם למתקני טיפול, ותוכנית להחלפת רכיבי ציוד מסיבית בארבעה מתקנים במפעל גדיב וארבעה מתקנים במפעל בתי זיקוק לנפט.

ההחלפה המסיבית של עשרות אלפי רכיבי ציוד במתקנים הללו היא העמקה והחמרה של הדרישות מהצו הראשון ונדרשת, מכיוון שהפליטות מרכיבי ציוד במתקנים הללו מהוות חלק נכבד מהפליטות שנמדדו בשנת 2018. לפיכך טיפול ברכיבי ציוד אלה תאפשר הפחתה משמעותית בפליטות מהמפעלים. הפעילות הנדרשת תבוצע בפרק זמן קצר ולוחות הזמנים יעוגנו במסגרת צו מנהלי.

בעקבות הודעת המשרד להגנת הסביבה אומרים באיגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה: "אנו מברכים  על ההחלטה של המשרד להגנת הסביבה לזמן את ראשי  בזן לשימוע. אסור להתפשר בנושא חשוב זה  וחובתנו לעמוד ולהילחם בכל חריגה של זיהום אויר באזור מפרץ חיפה. אנו נמשיך להיות חוד החנית במאבק ונפעל למגר את התופעה של עבירות לכאורה על החוק".

יו"ר  איגוד ערים להגנת  הסביבה מפרץ חיפה היוצא עו"ד בועז גור: "בעבודה מאומצת שהאיגוד מוביל בשנים האחרונות אנו עדים היום למהלך דרמטי וחיוני. זימון ראשי בזן לשימוע היא תוצאה של הפרות חוזרות ונשנות של הוראות החוק ואי עמידה בהוראות הרגולציה. עם מציאות זו סירבתי להשלים ואני שמח שהיום, יותר מתמיד, ניתן לראות שכאשר  אנשים נחושים ואנשי מקצוע מובילים את המאבק בזיהום יש תוצאות. אני מודה לצוות האיגוד בראשות ד"ר עופר דרסלר על העבודה הבלתי מתפשרת שהובילה לתוצאה הרצויה. אני תקווה כי מדיניות ניקוי המפרץ מזיהום תימשך ותתגבר".

מבזן נמסר בתגובה: "קבוצת בזן הינה מתקן קריטי וחיוני לתפקודו התקין של המשק. הקבוצה משקיעה עשרות מיליוני שקלים מדי שנה ומאמצים רבים בצמצום השפעותיה על הסביבה, בין היתר על ידי הפעלת תוכנית ייעודית להפחתת פליטות בנזן, ניטור מתקדם ופיתוח מוצרים נקיים וחדשניים. העובדות בשטח מצביעות על כך, שמאמצי הקבוצה נושאים פרי ורמות פליטות הבנזן משטחה פחתו בשנים האחרונות בכ-70 אחוזים. בנוסף, לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, רובו ככולו של הבנזן שבאוויר נפלט מרכבים ומתחנות דלק.  לאחרונה, השיקה קבוצת בזן את הדלק הנקי בעולם, המכיל מחצית מכמות הבנזן הקבועה בתקן ובכך הפחיתה את פליטות הבנזן במפרץ חיפה בעשרות אחוזים, הרבה יותר מאשר סך הפליטות ממפעליה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות