fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

על מתחם בבל, שם ישבנו, גם בכינו

שלושה יזמים פנו לפני כשנה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעכו והציגו תוכנית שאמורה לשדרג את שכונת בבל הישנה, המתפוררת והמוזנחת במסגרת תוכנית פינוי בינוי. הדיירים, החיים בתנאים מחפירים, הסכימו. אלא שמאז התוכנית תקועה בעירייה. מה קורה פה?
מתחם בבל
הוקמה בשנות ה~50 ומאז דבר לא השתנה. שכונת בבל (צילום: אושרי כהן)
מתחם בבל
כמו במחנה פליטים. מתחם בבל (צילום: אושרי כהן)

"מגדלי בבל"- זה שם הרעיון שעלה אצל כמה יזמים במטרה לשדרג את שיכון בבל הישן והמוזנח בעכו במסגרת תוכנית פינוי בינוי. כמעט 90 אחוז מהדיירים המתגוררים במתחם הסכימו וחתמו, ויש להם סיבה טובה: ברוב המקרים של פינוי פינוי, הדיירים מקבלים דירה חדשה. אלא שהתוכנית תקועה בוועדה המקומית בעיריית עכו כבר יותר משנה.

זה חלום רטוב של כל ראש עירייה במדינת ישראל, להכריז על מתחם פינוי בינוי מושלם, עם אחוזי בנייה גדולים, ליצור התחדשות עירונית, להביא לגידול במספר יחידות הדיור בדיור מוזל לזוגות צעירים ולשפר את המצב הסוציואקונומי של דיירים ותיקים.

מתחם בבל המוזנח נמצא סמוך לשכונת הכרם היוקרתית במרחק הליכה מהמכללה האקדמית גליל מערבי. יש מי שהגדירו השבוע את המתחם כ"מפעל הפיס", משהו שכולם היו יוצאים נשכרים מממנו.

לפני כשנה פנו שלושה יזמים: עו"ד מיכאל גבע, יאיר לוגסי והמתווך יוסף כהן- עם תוכנית לוועדה המקומית בעכו והציגו בפניה את תוכנית ההתחדשות העירונית במסגרת פינוי בינוי במתחם בבל. שכונת בבל הוקמה בשנות ה-50. מאז לא בוצע בה כל שיפוץ. הבניינים רעועים ומצבה מחפיר. היזמים, בתמיכה של עוזר ראש העירייה לשעבר והמועמד לראשות העירייה ישראל בן עזרא, הציעו תוכנית לשיקום המקום, הכוללת הריסת שלושה בנייני רכבת ישנים ובנייה של בניינים לגובה, ובסך הכל 220 דירות במקום 42 הקיימות כיום. בוועדה המקומית התקיימו מספר פגישות בנושא, בהן השתתף מנהל מחלקת הפיקוח, מהנדסת העיר ואדריכלית הוועדה.

מתחם בבל
הוקמה בשנות ה~50 ומאז דבר לא השתנה. שכונת בבל (צילום: אושרי כהן)

אלא שכדי שפרויקט שכזה ייצא לדרך במסגרת פינוי בינוי, נדרשת הכרה לאומית. העירייה צריכה להכריז על השטח כמתאים לפינוי בינוי ולאחר מכן, לפנות למשרדי הממשלה שיכירו בהכרזה. אלא שבפועל בעכו זה לא קרה. העירייה לא קידמה את התוכנית ולא הביאה אותה לדיון בוועדה המחוזית.

כמו מחנה פליטים

מפרטי התוכנית של מתחם בבל, שהגיעה לידי "צפון-1", עולה כי שטח המתחם הוא פוטנציאלי למימוש פינוי בינוי. על פי התכנון הראשוני, אותו הכינה עבור היזמים האדריכלית אביבה רוטביין, ניתן יהיה לבנות במתחם 240 יחידות דיור בארבעה בניינים בסטנדרט בנייה גבוה, שיאפשר למשפחות המתגוררות במקום כיום לשפר לאין שיעור את תנאי המגורים שלהם. בנוסף, הדבר יגדיל את מלאי הדירות למשפחות ובכלל, ישפר את המצב של השכונה. בנוסף, השבחת ערך הקרקע והיתרון לקבלנים בקבלת פטור מהיטלי השבחה ופטור ממס שבח יכלו להביא לעכו אוכלוסייה צעירה.

הדמייה של מתחם בבל
מתחם בבל (הדמיה אביבה רוטביין)

גורם המעורה בפרטים אמר ל"צפון-1": "מתחם בבל במצבו הנוכחי הוא נורא ואיום, וחבל מאד שהעירייה לא תומכת בפרויקט כזה. זה נראה כמו מחנה פליטים. אני בטוח שערים אחרות היו מתחננות לפרויקט כזה שישדרג את איכות החיים של אוכלוסייה חלשה. כיום דירה במתחם שווה כ-350- 400 אלף שקלים. דירה חדשה תימכר במחירים של החל מ-850 אלף שקלים, אבל אני פסימי לגמרי". בן עזרא טוען כי העירייה בולמת באופן מעורר תמיהות את קידומו של פרויקט

פינוי בינוי ברחוב בבל. "המגורים בבניינים אלו מסוכנים. הבניינים אינם ראויים למגורים לא מבחינה בטיחותית ולא מבחינת מצבם הרעוע של תשתיות המים והחשמל. מעבר לעניין האנושי, יש פה סכנות שצריך להיות ערניים להן". בן עזרא טוען, כי קידום הפרויקט תקוע בגלל סירובה של העירייה לתת ליזמים אחוזי בנייה סבירים, שיהפכו את המיזם לכלכלי.

המתווך יוסף כהן: "המתחם קרוב לאזור וילות מתפתח והמכללה האקדמית גליל מערבי. הרצון שלנו היה לשדרג את איכות החיים של הדיירים ולנסות למתג את המתחם באזור מעולה בעכו. כרגע אנו בוחנים את מיסוי התב"ע. מבחינתנו, אנחנו עדיין רוצים לקדם את הפרויקט".

יאיר לוגסי, נציג הדיירים: "בתור אחד שגדל בעיר ורואה את הרעיון החלוצי, אני מקווה שמשהו יקרה, בעיקר עבור זוגות צעירים. זה פרויקט במתנה ואני לא מצליח להבין למה עד היום ראש העירייה לא פנה אלינו ולא קידם את זה כמו איזה בולדוזר".

מעיריית עכו נמסר בתגובה: "לא מיניה ולא מקצתה. ככל שתינתן במה לבן עזרא הוא יטען כי שגם קידם את ייסוד מדינת ישראל. צר לנו, כי ללא כל אסמכתאות וללא כל בירורים מעמיקים העיתון נותן מדי שבוע במה לטענות סרק של מועמדים לראשות העירייה. בבדיקה שערכה העירייה נמצא כי המקום לא מתאים לפרויקט במתכונת של פינוי בינוי".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות