fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הסיפור על בוניה ובניה של העיר עפולה

לפני כ-100 שנה תכנן המתכנן הראשי ההתיישבות הציונית ריכרד קאופמן את העיר עפולה. לאחר שנים ארוכות החליטו בעיריית עפולה להנציח את שמו ברחוב מרכזי שם נפגשו נכדתו של קאופמן ונכדו של הילד הראשון בעפולה למפגש של עבר, הווה ובעיקר עתיד
ריכרד קאופמן. באדיבות הארכיון הציוני – ההסתדרות הציונית
ריכרד קאופמן. באדיבות הארכיון הציוני – ההסתדרות הציונית

האדריכל ריכרד קאופמן היה המתכנן הראשי של ההתיישבות הציונית מתחילת המאה ה־20 ועד סוף המנדט הבריטי בארץ.

הוא חתום על תכנונם של כ־140 קיבוצים, מושבים והרחבות אבל גולת הכותרת של עבודתו האדריכלית בישראל היא העיר עפולה, שהייתה לעיר היחידה שתכנן מתחילתה ועד סופה. בעקבות כך, החליט ראש העיר אבי אלקבץ להנציח את קאופמן בקריאת רחוב על שמו במרכז העיר אותה תכנן לפני כמעט 100 שנה. 

לפני כשבוע, כחלק מההכנות לקריאת הרחוב ולחגיגות ה-100 של העיר עפולה, אירחו ראש העיר אבי אלקבץ ועוזר מנכ"ל העירייה נדב מונק עם נכדתו של ריכארד קאופמן, ד"ר ליאורה אוריאל, ועופרי מרגולין סטודנט לאדריכלות בעצמו ונכדו של הילד הראשון של עפולה, אליהו ליפשיץ למפגש על השטח עליו יוקם הרחוב בעתיד הקרוב. 

מונק, שמוביל את מיזם ההנצחה מטעם ראש העיר, עשה בשנה האחרונה עבודת תחקיר מעמיקה במסגרתה פנה לפקולטות שונות לאדריכלות ולארכיון הציוני – ההסתדרות הציונית העולמית כדי ללמוד על האיש ועבודתו בעפולה.  במהלך התחקיר זכה לליווי של ראשי הארכיון הציוני שאף הגיעו לביקור בעפולה והתרשמו ממקומו המרכזי של הרחוב העתידי הגיע. כמו כן שוחח עם נכדתו של ריכרד קאופמן וקיבל את אישורה למהלך.  

ראש העיר עם נכדתו של קופמן בעת הביקור. צילום: דוברות העירייה
ראש העיר אלקבץ עם נכדתו של קופמן בעת הביקור. צילום: דוברות העירייה

"החלום שלי הוא להמשיך לבנות ולהיבנות בעיר"

קאופמן נולד בגרמניה ב־1887 שם ניהל משרד אדריכלות משגשג. "סבא קיבל פנייה מד"ר ארתור רופין ונטש קריירה מבטיחה בכל אירופה כדי להתגייס למפעל הציוני", סיפרה נכדתו ד"ר אוריאל, "הוא עלה לישראל בשנת 1920 והפך ל'חייל' של היישוב היהודי כשהכלים שלו הם עפרונות ולוח השרטוט". 

לפני כשבוע, כאמור, התקיים המפגש המרגש במהלכו סיפר ראש העיר אלקבץ על תוואי הרחוב החדש ושמע מנכדתו של קאופמן, ד"ר אוריאל מזיכרונות ילדותה על סבה וכן מנכדו הבכור של התינוק הראשון של עפולה–אליהו ליפשיץ (95), עופרי מרגולין, סטודנט לאדריכלות בעצמו.

"זו גאווה גדולה להיות הנכד של הילד של עפולה. אני מסיים השנה לימודי ארכיטקטורה בטכניון והמפגש עם הנכדה של האדריכל המיתולוגי שתכנן את עפולה הוא מעניין במיוחד עבורי. החלום שלי הוא להמשיך לבנות ולהיבנות בעיר", סיפר בהתרגשות מרגולין.

ראש העיר אבי אלקבץ סיכם את המפגש: "המפגש עם נכדתו של קאופמן ונכדו של הבן הראשון של עפולה איחד בתוכו עבר, הווה ובעיקר עתיד. אנחנו רוצים להכיר לקאופמן תודה על המפעל הציוני שייצר ובמרכזו העיר עפולה ולהנציחו באמצעות רחוב שייקרא על שמו בצמוד לתוואי הרכבת ההיסטורית".

 

ראש העיר נכדו של קאופמן ונכדו של הבן האשון של עפולה סמוך לתוואי הרחוב שייקרא על שמו של קאופמן. צילום: דוברות העירייה
ראש העיר אלקבץ, נכדו של קאופמן ונכדו של הבן הראשון של עפולה סמוך לתוואי הרחוב שייקרא על שמו של קאופמן. צילום: דוברות העירייה

 

 

אהבתם את הכתבה? הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובעמוד הפייסבוק שלנו ידיעות הגליל ידיעון עפולה

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות