fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הממשלה אישרה את סגירת תחנת הכח הפחמית בחדרה

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: שלומי גבאי)
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: שלומי גבאי)

הממשלה אישרה ביום ראשון את הצעת שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ לסגירת יחידות 1-4 בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה, העובדות על פחם, בתוך כארבע שנים. זאת כחלק מהמעבר לשימוש בגז להפקת אנרגיה. כך נמסר ממשרד האנרגיה.

ההחלטה קובעת כי סגירת תחנת הכוח הפחמית תחויב בקיומם של שני תנאים: הראשון, תתקיים יתירות באספקת גז טבעי למשק בישראל, באמצעות חיבורם של שלושה מאגרי גז טבעי אשר כל אחד מהם יחובר למערכת ההולכה הארצית בתשתית נפרדת. כיום, צורך המשק הישראלי גז טבעי ממאגר "תמר". מאגר "לוויתן" אמור לספק גז בסוף 2019 ומאגר "כריש-תנין" בסוף 2020.

התנאי השני הוא תחילת הפעלה של מחזור משולב (מחז"מ) ראשון, בהספק של כ-600 מגה ואט, אשר יוקם בידי חברה בת של חברת החשמל עד יוני 2022.

אישור הממשלה מהווה המשך להחלטת הממשלה לגבי הרפורמה במשק החשמל ושינוי מבני בחברת החשמל מהחודש שעבר.

השר שטייניץ: "הממשלה אישרה היום את תוכניתי לסגירת התחנה הפחמית בחדרה והחלפת הפחם בגז טבעי כחול-לבן. הפחם מזהם את האוויר שאנו נושמים בערך פי 30 מאשר הגז הטבעי, ותחנת הכוח הפחמית בחדרה היא תחנת הכוח המזהמת ביותר במדינת ישראל מזה עשרות שנים. אנו יוצאים לדרך חדשה, ותושבי נתניה, חדרה, אור עקיבא, פרדס חנה והסביבה יזכו סוף סוף לנשום אוויר צלול, בריא ונקי יותר".

תגובות חיוביות נשמעו גם מסביב . השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין אמר: "החלטת הממשלה מבטיחה לציבור כי אכן תופסק הפעלת היחידות הפחמיות המזהמות בלוח זמנים קצר ככל האפשר, ומדגישה את המחויבות להפחתת שיעור התחלואה והתמותה כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר ממקור הזיהום הגדול במדינה. סגירת התחנות הפחמיות תוביל גם לחיסכון כלכלי למשק בהיקף של מיליארדי שקלים, ותצעיד את משק החשמל למאה ה-21 כפי שנעשה במדינות המפותחות בעולם.

"יחידות 1-4 הן היחידות הישנות ביותר והמזהמות ביותר בישראל ובשנת 2016 תרמו למעלה מ-25% מכלל פליטות המשק במזהמים העיקריים. כל קילוואט המיוצר בהן מזהם פי 10-1000 מייצור אותו קילוואט בתחנת כח המופעלת בגז טבעי, ופי 3-8 מייצור הקילוואט בתחנה פחמית שהותקנו בה סולקנים. לכן, קידום הפעולות שיבטיחו את סגירת היחידות במועד שנקבע, בנוסף לבחינת דרכים נוספות לצמצום השימוש בהן עד למועד הסגירה, כגון הפעלה עונתית, יביאו להפחתה מיידית בזיהום האוויר ובפגיעה הבריאותית בתושבי חדרה וסביבתה.

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה הוסיף: "אני שמח מאוד על אחת ההחלטות החשובות והאסטרטגיות ביותר לשמירה על בריאות הציבור וכן על הירתמות משרד האנרגיה, בהובלת השר יובל שטייניץ".

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: שלומי גבאי)

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: שלומי גבאי)

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות