fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הצגת הקולנוע האחרונה בפרדס חנה: סינמה שישי נסגר

יום שישי האחרון: תושבות מבקשות להשאיר את סינמה שישי (צילום: נירית שפאץ)
יום שישי האחרון: תושבות מבקשות להשאיר את סינמה שישי (צילום: נירית שפאץ)

ביום שישי האחרון הוקרן במרכז לאמנויות הבמה במתנ"ס פרדס חנה הסרט "שרוכים", במסגרת "סינמה שישי", שפעילה ביישוב כבר 17 שנים ובמסגרתה מוקרנים סרטים בשתי הקרנות במהלך כל יום שישי פעם בשבועיים. נמרוד בשור, יוזם ומנהל "סינמה שישי", הודיע כי הוא מפסיק את האירועים – ולא עקב חוסר ביקוש, אלא כי הוא לא עומד בעלויות שלהם. הצופים משלמים על כרטיס, האירוע יכול להחזיר את עצמו כלכלית, אבל השכירות הגבוהה שדורש ממנו המתנ"ס על כל הקרנה, מכבידה עליו כך שאינו יכול להמשיך. "הקרנת הסרטים מומנה כולה ממקורות פרטיים וזה כשנה נדרש סבסוד לקיומה. פנייתנו לתמיכה ממקורות ציבוריים לא נענתה", הסביר בשור בהודעה שפרסם לציבור לפני הקרנת "שרוכים".

להקרנה הגיעו תושבים שלא רוצים שהקרנות הסרטים יופסקו. הם באו להזדהות, לתמוך ולראות איך ניתן למנוע את רוע הגזירה. במקום חתמו אנשים על עצומה נגד הסגירה, ועצומה פורסמה גם ברשת, ועד כה חתמו עליה כבר מאות אנשים. איילת זיק אל, תושבת פרדס חנה כרכור, קידמה את האירוע ואת העצומה בנושא. "יש פה פנינה תרבותית מיוחדת, ואנחנו, התושבים, רוצים להמשיך בה", הסבירה ביום שישי.

יום שישי האחרון: תושבות מבקשות להשאיר את סינמה שישי (צילום: נירית שפאץ)
יום שישי האחרון: תושבות מבקשות להשאיר את סינמה שישי (צילום: נירית שפאץ)

אין ספק שלאירוע יש ביקוש, וקהל מקומי נאמן מגיע אליו בכל פעם. בפרדס חנה כרכור ובסביבתה הקרובה אין בית קולנוע, וגם אחרי פתיחת קולנוע "יס פלאנט" במול זכרון לפני כשנה, אנשים ממשיכים להגיע לסינמה סיטי במתנ"ס בימי שישי. בשור מקפיד להביא סרטים ממיטב ההיצע של הקולנוע העכשווי, ומעבר לכך, החוויה הקהילתית של ביקור בקולנוע מקומי, צנוע, לא מנקר עיניים, שאפשר לקפוץ אליו לסרט בהליכה או בנסיעה של חמש דקות בין הסידורים של יום שישי, לשבת עם מכרים על כיבוד שמוגש במזנון במחיר סמלי לפני הסרט ובמהלך ההפסקה, היא חוויה אחרת.

לכל אדם שגדל בארץ לפחות עד אמצע שנות ה-80 יש זיכרונות ילדות מיוחדים שקשורים לקולנוע המקומי. אני זוכרת, למשל, את הלילות שבהם כל משפחה בקיבוץ פרשה שמיכה בחוץ ליד המועדון לחבר כדי לצפות בסרט שהוקרן על גבי סדינים לבנים שנמתחו על הקיר, עם מקרן קולנוע שהחליפו בו את הגלגל באמצע, ונתקע מדי פעם, אבל את זה קיבלו באהבה. חבריי בעיירה הסמוכה זוכרים איך ישבו על כסאות עץ בקולנוע חסר גג שהגיעו אליו ברגל, וצפו בסרטים נהדרים, בלי פרסומות ובלי פרומואים בתחילת הסרט, כולל קריאות ביניים של הצופים שלא עמדו בהתרגשות, כמו "תיזהר, מאחוריך", "תן לו בשיניים" או "עכשיו הוא ינשק אותה". גם לתושבי פרדס חנה כרכור היו פעם שני בתי קולנוע מקומיים, קולנוע פתוח של קיץ וקולנוע סגור של חורף. שקיעתם של בתי הקולנוע המקומיים הייתה בלתי נמנעת לאור החידושים הטכנולוגיים, ומובן שהצופים כיום רוצים מזנון מסודר ושיהיה שקט בקהל במהלך הסרט. אבל ברור גם שבמקומות שבהם קם איזשהו תחליף לקולנוע המקומי, התושבים בדרך כלל רוצים בו, והם מצביעים ברגליים ובאים.

נמרוד בשור טוען כי פרדס חנה כרכור היא המקום היחיד בארץ שבו יוזמה כזאת, של הקרנת סרטים במקום שאיננו קולנוע מסחרי, מתבצעת באופן פרטי. "בכל המקומות האחרים שבהם זה מתקיים, זה דבר ציבורי, לכן צריך לחבק ולהעריך את זה כאן. אני מבקש רק שהמתנ"ס או המועצה יורידו את מחיר השכירות לאולם. אני כבר אתן את כל השאר".

ממתנ"ס פרדס חנה כרכור נמסר: "מדובר ביזם פרטי שפעל בשיתוף פעולה עם המתנ"ס לאורך 17 שנים. לצערנו, בשל התמעטות המבקרים בסינמה שישי פנה היזם למתנ"ס כדי לבחון את המשך הפעילות. המתנ"ס הציע לו מספר חלופות אשר לא זכו לשיתוף פעולה מצדו, והוא בחר לסיים את הפעילות. המתנ"ס ימשיך לעשות ככל שביכולתו למצוא מענה חלופי הולם ואיכותי לחובבי הקולנוע בישוב".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות