fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ייחודי בכללית: סדנה למתמודדים עם פיברומיאלגיה

סדנאות לטיפול בדאבת השרירים בגישה כוללנית מועברות במכוני הפיזיותרפיה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי על ידי צוות רב מקצועי ותורמות לשיפור ניכר במצב המטופלים
פעילות עם כדורים בסדנת פיברומיאלגיה
ייחודי בכללית: סדנה למתמודדים עם פיברומיאלגיה (דאבת השרירים)

פיברומיאלגיה – דאבת השרירים 

היא תופעה הפוגעת ברבים אך[highlight color="yellow"][/highlight] הוכרה כתסמונת רק בשנים האחרונות: מדובר בתסמונת שמתאפיינת במגוון סימפטומים, כאשר המרכזי שבהם הוא כאב כרוני מפושט במערכת השרירים והשלד. כאבי השרירים דומים לתחושת הכאב המתוארת בשפעת. לעיתים התסמינים מחמירים בשעות הלילה ובבוקר.

עוצמת הכאב ומיקומו אינם אחידים והוא לא בהכרח מוקל במנוחה. לכך מצטרפת קשת של תסמינים נוספים: הפרעות שינה, נוקשות בוקר, עייפות, הפרעות ריכוז וזיכרון,  מעי רגיז, מתח נפשי, דכדוך ודיכאון. מבחינה תפקודית, הסובלים מן התסמונת מציגים כושר גופני ירוד המתבטא בנטייה מהירה יותר לעייפות בעת ביצוע פעילויות יומיומיות פשוטות.

התסמונת פוגעת מאד באיכות חיי החולה וביכולת התפקוד בחיי היום יום. הטיפול המומלץ בתסמונת הפיברומיאלגיה הוא טיפול רב תחומי וכולל שילוב בין שיטות תרופתיות ושאינן תרופתיות.

[highlight color="yellow"]שיטת הטיפול היעילה ביותר הינה פעילות גופנית, המשולבת עם טיפול קוגנטיבי-התנהגותי[/highlight]

אופי הפעילות המומלצת הוא פעילות אירובית מדורגת וסדירה (הליכה, אופניים, שחיה), בעצימות הדרגתית, בשילוב עם אימון כוח (תרגילים כנגד התנגדות או כנגד משקל הגוף).

אורי אתרוג, מנהל שירות הפיזיותרפיה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי,מסביר כי:

על רקע זה הוחלט להציע למתמודדים עם תופעה קשה זו קבוצות תרגול במתכונת ייחודית ובגישה כוללנית, המתייחסת לכלל ההיבטים של התופעה. הסדנאות מועברות על ידי פיזיותרפיסטים ומשלבת צוות רב מקצועי נוסף הכולל עובדים סוציאליים רפואה משלימה ורופאי כאב וראומטולוגיה המטרה היא, מסביר צוות המטפלים של כללית, להביא לשיפור ברמת התפקוד היומיומי, ומתן כלים להתמודדות עם הכאב.

המפגש הקבוצתי ועיבוד הקשיים, בליווי עובדת סוציאלית, מסבירה עו"ס יפעת אלון – מנהלת השירות הסוציאלי של כללית במחוז, מהווים גם קבוצת תמיכה ומסייעים לחולים בהתמודדות עם הקשים התורמים להתפתחותה, וכן עם המחלה עצמה.

 

פעילות עם כדור בסדנת פיברומיאלגיה
ייחודי בכללית: סדנה למתמודדים עם פיברומיאלגיה (דאבת השרירים)

 

קצת רקע על התופעה:

מדובר בתסמונת שכיחה שעל פי ההערכה כ-3-4% מכלל האוכלוסייה סובלים ממנה. שכיחותה גבוהה באופן משמעותי אצל נשים, לעומת גברים. המסר האופטימי הוא שמדובר בתסמונת כרונית שאינה מתקדמת, אינה גורמת לעיוות המפרקים או לשיתוק ואינה מקצרת את תוחלת החיים. הגורם לפיברומיאלגיה אינו ברור באופן מלא. כיום משערים שמדובר בהפרעה בתהליך העיבוד והמעבר של כאב ברמה המרכזית של מערכת העצבים, יתכן כי קיים גם מרכיב משפחתי-גנטי התורם להתפתחות המחלה. אירועים שונים המתרחשים במהלך החיים, לרבות זיהומים ויראליים, חבלות שונות ואף טראומות נפשיות עלולים להוביל להתפרצות של תסמונת הפיברומיאלגיה.

בשנים האחרונות, חלה התקדמות משמעותית בהבנת תסמונת הפיברומיאלגיה, בזכות שיטות מתקדמות בחקר מנגנוני עיבוד הכאב במערכת העצבים המרכזית. כמו כן, ישנה התקדמות בפיתוח שיטות טיפול תרופתיות ואחרות.

הסדנאות ניתנות במסגרת מכוני הפיזיותרפיה של כללית
ונערכות בהצלחה במכונים לפיזיותרפיה בלין, במרבך – קרית חיים, בכרמיאל ובקרית טבעון.  

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות