fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הישג למתנגדים: הותמ"ל הורתה לצמצם את תוכנית קרית אתא צפון על חשבון שטחים פתוחים

קרית אתא. הדמיה - מילול קורן
קרית אתא. הדמיה - מילול קורן

הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) דנה  ביום שלישי השבוע בהתנגדויות לתוכנית קרית אתא צפון והחליטה על עריכת שינויים בתוכנית ופרסומה מחדש להתנגדויות. ההחלטה כוללת צמצום של כמות יחידות בכ-3100 יחידות דיור וצמצום שטחים במתחם התעסוקה גלעם בחלק המזרחי של התוכנית. עוד נקבע, כי יינתן מעמד מוגן לשטח הפארק העירוני שנמצא ממערב לשכונת המגורים על פי הוראות תמ"א 35. הליך שמיעת ההתנגדויות לתוכנית החל בנובמבר 2018 כשבמסגרתו הוגשו לתוכנית התנגדויות מצד בעלי קרקע, נציגי חקלאים, ארגונים שונים, גופי תשתית ורשויות מקומיות סמוכות. לאחר עיון בהתנגדויות וקיום הליך של שמיעת ההתנגדויות על ידי חוקר מיוחד שמונה לעניין, החליטה אתמול הוועדה לקבל חלק מן ההתנגדויות ולצמצם בעקבותיהן את שטחי הפיתוח בתוכנית.

תזכורת: בחודש פברואר החברה להגנת הטבע  הודיעה כי תתנגד להפקדת תוכנית הבנייה שאושרה לקרית אתא  להאצת תכנון למגורים. התוכנית עליה חולקת החברה להגנת הטבע מתפרסת על שטח של 3,415 דונם המיועדת לשכונה בת 13 אלף יח"ד. בנוסף יש בתכנית 275,000 מ"ר שטחי מסחר, משרדים ותעסוקה ופארק מטרופוליני המשותף לערי הקריות ברצועה החיצונית שממערב לשכונה. בחברה להגנת הטבע טוענים כי לקרית אתא מלאי עתודות קרקע עצום הכולל גם מלאי מתכניות מאושרות סביב החלק הבנוי בצד הדרום מערבי של העיר. בדצמבר 2015 נערך דיון ראשון לקראת ההפקדה וגובשה ההסתייגות. במרץ 2016 נייר עמדה מפורט נשלח למתכננת הותמ"ל, כך נכתב על ידי איתמר בן דוד נציג ארגון העל של ארגוני הסביבה: "לקרית אתא מלאי עתודות קרקע נרחב הכולל גם מלאי מתכניות מאושרות סביב המרקם הבנוי בחלק הדרום-מערבי של העיר… ספק אם בכלל הביקוש למגורים בקרית אתא מצדיק את הפיתוח חדש בשני מתחמי התמ"ל, המתווספים להיצע התכנוני העצום הקיים ביתר חלקי העיר הן בתכניות מאושרות שטרם מומשו והן בתכניות שבשלבי תכנון מתקדמים. בכל מקרה, תכנון ופיתוח במתחמים אלו יפגע באופן טבעי בסיכויי המימוש של הקמת יח"ד במתחמים שיאפשרו את השלמת הרצף הבנוי של העיר- אזורים בהם התרומה האורבנית והתפקודית לקריית אתא הרבה יותר ברורה.

מתנגדים נוספים לתוכנית הם המועצה האזורית זבולון שארגנו כנס חירום כנגד תכנית הותמ"ל המאיימת על השטחים הפתוחים, החקלאיים והירוקים באזור הקריות ובעמק זבולון שטענו כי שתי התכניות מאיימות על מעט שרידי החקלאות בעמק זבולון ועל השטחים הפתוחים שבין מתחמי קריית ביאליק, קרית ים, קריית חיים וקרית מוצקין לבין קרית אתא.

 

קרית אתא. הדמיה - מילול קורן
קרית אתא. הדמיה – מילול קורן

איזון בין פיתוח לחקלאות

תכנית קרית אתא צפון נערכה על ידי דב קורן אדריכלים וביוזמת רשות מקרקעי ישראל, והיא כוללת 15,500 יחידות דיור, מתוכן 1,700 דירות קטנות שיוקמו במבני מגורים בני 6 עד 18 קומות ו-1,400 יחידות דיור שיוקצו עבור דיור מוגן. התכנית, המשתרעת על שטח כולל של כ-6,600 דונמים מהווה את ההרחבה הצפונית של העיר קרית אתא, זאת בהתאם לתכנית המתאר הכוללנית ליישוב.

לצד יחידות הדיור, התוכנית כוללת תשתיות משמעותיות שייתנו מענה לצרכים של תושבי העיר ולהבטחת איתנות כלכלית, בהם 1.4 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר, מסילת רכבת קלה שתחבר בין חיפה לנצרת, פארק עירוני, מתחם תעסוקה אשר כולל שטחים לשירותי ציבור מטרופוליניים, ומתחם תעשייה אחסנה ותעסוקה. רובע המגורים החדש, יחד עם התכנית לרכבת קלה נצרת – חיפה מביאים בשורה לאזור כולו, תוך הבטחת איכות חיים עירונית הנשענת על רשת מטרוניות ורכבת קלה, אספקת שירותי ציבור נגישים ומגוונים, שטחים פתוחים ועירוב שימושים המייצרים אפשרויות תעסוקה ורחובות עירוניים פעילים. מימושה של התוכנית ילווה בהסכם גג שעתיד להיחתם בין המדינה לרשות המקומית בקרוב. הסכם זה יאפשר הקמה של כ-20 אלף יחידות דיור חדשות ברחבי העיר, חידוש המרקם העירוני הקיים ותהליכים של התחדשות עירונית, חידוש תשתיות, ובכך הפיכת קריית אתא לאלטרנטיבה מועדפת למגורים במטרופולין חיפה.

סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר ויו"ר הוותמ"ל, אריאל יוצר ציין כי: "הוועדה רואה חשיבות רבה בקידום הבניה בקרית אתא שבה מצויה חטיבת קרקע גדולה בבעלות מדינה. יחד עם זאת, בעקבות שמיעת ההתנגדויות השתכנעו חברי  הוועדה כי יש לצמצם מעט את השטח לבינוי המוצע בתכנית זאת על מנת לאזן בין הפיתוח הנדרש לבין צרכי החקלאות באזור. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת תשתיות חשובות לשיפור איכות החיים בעיר ובהם בין היתר פארק עירוני בהיקף של כ- 1,200 דונם, רכבת קלה העוברת ברחוב המשלב  מגורים תעסוקה ומסחר, זאת לצד שטחי ציבור נרחבים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות