fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בעיניים אחרות

בתערוכה "בעיניים אחרות" בגבעת חביבה עוטים בני נוער מהאזור מסכות כדי לראות מה מסתתר מאחורי המסכה
מהתערוכה (צילום: סמינר גבעת חביבה)

התערוכה "בעיניים אחרות", המוצגת בימים אלה בסמינר גבעת חביבה ותוצג עד 5.10, היא פרי יצירתם של תלמידי תיכון יהודים וערבים תושבי הסביבה שמשתתפים בתוכנית צילום ומנהיגות בת שנה וחצי בשם "בעיניים אחרות", בה התלמידים רוכשים מיומנות צילום תוך כדי מסע בארץ ובחו"ל בו הם לומדים להכיר אחד את השני. התערוכה מציגה מבט ייחודי, אחר ושונה אל תוך חייהם של התלמידים ואל המסר שהם רוצים להעביר לחברה ולעולם,  רגע לפני הפיכתם לבוגרים ומנהיגים בחברה הישראלית דרך עדשת המצלמה .במשך השנה שעברה, הקבוצה המשותפת למדה את רזי הצילום ואת כוחה של תמונה בהעברת מסר, בהמשך יצאו יחד אל הסביבות והישובים, בהם התארחו בבתיהם של המשתתפים תוך הכרות עם צורות חיים שונות, משפחות וקהילות.

התערוכה עושה שימוש במסכה הלבנה הניטרלית ככלי שמאפשר למשתתפים לרגע אחד להיות שווים כמו כל אדם' – ללא מחסומים, ללא גבולות וללא סטריאוטיפים, ובוחנת האם וכיצד ימשיך להתקיים שיח משותף גם כאשר מסירים את המסכות, עומדים חשופים, קליפה אחת פחות, ולומדים להכיר ולהתבונן אחד בשני יותר ובאמת.

רמה יאזמה וראוף אבו פנה, אוצרי התערוכה, מתארים: "המסכה שאין בה דבר, מסוגלת להביע כל רגש שהוא, כל זהות, כל דמות, כל מין, כל מעמד. כשהוסיפו חברי הקבוצה צבע למסכה, הם התחילו לחשוף את זהותם, רגשותיהם ומשאלות ליבם – פנים חדשות מאחורי המסכה החלו מתגלות עם התהליך לאט לאט. התערוכה מתעסקת בחיבורים ובקונפליקטים, בזהויות והסתרות ושואלת האם וכיצד ניתן לחיות כאן אחרת גם כאשר מסירים את המסכות".
ארז פינטו, תושב גבעת ניל"י ותלמיד כיתה יב' בתיכון מבואות עירון, הוא ממשתתפי הפרויקט. הוא מתאר: "הגעתי לפרויקט בעקבות המלצות של חברים ומורים. בפרויקט משתתפים 19 בני נוער, מכל האזור – פרדס חנה כרכור, גבעת ניל"י, נתניה, קיבוצים בסביבה, באקה, ג'ת, כפר קרע, מוסמוס- ובמשך שנה צילמנו יחד ולמדנו על שני הצדדים. עברנו תהליך שבסופו יצאו תמונות מאוד יפות ורכשנו ידע רב. צילמנו חלק מהתמונות ליד גדר ההפרדה. את התמונות שלחנו לניו ג'רזי, במסגרת שיתוף פעולה שבמהלכו גם נסענו ל-3 שבועות לניו יורק וניו ג'רזי ועשינו שם פעילויות שונות. התערוכה עכשיו היא השלב השני של הפרויקט, ובשלב השלישי – שמתחיל ממש בשבוע הקרוב, במקביל לתערוכה – אנחנו מציגים את התמונות בבתי ספר בארץ. זה פרויקט מתמשך שבכל פעם בוחרים עבורו נושא, ואנחנו בחרנו את הנושא 'מאחורי המסכה'. לכל אחד מאיתנו יש מסכה שהאני האמיתי שלנו מתחבא מאחוריה, ובזה עוסקים רוב הצילומים".

תהליך מעניין, כך מספר פינטו, עברה הקבוצה במהלך שהותה בניו יורק, שבה היו המון שיחות ודיונים. "היו שם פעולות שלא היו כל כך נעימות. הן עסקו בנושאים מאוד רציניים, על הנראטיבים והדעות המרכיבים את המציאות הקשה בארץ, והיו הרבה מריבות וצעקות, כשלמשתתפים היה קשה להבין אחד את השני. באופן טבעי, כל צד ניסה לבסס את עמדתו ולהציג אותה כעמדה הנכונה. במהלך השהות, משיחה לשיחה היה שיפור באווירה, כשלמדנו איך לנהל יותר בקלות גם את השיחות הכי קשות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות