fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ענף הנדל"ן – כיפת הברזל של המשק הישראלי

לדברי המומחים: בימים אלה של משק בקיפאון ומעל 1.7 מיליון מובטלים, ענף הנדל"ן הוא התשובה ליציאה מהמשבר, וכן, גם מחירי הדירות צפויים לרדת
ניר שמול (צילום: תומר פדר)
ניר שמול (צילום: תומר פדר)

ענף הנדל"ן – כך נצא מהמשבר הכלכלי 

בחודשים האחרונים אנו חווים אירוע מכונן. העולם כפי שהכרנו אותו עד עתה, עבר מהפך מטאורי: אין טיסות, אין מסעדות, אין תרבות, אנשים בכל העולם יושבים בביתם.

סקירה קצרה של הכלכלה בישראל מראה כי: הכלכלה מתכווצת בעשרות אחוזים, המדינה מנסה לסייע באמצעות מענקים לעצמאים, מימון חופשות ללא תשלום לציבור השכירים והלוואות לבעלי העסקים בערבות מדינה.

הערכות זהירות מדברות כיום על כ-1.7 מיליון מובטלים ועצמאים אשר איבדו לתקופה זמנית את מקור הכנסתם או שהכנסתם נפגעה בצורה חלקית או מלאה מהמשבר.

עלות התקציב אשר נותב עד כה לטיפול במשבר הוא כמאה מיליארד שקלים וסכום זה לא כולל את אובדן התוצר, אשר מתבטא במאות מיליארדי שקלים שהלכו לאיבוד בשל נגיף הקורונה וסגירת פעילותו של המשק הישראלי.

איך יוצאים ממשבר כלכלי בסדר גודל שכזה?

נשאלת השאלה איך אפשר להחזיר למשק סכומים אדירים אלו? איך תהיה מסוגלת המדינה לממן את ההפסד האדיר של התוצר ואת ההתחייבויות שלקחה על עצמה למימון המשבר?

לדברי ניר שמול, בעלי חברת שניר, בית לשיווק נדלן: "התשובה היא אחת – ענף הנדל"ן שהוא כיפת הברזל של הכלכלה הישראלית, יוציא את המשק מהתסבוכת אליה הוא נקלע".

לדבריו: "בישראל קיימים שני ענפים מחוללים: ענף הנדל"ן וענף התיירות, כל פעילות שמתרחשת בהם יוצרת פעילות לוואי כלכלית, לדוגמה אדם אשר קונה דירה, לווה גם כסף מהבנק, רוכש ריהוט, מוצרי חשמל וכו'. זהו ענף אשר מניע כלכלית ענפי פעילות נוספים במשק.

כך גם בענף תיירות, תייר שמגיע לישראל שוכר חדר במלון, קונה אוכל, בגדים, תרבות ועוד. אפקט הדומינו, מכניס סכומי כסף למדינה.

כיון שענף התיירות מושבת כרגע ואין צפי מתי יחודשו הטיסות, שכן, כל תייר בעולם מחויב להיכנס לתקופת בידוד בת 14 יום, מה שמוריד את הרצון לטוס, הענף המחולל היחידי כיום בישראל הוא ענף הנדל״ן אשר הופך להיות המגן של המשק –  כיפת הברזל של הכלכלה הישראלית.

ענף הנדל״ן – כיפת הברזל של הכלכלה הישראלית

אם מקור ההכנסה המרכזי של המדינה בימים רגילים הוא הנדל"ן על אחת כמה וכמה הוא דומיננטי בימים אלו. על פי ההערכות, היקף השפעתו של ענף הנדל"ן הוא בין 20-15 אחוז מכלל התוצר הרשמי של מדינה ישראל.

כמו כן, כיום היקף האשראי המוערך הן הבנקאי והן החוץ בנקאי עבור ענף הנדל"ן בישראל הוא כ-400 מיליארדי שקלים והיקף המשכנתאות בידי הציבור מוערך בלמעלה מ- 500 מיליארדי שקלים כלומר קרוב לטריליון שקלים יחד.

אז איך מעוררים את ענף הנדלן ומוציאים את המדינה מהתסבוכת הכלכלית אליה נקלעה? לפניכם 5 מהלכים

תשתיות – החזרת העבודות היזומות בתחום התשתיות. השקעה ממשלתית רחבת היקף בנושא תשתיות של כבישים, מסילות רכבת, רכבות מהירות, רכבת קלה, שדות תעופה וכיו"ב. בדרך זו יוחזרו מאות אלפי מובטלים למעגל העבודה בטווח הזמן המיידי.

מס רכישה – ביטול או הורדת מס הרכישה יובילו להזנקה מחדש של עסקאות נדל"ן שיבוצעו בעיקר על ידי המשקיעים, אשר בשנים האחרונות העדיפו לרכוש נכסים בחו"ל והמדינה לא נהנית מהמיסוי בגין ההשקעות הללו.

שכירויות – הורדה או ביטול המס הקיים על דמי השכירות אשר גובים מבעלי הנכסים. פעולה זו תפחית את עלויות דמי השכירות ותקטין את היקף העלמות המס והכסף השחור אשר קורים בשל חוק זה.

מחיר למשתכן – ביטול תוכנית מחיר למשתכן לצד הענקת מענקי איזון בפריפריה לאוכלוסיות בעלות מעמד סוציואקונומי נמוך והגדלה משמעותית של האפשרויות לאכלוס בדיור הציבורי ובדיור להשכרה ארוכת טווח.

פינוי בינוי – אישור פרויקטים של פינוי בינוי בתהליך מזורז במרכזי הערים לא רק במרכז הארץ, אלא גם בפריפריה וזאת כדי לתת מענה לביקוש הגובר ולבנייה לגובה, תוך שמירה על מרחבים ושטחים ירוקים פתוחים.

מהלכים אלה יביאו להגדלה משמעותית של כמות העסקאות בענף הנדל"ן בטווח הזמן המיידי, יגדילו את ההיצע באזורי הביקוש, ירחיבו את מעגל המועסקים ויכניסו כסף מידי למדינה בשל מכירה של קרקעות ואישור תוכניות של פינוי בינוי.

בנוסף, יעניקו אוויר נשימה לעשרות ענפים כלכליים, בתחומים הסובבים ענף זה, מה שיוביל לירידת מחירי הדירות בשל הגדלת המלאים וההיצע לציבור.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות