fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דיון בכנסת: המפחמות- טרור סביבתי

אחת המפחמות המזהמות (צילום: יוסי כהן)
אחת המפחמות המזהמות (צילום: יוסי כהן)

היום נערך דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת לקידום הטיפול במפגע המפחמות. בדיון נכחו נציגי רשויות מכל האזור בהם ראש המועצה אזורית מנשה, ראש מועצת חריש , ומנהל מחלקת איכות הסביבה, פיקוח ואכיפה במועצת פרדס חנה כרכור, אייל שני. הדיון התמקד ביישום המלצות הוועדה הבין משרדית שהוקמה על ידי הממשלה לטיפול במפגע, ובעיקר בהכנסת התקנות לטיפול בגזם לתוקף.

במסגרת התקנות החדשות החקלאים יידרשו לטפל בפסולת הגזם בכדי למנוע העברתו למפחמות בשטחים. הפרת התקנות תהווה עבירה מנהלית ותגרור סנקציות שונות בהן קנסות לחקלאים. עם זאת ידוע  כי גם התקנות לא ימנעו את המפגע, כיוון שכבר כעת  בידי המפחמות חומרי גלם המספיקים לשנתיים לפחות.  

"שריפת העצים בשומרון הגורמת לזיהום סביבתי חמור באזור מועצת מנשה וחדרה חייבת להיפסק. כמה ילדים חלו במהלך השנה שבה אנחנו עוסקים בנושא?" שאל יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ  אמסלם והמשיך, "חוק ההסדרים לא חשוב יותר מבריאותם של עשרות אלפי איש. אם לא תגובש הצעת חוק ממשלתית שתאסור ייבוא פחמים מהרשות הפלסטינית, חוק ההסדרים לא יקודם בוועדה".

כדי למנוע העברת גזם למפחמות בשטחי הרשות הפלסטינית, הוועדה עומדת להשלים את תקנות היערות, כך שהחקלאים יהיו אחראים על פסולת הגזם במקרה של גיזום או עקירת מטעים. בפני החקלאי יעמדו שלוש אפשרויות: לרסק את הגזם ולפזרו בשטחו, להובילו לאתר מוסדר או לשימוש מועיל אחר, כגון לתעשיית אנרגיה. החקלאי יצטרך להוכיח באיזו אפשרות בחר ולהציג רישיונות הובלה והסכם עם הקבלן המבצע. במקרים של הפרת התקנות יוטלו סנקציות – קנסות ועבירות מנהליות. השלמת התקנות תתבצע בחודש הקרוב, והוועדה תתכנס לאשרן מיד אחרי סוכות.

אך מכיוון שבמפחמות יש חומרי בעירה שיספיקו לפי ההערכות לשנתיים מראש, נטען בדיון כי בעיית זיהום האוויר הקשה תיפתר רק אם תיאסר הכנסת הפחמים לשטח ישראל. אמסלם דרש לשמוע את עמדת מתאם הפעולות בשטחים ודרש ממשרד הכלכלה לזמן דיון עם משרדי המשפטים, החקלאות ואיכות הסביבה ולגבש הצעת חוק ממשלתית שתאסור העברת פחמים משטחי הרשות הפלסטינית לישראל. ח"כ יעל כהן פארן אמרה בדיון: "אני תושבת פרדס חנה ונושמת כל יום אוויר כאילו אתמול היה ל"ג בעומר. לא רק עץ נשרף שם. אני מתחננת לאשר את התקנות עכשיו. לאותת לחקלאים לשנות דיסקט".

אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה המוביל את המאבק במפחמות, אמר: "עכשיו נפלה פצצה בשדרות. ברוך השם, אין נפגעים, אבל אני בטוח שבלילה יפציצו בעזה. אצלנו שנים נגרם נזק יום יום, שעה שעה. אפשר לעצור את זה. ואחרי זה שיבואו היועצים המשפטיים".

אמסלם הפנה שאלה למשרד הביטחון: "למה הצבא לא הורס את המפחמות?" עדי שוסטר, המנהל האזרחי, אמר: "התקיימו לא מעט דיונים בהקשרים אלה. אנחנו דורשים את הנחיית הדרג המדיני". סרן נעמה גת מיועמ"ש איו"ש טענה: "מתאם הפעולות בשטחים, פולי מרדכי, מכיר את הסוגיה", ואמסלם הגיב: "אני מבקש לקבל את כל המסמכים בעניין. זה נתקע אצל מתאם הפעולות? נשאר אצלו כידע אישי?" מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, הוסיף: "אני ממליץ להזמין לפה את שר הביטחון שיסביר למה, אנחנו שולחים מטוסים לפרק כל דבר שמפריע לנו ולא יכולים לסגור 800 מטר של מפחמות? זה טרור סביבתי".

אחת המפחמות המזהמות (צילום: יוסי כהן)
אחת המפחמות המזהמות (צילום: יוסי כהן)

בהמשך לכך,  ראש מועצת פרדס חנה כרכור חיים געש מסר: "בתקופה האחרונה מספר התלונות על עשן בישוב הולך וגדל,  המפגע קיים והוא אף מתעצם. אנחנו דורשים מהממשלה בשלב זה להתחיל לפעול לא רק למען הסדרת התקנות, אלא גם לבנות מנגנון אכיפה יעיל לסגירת המפחמות המהוות את שורש הבעיה. אנו שבים וקוראים למשרד הביטחון לטפל בנושא בכלים שברשותו, לא יתכן כי מאות אלפים מתושבי המדינה, בהם עשרות אלפים מתושבי פרדס חנה כרכור יסבלו ממפגע חמור זה המסכן את בריאותם ומונע מהם איכות חיים מינימלית הכוללת אוויר נקי לנשימה. יש לפעול ללא עיכוב, וטובה שעה אחת קודם".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות