fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עכו: בית המשפט ביטל את הפקעת הקרקעות בקציני ים

את הפקעת השטחים דרשה עיריית עכו לטובת פיתוח והקמת מרכז לספורט ימי ובקשתה אף אושרה בוועדת התכנון המחוזית. בשלב זה יימנע ממימוש התוכנית בעלות של 50 מיליון שקלים שהתקבלו ממשרדי ממשלה. העירייה:" בימים הקרובים נחליט אם לפעול בהתאם לפסק הדין"
קציני ים עכו
קציני ים עכו (צילום: אבי גרופ צלמים)
קציני ים עכו
קציני ים עכו (צילום: אבי גרופ צלמים)

שופטת בית משפט המחוזי בחיפה, יעל וילנר ביטלה את הפקעת השטחים מבית הספר לקציני ים לטובת הקמת מרכז חינוך וספורט ימי כחלק מפיתוח תוכנית התיירות של העיר. בית המשפט קבע כי מטרת ההפקעה נוגדת את תוכנית המתאר של עיריית עכו. בעקבות ביטול ההפקעה ימנע בשלב הזה מימוש תוכנית של עיריית עכו להקים במקום מרכז חינוך לספורט ימי ופיתוח חוף הים. לתוכנית זו הוקצב תקציב של כ- 50 מיליון שקלים על ידי ממשלת ישראל.

בשנת 2009 החלה עיריית עכו ליזום מדיניות פיתוח לחוף הדרומי של עכו, מנחל הנעמן ועד לעיר העתיקה עכו, זאת לצד הכנת תוכנית מתאר חדשה לעיר עכו. במסגרת מדיניות זו תוכנן להקים מרכז ספורט ימי, לבטל גדרות וחסמים המצויים כיום לאורך החופים ולאפשר גישה של הציבור הרחב לחוף הים, וכן לאפשר מעבר רציף בין החופים. כמו כן תוכננה טיילת להולכי רגל לאורך כל רצועת החוף הנ"ל ויצירת מוקדי בילוי ופנאי לציבור הרחב לאורך הטיילת והחופים.

החברה לחינוך ימי עתרה לבית המשפט וטענה כי ההפקעה נעשה שלא כדין. בפסק הדין מצוין לקציני ים שי זכות לדורות על השטח הקרקע בחלקה 2. קציני ים חכרה את השטח בשנת 1954 ל-49 שנים עם אופציה לחכירה ל~49 שנים הבאות. בשנת 2009 נחתם חוזה חכירה מהוון בין המינהל ובין העותרת, לתקופה נוספת של 49 שנים. שטח החכירה הכולל על פי חוזה החכירה הינו 59 דונם, ועליו בנויים מבנים רבים של בית הספר ושטחים אחרים המשמשים למגרש ספורט, שטחי אימונים ועוד.

במאי 2013, הועדה המקומית החליטה להפקיע את השטחים ביניהם: מגרש הספורט של בית הספר ושטח נוסף של 5,750 מ"ר, שימש במשך שנים רבות את חיל הים לאימונים של קורס חובלים. בשנים 2010 – 2011 ניהלו העירייה והעותרת משא ומתן מתמשך לעניין השכרת שטח חיל הים לעירייה, לצורך הפעלת המקום כמרכז ציבורי לפעילויות ימיות בתחומי הספורט והחינוך, בסיומו נחתם ביום 15.6.11 הסכם שכירות בין הצדדים שתוקפו עד יום 31.5.16.

בשלב מסוים פנתה העירייה לעותרת וביקשה לנהל משא ומתן בדבר מסירת השטחים שהופקעו בתשלום, ללא התנגדות העותרת, וזאת לצרכי פיתוח החוף הדרומי של עכו לצרכי ציבור. בסופו של דבר לא הגיעו הצדדים להבנות והחלו בהתהליך הפקעת קרקעות בניגוד להסכם לצורך תכנוני, מעשי וכלכלי. יצוין כי הועדה המחוזית אשרה את בקשת העירייה. עיריית עכו טענה במשפט כי הממשלה אישרה לאחרונה תקציב של כ-50 מיליון שקלים למימוש המדיניות, מתוכם כ-30 מיליון שקלים כבר הועברו לחברה הממשלתית לתיירות עבור ביצוע שלבים ראשונים של הפרויקט.

השופטת יעל וילנר: "העירייה מנועה כיום מליישם את מטרת ההפקעה, מימוש מדיניות החוף, עקב היותה נוגדת את תוכנית המתאר". השופטת הורת לבטל את החלטת הועדה המחוזית והורתה על ביטול הפקעת השטחים. יתן צו הוצאות בסכום של 15 אלף שקלים. מעיריית עכו נמסר בתגובה: "החלטת בית המשפט נלמדת בימים אלה בעיריית עכו ובוועדה המחוזית לתכנון ובניה. במהלך הימים הקרובים תחליט העירייה כיצד לפעול בהתאם לפסק הדין בין אם בהגשת ערעור ובין אם בשינוי חלקי של התכנית. בכל מקרה, עיריית עכו והוועדה המחוזית ימשיכו ויפעלו לקידום ופיתוח הטיילת הדרומית".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות