fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"תעריפי המים לא יירדו כתוצאה מביטול התאגידים"

הדובר: דני ספנדי, מנכ"ל תאגיד המים מי עכו. כדאי לשמוע מה יש לו להגיד על תרומת תאגידי המים לציבור ועל תוכניתו לחנך את דור העתיד לצריכה נכונה
מנכ"ל תאגיד מי עכו דני ספנדי
מנכ"ל תאגיד מי עכו דני ספנדי (צילום: אושרי כהן)

דני ספנדי מקבל אותי במשרדו בחיוך אדיב. מאחוריו 27 שנות פעילות ציבורית, חמש מהן בעיריית טבעון והשאר בעיריית עכו, בה כיהן כמנהל אגף המים ובהמשך כראש מינהל תשתיות והנדסה. כשנפתח תאגיד המים בעכו לפני ארבע שנים, נבחר ספנדי, בן 56, תושב העיר, זה יותר מ-30 שנה, נשוי פלוס ארבעה ילדים, לעמוד בראשו. לאור ניסיונו בתחום נראה כי מדובר היה בבחירה טבעית.

מנכ"ל תאגיד מי עכו דני ספנדי
מנכ"ל תאגיד מי עכו דני ספנדי (צילום: אושרי כהן)

"המטרה לשמה הוקמו תאגידי המים היא לשפר את התשתיות לאזרח", מסביר ספנדי, "מחירי המים נקבעים על ידי המדינה ולא על ידי התאגיד. אנחנו הוקמנו על מנת לנהל את המערכת הזאת מקצועית ולהיות אחראים על תשתיות מים וביוב, לא כדי להחליט כמה לגבות".

online poll by Opinion Stage

איך נולדו התאגידים
עד שנת 2001, האחריות על משק המים והביוב היו אחת מסמכויותיה של הרשויות המקומיות. לפני כ-13 שנה קבעה רשות המים כי מצבם של משקי המים והביוב בתחומי הרשויות המקומיות אינו פועל כראוי ובא לידי ביטוי באובדן של עשרות מיליוני מ"ק מדי שנה, השקעות נמוכות בתשתיות מים וביוב ושיעורי גבייה נמוכים, בעיקר בקרב היישובים החלשים. כדי לתקן מצב זה, הוחלט להנהיג רפורמה במסגרתה חוקק חוק תאגידי מים וביוב, אשר חייב את הרשויות המקומיות להעביר את סמכויות ניהול המים לחברהמקצועית. מטרות החוק העיקריות היו לאפשר גיוס הון לצורך השקעות בפיתוח משק המים והביוב העירוני, יצירת בסיס איתן להפרטת התאגידים והבאת משק המים והביוב לניהול עסקי מקצועי, שיוביל לשיפור באיכות השירות לצרכנים. נכון לשנת 2013 פועלים בישראל 55 תאגידי מים וביוב, מי עכו נפתח רשמית ב-1 במרס 2010.

בין התפקידים אותם ממלא התאגיד, מלבד סיפוק מים לבתי התושבים, קיימת השקעה בצנרת וביוב משופרים. "כל הכסף שנגבה מושקע בשיפור תשתיות לטובת התושבים", מסביר ספנדי. להלן סקירה קצרה של חלק מהפרויקטים אותם ביצע התאגיד בעכו בשנה החולפת: החל ממרס 2013, הוחלפו שעוני קריאת המים בעיר ובעיר העתיקה בשעונים ממוחשבים בהיקף של 10 מיליון שקלים שמעניקים מהימנות גבוהה יותר לחשבונות המים ומעקב בזמן אמת. בעוד שאת השעונים הישנים היו קוראים אחת לחודשיים, בשעונים החדשים ניתן לאתר תקלות בזמן התרחשותן, והם עשויים מפלסטיק, דבר שמקטין משמעותית את גניבתם. בשעונים החדשים ניתן גם לעקוב אחרי שינויים ולמצוא גניבות מים, דבר שהיה קשה יותר לאתר בשעונים הישנים. בנוסף לכך,

הושקעו במהלך שנת 2013 כ-12 מילון שקלים בשיקום ושדרוג קווי מים וביוב תשתיות בעכו, בין היתר, ברחובות בורלא, אחד העם, שלום הגליל, בן שושן, הרצל, דב גרונר הכרם השוק העירוני ועוד. ברחוב יפה נוף בלבד הושקעו3 מיליון שקלים. מעבר לכך, הושקעו 3 מיליון שקלים בתחנות שאיבה, כולל הצבת מתקן לנטרול ריחות בתחנת שאיבה ראשית בכביש עכו-נהריה. במהלך 2014 מתכנן התאגיד להשקיע עוד כ-15 מיליון שקלים בתשתיות נוספות.

ספנדי מוסיף, כי 12 מיליון שקלים נוספים יושקעו בקרוב מתוך השקעה של 47 מליון שקלים בהרחבת מכון טיהור שפכים בשיתוף עם שמונה רשויות נוספות: מטהאשר, סובב שפרעם, אעבלין, ירכא, ג'וליס, טמרה, כבול, ג'דידה-מכר והשכונות הצפוניות של קרית ביאליק, במטרה לתת שירות משופר ומיטבי ליישובים שגדלים בקצב מהיר.

להמשך קריאה, עברו למהדורה הדיגיטלית של צפון -1

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות