fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עכו: מדוע העירייה מעדיפה שיקום שכונות על פני תמ"א 38?

יש קשר בין נדל"ן לפוליטיקה? גורמים בעכו סבורים, כי בעירייה מעדיפים לשפץ בתים רק מבחינה חיצונית, כדי שייראו יפה לקראת הבחירות במקום להשקיע בתמ"א 38 שמשדרגת את המבנים ללא היכר וגם מחזקת אותם בפני רעידות אדמה
שיקום שכונות בעכו
שיקום שכונות בעכו (צילום: עצמי)

הרוחות בעכו סוערות לאחרונה. מודעה שפורסמה לאחרונה קראה לתושבים לא להתפתות אחר תוכניות העירייה לשיפוץ הבתים המשותפים במסגרת מה שמכונה "שיקום שכונות". לאחרונה נראים פיגומים בכמה בתים משותפים בעיר כמו ברחוב וולפסון וברחוב הרצל. בניינים אלה עוברים שיפוצים במסגרת פרויקט "מיקוד מאמץ" לשיפוץ בניינים ישנים בסבסוד משרד השיכון. עד כה בעכו שופצו במסגרת זו 1100 יחידות דיור. חזות הבניינים שינתה פניה, אך יש לזכור, כי מדובר בשיפוץ חיצוני בלבד.

שיקום שכונות בעכו
שיקום שכונות בעכו (צילום: עצמי)

גורמים בעיר טוענים, כי בתים אלה, העוברים עתה שיפוצים חיצוניים בלבד, מתאימים לתמ"א 38 בסבסוד המדינה וכי העירייה מעדיפה את "שיקום השכונות" בשל שיקולי בחירות: עדיף שיפוץ מהיר מאשר ביורוקרטיה ארוכה מאוד מול ועדות התכנון. אין חולק על כך, כי פרויקט "מיקוד מאמץ" שדרג את איכות חייהם של תושבים בעכו, אך אם הכסף היה מנותב לפרויקט תמ"א 38, היו הדיירים מקבלים גם ממ"ד, גם מעלית, גם מרפסת ובעיקר והכי חשוב – חיזוק המבנה בפני רעידות אדמה.

בפרויקט "מיקוד מאמץ" כל דייר משתתף בסכום של ממוצע של כ-5000 שקלים ואילו המדינה מקצה 25 אלף שקלים לדייר. במסגרת תמ"א 38, המדינה נותנת סבסוד של 30 אלף שקלים, וההוצאה של כל דייר היא כ-10,000 שקלים. גורם בכיר הסביר ל"צפון-1": "תמ"א 38 זו יזמות אישית של יזם מול דיירים. באזורים של שיקום שכונות משרד השיכון החליט לתת מענק של 30 אלף שקלים לדירה בהנחה שיש תקציב זמין. הכסף הזה מחולק בשלבים כאשר החלק הארי של 18 אלף שקלים ניתן לקראת סיום העבודה. החלקים הראשונים הולכים לטובת התכנון, היתר הבנייה, מערכות מים וביוב ומעטפת. הדיירים חותמים ליזם על הסכם ומעבירים לו את זכויות הקבלה בכפוף לאישור מהנדס העיר. המטרה היא למנף את תמ"א 38 במקומות שזקוקים לה ולא יודעים איך לעשות את זה. אחד מהם הוא עכו.

"היתרון של תמ"א 38 שהוא נותן הכל: גם חיזוק, גם מיגון, גם שיפוץ מעטפת, גם החלפת קווי מים וביוב וגם הסדרת השטח החיצוני: מעלית, מרפסת וממ"ד. אנשים לאט-לאט מבינים שזה הפתרון. כיום המדינה כולה אזור סכנת טילים במקרה של מלחמה, לכן אין מקום שהוא פחות מסוכן, והממ"ד הוא חלק מהמיגון".

רק קוסמטיקה

ישראל בן עזרא
ישראל בן עזרא (צילום: אושרי כהן)

את המאבק למען תמ"א 38 מוביל המועמד לראשות העירייה ישראל בן עזרא. בן עזרא, בעברו כיועץ ראש עיריית עכו, היה אחראי על הפרויקט מול משרד השיכון. לדבריו, הוא הבין, כי אפשר לנתב את הסבסוד לטובת תמ"א 38, כמו שעשו באשדוד, למשל, אבל הוא נתקל באוזניים ערלות מצד ראש העירייה שמעון לנקרי.

בן עזרא: "נושא השיפוצים ותמ"א 38 חצה את כל הקווים האדומים על ידי קבלת החלטה שגויה והטעיות. במקרה של רעידת אדמה, יש סכנה שרוב הבניינים בשיכוני צפון יינזקו ואף יתמוטטו. עדיף להזהיר ולהיות טועה מאשר לשתוק ושיהיה, חלילה, אסון. מבחינתי, זו החמצה ואיני יכול להיות שותף למחדל הזה. אני מתפלל שלא תהיה הפצצה מלבנון או רעידת אדמה וליבי לבי עם הקשישים שצריכים לעלות ולרדת מדרגות בכל יום. אני ממליץ לא להסכים לשיפוצים האלה. זו רק 'קוסמטיקה' שתמנע תהליך של תמ"א 38 עם כל היתרונות המוזכרים. זה מזעזע שממהרים לעשות שיפוצים ובכך מונעים אפשרות עתידית".

מעיריית עכו נמסר בתגובה: "ראשית נבהיר, כי דבריו של בן עזרא משוללים כל יסוד. מאז פרש מתפקידו בעירייה, הוא מפיץ דיסאינפורמציה שגויה במסגרת קמפיין הבחירות. העירייה אינה מתכוונת לשתף פעולה ולהגיב על טענות סרק. ככל שיעניין את מערכת העיתון לעשות כתבת עומק על פרויקט 'מיקוד מאמץ', ישמחו מהנדסת העיר ויועץ ראש העיר המנהל את הפרויקט לתת את הפרטים. אין העירייה נגררת אחר פרסומי בחירות".

ואולי בכל זאת עכו מתעוררת?

פרויקט תמ"א 38 ברחוב שפירא בעכו
פרויקט תמ"א 38 ברחוב שפירא בעכו (הדמית מחשב)

מיכל חייט, יזמית נדל"ן, הבעלים של חברת מ.ח פרויקטים בע"מ, מקדמת את תמ"א 38 ברחוב שפירא 33 בעכו. היא מסבירה: "תמ"א 38 זה פרויקט שלוקח הרבה יותר זמן משיפוץ טכני בלבד. מדובר על חיזוק מבנה. משרד השיכון השתתף ב-15 אלף שקלים לדייר. כלומר הדיירים משלמים בין 30 ל~50 אלף שקלים לדייר, וברגע קבלת ההיתר הם מקבלים את הכסף ישירות מהמדינה.

"בעכו מתחילה כעת התעוררות של הנושא, הדיירים מאוד מרוצים. הצלחנו להשיג להם תקציב ומקווים שהכל יזוז במהרה. אני מקווה שהעירייה תדחוף את הנושא כמה שיותר מהר ותקדם פרויקטים של חיזוק מבנים לרעידת אדמה. "כיום דירות אלה שוות כ-500 אלף שקלים, ולאחר ביצוע התוכנית ערך הדירות יעלה בכ-40 אחוז. הדירות החדשות יהיו של ארבעה חדרים ויהיה פנטהאוז בקומה העליונה. אלה חיים אחרים לגמרי לגור בדירות כאלה, וגם בטוחים יותר. אני מאמינה שעכו תהיה מעוז תמ"א 38 בצפון".

משרד השיכון: לא יהיה כפל סיוע

"בניינים שעברו שיפוצים במסגרת שיקום שכונות לא יוכלו להיכלל בעתיד בתמ"א 38"

ממשרד השיכון נמסר בתגובה: "כיום, ערב קבלת התקציב, המשרד בוחן מחדש את התוכנית לביצוע בעכו לאור בקשת משרד האוצר לבחון תמ"א 38 בעיר לאור התיקונים החדשים בתמ"א. הדבר טרם הוחלט. יש לזכור, כי עכו נמצאת באזור סייסמוגרפי מאוד נמוך אם בכלל. בנוסף, כאשר תוכנית מיקוד מאמץ יצאה לדרך בשנת 2009, התמ"א לא הכילה את העדכונים שחלו בינתיים ולכן היא לא היתה כדאית אפילו באזורי ביקוש עם ערכי קרקע גבוהים. היום, לאור התיקונים בתמ"א, ביקש האוצר לבחון הנושא ואנו הפעלנו חברה כלכלית שבחנה והציעה חלופות שנפרט להלן.

"יש מקומות שבהם נעשה פרויקט תמ"א 38 תוך השתתפות משרד הבינוי והשיכון. במקומות שבהם זה נעשה, אשדוד למשל, המשרד נותן מימון של כ~25 אלף שקלים. הדיירים השתתפו בגין חלקם בסכום דומה, והיתרה מושגת על ידי הקבלן ממכירת הדירות הנוספות, שכן ערך הקרקע מאפשר זאת. כיום יש מקומות באשדוד שהפרויקט מופעל גם ללא סיוע המשרד משום היותו אטרקטיבי והדיירים מוכנים לשלם בגין הביצוע. בעכו ערך הקרקע איננו כזה שמאפשר עסקאות של שוק חופשי ולכן צריך סבסוד יותר גבוה. מהתרשמותנו מהרשות ומהשטח, הדיירים אינם מוכנים, כיום, להשתתף בעלויות הביצוע".

לשאלת "צפון-1", כמה כמה בניינים שופצו עד כה בעכו, נמסר ממשרד השיכון: "בין השנים 2009-2012 -כ-1170 דירות ב-60 מבנים". עוד נמסר, כי המשרד בהחלט מעודד רשות מקומית לפעול לטובת תמ"א 38 להבדיל משיפוץ רגיל, אולם המשרד נתון במגבלות תקציביות רבות ולכן כל מקרה נבחן לגופו. עוד הדגישו: "דירות ששופצו לא 'ימוחזרו', היינו יקבלו מימון שיפוץ חוזר לטובת תמ"א ולא יהיה כפל סיוע מצד המשרד".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות