fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"כמיליון בני אדם חיים לצידה של 'פצצה מתקתקת', זו המציאות"

מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)
מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר)

בשבוע שעבר יצא מזכיר החיזבאללה חסן נסראללה ממחבואו ואיים בנאומו על פגיעה במיכל האמוניה במפרץ חיפה, שלדבריו מהווה פצצת האטום שלו. זה לא סוד שמיכל האמוניה מסכן את מיליון התושבים המתגוררים במטרופולין חיפה ומהווה פצצה מתקתקת בכל יום שעובר. נאומו של נסראללה גרר אחריו תגובות רבות, והשבוע, שלח ראש עיריית חיפה יונה יהב, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בו הוא מפציר בו לטפל בעניין בדחיפות.

"אני מזכיר כי ביוני 2004, בהיותך שר האוצר, נשמו תושבי צפון תל אביב ורמת-השרון לרווחה, כשאתר הגז והדלק המסוכן 'פי גלילות' נסגר סופית. בזאת, הוכיחה ממשלת ישראל כי כשהיא מבקשת להעתיק מכלים, היא יודעת ומסוגלת לעשות זאת", כתב יהב. "אני סמוך ובטוח כי כעת, תמצא לנכון להנחות את אנשייך להעתיק לאלתר את המיכל המסוכן ממפרץ חיפה, ולכל הפחות, עד סילוקו לצמצם את כמות החומר המסוכן המצוי בו למינימום האפשרי".

מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר עיריית חיפה)
מיכל האמוניה (צילום: צבי רוגר עיריית חיפה)

יהב ציין במכתבו כי ישמח להיפגש עם נתניהו, בכדי לסקור בפניו את הפעולות שנקטה העירייה ולחלוק את הידע שצברה בנושא מיכל האמוניה. "כמיליון בני אדם חיים לצידה של 'פצצה מתקתקת', וזו אינה קלישאה. זו המציאות. בשמם של תושבי חיפה והמפרץ אני מצפה להתערבותך האישית. זו העת לפעול".

מאז הקמתו בשנת 1986, פעל מיכל האמוניה של חיפה כימיקליים בחריגה מההיתר שניתן לו. בקשת רישיון העסק בשנת 1996 נדחתה ובשנת 2000 הגישה חיפה כימיקלים בקשה חדש להיתר בניה. ראש העיר יונה יהב, שנבחר לתפקידו בשנת 2003, הודיע מספר חודשים לאחר היבחרו, על הגשת כתב אישום פלילי נגד החברה בגין ניהול עסק ללא רישיון. הבקשה של חיפה כימיקלים לקבלת היתר נדחית על ידי הוועדה המקומית, שמחליטה בשנת 2007 לפעול במלוא המרץ להפסקת פעילותו, נוכח הסיכון הנשקף לתושבי האזור. לאחר ערר ועתירה מנהלית שהגישה חיפה כימיקלים ונדחו על ידי בית המשפט, מערערת חיפה כימיקלים לבית המשפט העליון ופסק דין בנושא אמור להתקבל בימים הקרובים. במהלך השנים הוגשו מספר כתבי אישום פליליים נגד החברה על ידי העירייה, בגין ניהול עסק ללא רישיון.

לאחר מלחמת לבנון השניה, כשמפרץ חיפה היה נתון למתקפת טילים כבדה, האיום לפגיעה ישירה במיכל האמוניה הפך לאיום ממשי. במרץ 2012 מודיעים השר להגנת הסביבה ושר התמ"ת על הקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם בדרום הארץ, שיהווה תחליף לתהליך הנוכחי המסכן את התושבים במפרץ חיפה. עם זאת, מאפשר המשרד להגנת הסביבה את המשך הפעלת המיכל עד שנת 2017. בשנת 2013 מתקבלת החלטת ממשלה, על פיה, הקמת מפעל האמוניה במישור רותם היא פרויקט בעל חשיבות ודחיפות לאומית, שיש לקדם. בהחלטת הממשלה נקבע, כי ייחתם חוזה פיתוח עם החברה הזוכה במכרז לא יאוחר מספטמבר 2015.

השר להגנת הסביבה אבי גבאי מסר בתגובה: "מיכל האמוניה הוא סיכון סביבתי וביטחוני. אנחנו פועלים להוצאת המיכל המסוכן מחיפה, באמצעות הקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום ונקבל את הצעות המתמודדים במערז להקמת המפעל בסוף מרץ. לא היינו צריכים את נסראללה כדי להיזכר בבעיה של מיכל האמוניה חיפה. הממשלה קיבלה החלטה על סגירת המיכל והקמת מפעל לייצור אמוניה כבר בשנת 2013, אבל התמיכה להקמת המפעל נתקעה במשרד האוצר".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות