fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אנשי צד"ל: "נותרנו חסרי כל והמדינה לקחה לנו גם את הגאווה"

השר אריאל בוועדת הכלכלה (צילום: יח"צ)
השר אריאל בוועדת הכלכלה (צילום: יח"צ)

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, ציינה את יום צד"ל (צבא דרום לבנון) בכנסת ודנה בהעמדת פתרונות דיור לאנשי צד"ל. היו"ר כבל פתח ואמר כי אזרחי ישראל חייבים חוב עצום לאנשי צד"ל שחירפו נפשם, שילמו בחייהם ונעקרו מביתם. לדבריו, המדינה התחייבה לעשות הכל כדי לספק להם את כל מחסורם אך כל ממשלות ישראל לא עמדו בהתחייבות. בצפון חיים כ-2500 אנשי צד"ל.

יוזם הדיון, ח"כ איל בן ראובן, אמר כי בשירותו בלבנון תמיד ראה לימינו ולשמאלו את החברים מצד"ל שסייעו להגן על מדינת ישראל ומגיע להם כל מה שהמדינה יכולה לתת. הוא הוסיף כי צריך לטפל בסוגיית הדיור ולתקן את העוול שנעשה להם, ואמר כי מנכ"ל משרד הביטחון הודיע כי הוא מוכן לתת מענק של 500 אלף שקל לכל משפחה. ח"כ חמד עמאר הוסיף כי הוא מקווה שהסכום יספיק ויסייע ללוחמי צד"ל להשתקם אחרי 18 שנה.

 

ראש התארגנות צדק לצד"ל, אסא ירקוני, אמר כי הדיון הזה היה צריך להתקיים לפני 17 שנה. לדבריו, מדינת ישראל כשלה בתחום הערכי מוסרי, זנחה למשך 18 שנה אנשים שלחמו לצדנו ושילמו על זה בדם, רכוש ואבדן משפחה וממון. קלוד אברהים, בן למשפחה של יוצאי צד"ל, סיפר בהתרגשות על מצבם של האנשים ואמר: "במשך 18 שנה עשו מאתנו צחוק, התעסקו אתנו כמו סמרטוטים. שילמו הרבה כסף כדי להחזיר אנשים הביתה, חלקם חזרו ללבנון והרבה יצאו לחו"ל, כאשר גם בחו"ל צד"ל נקרא ארגון טרור וישראל לא עשתה כלום לנקות את שמו. המדינה לקחה מאתנו את הגאווה, הילדים שלנו לא יודעים איפה נלחמנו ואנחנו צריכים לפגוש את בני המשפחה בקפריסין או יוון. הבעיה היא לא רק הדיור וגם 500 אלף השקלים האלה שוב יעשו מאתנו צחוק. לפני 10 שנים אפשר היה לקנות בזה ארמון, היום אי אפשר לקנות בזה בית לכלב. ויתרנו על הכל רק תנו לנו למות בכבוד". היו"ר כבל אמר בתגובה לדברים כי "זאת תעודת עניות למדינת ישראל".

במהלך הישיבה עלו סיפורים נוספים של אנשים שחלקם לא שירותו בצד"ל אך היו מקורות של גופי הביטחון, וחלקם זכו לסיוע בעוד שאחרים לא. ח"כ עליזה לביא אמרה בתגובה לסיפורים: "אף פעם לא מאוחר לבקש סליחה. היתה פה טעות היסטורית קשה מאוד, ויש מקום לתקן. מדובר במספר משפחות לא גבוה והמדינה יכולה צריכה וחייבת לעשות את התיקון הזה".

יגאל פרסלר, המרכז את הטיפול מטעם ראש הממשלה, אמר כי יש תקציב של משרד הביטחון בסך 10 מיליון שקלים ל-5 שנים, וגם משרדי השיכון והאוצר מסכימים לפתור את הבעיה. עם זאת הוא הוסיף כי ישנם "עוד כמה דברים קטנים" שצריך לסגור. מנגד, נציג האוצר, עלי בינג, אמר כי משרד הביטחון לא מוכן לתת את כל התקציב וצריך לסגור את המקורות התקציביים לסיכום. היו"ר כבל אמר בתגובה כי בכוונתו לטפל בנושא ואם יהיה צורך לכנס פגישה בלשכתו של כל הגורמים הרלוונטיים, על מנת להביא לסיום הפרשה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות