fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הנשיא ריבלין: "אנו במערכת המפולגת בישראל חייבים להתחיל לדבר ולא רק להשמיע"

נשיא המדינה ראובן ריבלין ביקר היום במעבדה לגנטיקה מולקולרית באוניברסיטת חיפה והתייחס לסוגיית היחסים בין המגזרים בחברה הישראלית. ריבלין: "לא נבחרתי לנשיא כדי שיתלו את תמונתי על הקיר"
ראובן ריבלין והסטודנטים באוניברסיטת חיפה (צילום: מארק ניימן / לע"מ)
ראובן ריבלין והסטודנטים באוניברסיטת חיפה (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ביקר הבוקר (ראשון) באוניברסיטת חיפה, מלווה על ידי נשיא האוניברסיטה עמוס שפירא, רקטור האוניברסיטה פרופ' דוד פרג'י, חברי הנהלה ודיקני פקולטות. הנשיא ביקר במעבדה לגנטיקה מולקולרית בראשות פרופסור פואד פארס, שם הוצגו בפניו עיקר עבודות המחקר המתבצעות במעבדה המתמקדת בהבנת מבנה ותפקוד של חלבונים תוך שימוש בהנדסה גנטית לחקר מחלת הסרטן, גילוי הגנים המעורבים בהתפתחות סרטן לצורך פיתוח אסטרטגיות חדשות לאבחון וטיפול במחלת הסרטן.

החוקרים סיפרו לנשיא על עבודתם, הציגו בפניו את התקדמותם ואת התאים הנחקרים באמצעות מיקרוסקופ. בין החוקרים פגש דוקטורנטים מכלל המגזרים בישראל, יהודים, ערבים מוסלמים, דרוזים ובהם אף הדוקטורנטית הצ'רקסית הראשונה בישראל, טינה נאפסו. הנשיא התפעל מן הפיתוחים הרפואיים, הודה לפרופ' פארס וחוקריו על העבודה הנמרצת ואיחל להם הצלחה בהמשך עבודתם.

לאחר מכן, נשיא המדינה נפגש עם כ-400 סטודנטים, נשא בפניהם דברים ואמר: "האוניברסיטה היא בין המקומות הבודדים, בהם נפגשים ארבעת השבטים. אני זוכר את ימי הלימודים שלי, והמפגש עם סטודנטים מכל המגזרים, כאן אני רואה הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים ובני דודים יחד. אני מסתכל עליכם ורואה את החוויה הישראלית כמו שהיא, עם ההבנה שאין מנוס אלא לחיות יחד ויש לנו יכולת ליצור מערכת שיכולה להועיל לכולנו ולקדם אותנו." במהלך המפגש השיב הנשיא על מספר שאלות. הנשיא השיב על כניסת מערכת ההשכלה הגבוהה כפתרון ביצירת הישראליות החדשה,  כי "יש לאקדמיה כמקום מפגש ראשון של השבטים השונים, תפקיד מכריע ביצירת הישראליות החדשה. הכוח של האוניברסיטה מתבטא בהכשרת המנהיגות העתידית, בהיותה חוליה מקשרת לשוק העבודה ומעבדה לרעיונות ופתרונות. תמהיל הסגל והסטודנטים, צריך להלום את המציאות הישראלית במידת האפשר והאוניברסיטה צריכה לחתור לא רק ללמידה משותפת, אלא ליצירת מפגש משמעותי".

ראובן ריבלין והסטודנטים באוניברסיטת חיפה (צילום: מארק ניימן / לע"מ)
הנשיא ראובן ריבלין והסטודנטים באוניברסיטת חיפה (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

עוד נשאל הנשיא על האתגרים הגדולים ביצירת הישראליות המשותפת והדגיש כי הוא לא מחפש אחדות ולא טשטוש זהויות, אלא שותפות מתוך שונות, ואמר :"בתוך כל מגזר יש מאבקים פנימיים עזים- בין הבדלנים לאלה שרוצים שותפות. כשקבוצה מרגישה מאוימת- היא תוקפת. לכן היסוד הראשון של השותפות הוא תחושת הביטחון של כל מגזר בכך שציפור הנפש שלו אינה מאוימת. אני מקווה שימצאו אנשים אמיצים, בכל שבט ושבט, שיצרו ביניהם שותפות אמיצה שתעניק יציבות ועוצמה לחברה הישראלית. " בתגובה לאמירתו של המנחה כי הוא איננו אופטימי לגבי ההצלחה ביצירת ישראליות זו, השיב: "אני מאוד אופטימי, בעיקר בחיפה בה אני רואה את הדברים הלכה למעשה. ואם 230 בתי ספר מכל המגזרים נרשמו למפגשים משותפים ביניהם על מנת ליצור שיח, אז יש בפרויקט בו שותף בית הנשיא, 'תקווה ישראלית בחינוך', אז יש לנו תקווה".

הנשיא נשאל אף על עמידתו מול הביקורת המופנית כלפיו, וענה כי "סוגיית היחסים בין המגזרים השונים המרכיבים את החברה הישראלית, נוגעת בעצביה החשופים של החברה שלנו- ולכן מעוררת תגובות עזות, במקביל, יש אנשים שמתפרנסים מליבוי הקונפליקטים. לא נבחרתי לנשיא כדי שיתלו את תמונתי על הקיר, נבחרתי כדי להשפיע. אני חש אחריות גם כלפי אלו התוקפים והמבקרים אותי. אני נשיא של כלל אזרחי ישראל".

בתגובה לשאלה שהפנה אחד הסטודנטים באשר להשתתפות הנשיא בכנס "הארץ ניו יורק", בשבוע שעבר, השיב הנשיא: "הוזמנתי לכנס של עיתון הארץ, והופעתי בו  מכיוון שאני חושב שכל מי שנמצא בחברה הישראלית יכול לבוא ולומר את דבריו גם כאשר הדברים נוקבים. הבהרתי באופן חד משמעי בכנס, שבעיני כולנו במדינת ישראל, חיילי צה"ל הם בנינו ובנותינו נכדינו ונכדותינו וכשם שהם שומרים עלינו, אנו חייבים לשמור עליהם מכל משמר".

בסיום דבריו הדגיש הנשיא: "אנו במערכת המפולגת בישראל חייבים להתחיל לדבר ולא רק להשמיע, אנו חייבים לדבר על מנת לנסות להבין מה האחר אומר כדי לשכנע אותו אולי הוא טועה. הזעקות עכשיו, מימין ומשמאל משמאל ומימין, איש כלפי רעהו יוצרות מצב שלא נוכל לדבר אף פעם, כל אחד יחזיק בעמדתו ויגיד מה שיש לו לומר בלי לשמוע מה האחר אומר ונמצא במצב שבו לא תהיה הגעה להחלטה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות