fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"ראשי ערים כל הזמן מאוימים"

מפקד משטרת נהריה, סנ"צ אילן הרוש, מרגיע: רמת הפשיעה בנהריה פחתה ואין לאף אחד סיבה לחשוש מארגוני הפשע. בזירת הפשע הוא קודם כל רואה את הקורבן ורק אחר כך את כל השאר. הוא מיודד עם ראש העירייה סבג ונותן לו גיבוי מלא: "הוא ראש עיר שלא נכנע לסחטנות. הקשר עם עיריית נהריה הוא יוצא מהכלל". ראיון מיוחד
מפקד תחנת נהריה סנ"צ אילן הרוש (צילום: אושרי כהן)

"אנחנו לא מדברים, אנחנו עושים"-כך מגדיר מפקד תחנת נהריה, סנ"צ אילן הרוש, את עבודת משטרת נהריה בתחום הפשיעה. בשונה ממפקדים בעבר, הרוש ממעט להופיע בתקשורת. הוא מאמין שצריך לפרסם תוצאות לא דיבורים..

בראיון ל"צפון-1" הוא מרגיע כי רמת הפשע בנהריה פחתה באופן ניכר ושאין לאף אחד סיבה לחשוש מארגוני פשע. הרוש, איש משטרה כבר 30 שנה, מכיר את נהריה היטב מתפקידיו בעבר. הוא היה ראש ימ"ר במרחב גליל מערבי ואיש מודיעין. הוא נשוי, אב לשלושה, ומגיע בכל יום לעבודה בעיר מקרית שמונה.

"אני מכיר היטב את תחום הפשיעה וידעתי כשהגעתי לנהריה שישי בה פשיעה מסוימת. זו עיר שלמדתי אותה שנים רבות. כשהגעתי, ריחפה כאן העננה של פרשת השוטרים ושוטרים ללא מורל. כיום נהריה היא עיר תוססת, תיירותית, הצלחנו להחזיר את תחושת הביטחון לתושבים. כיום אין פחד, אין ארגוני פשיעה. משימת העל שלי היתה להחזיר לשוטרים את האומץ, את הנחישות ואת השליחות בעבודה. שיטת העבודה שלנו היא שירות לתושב. סייר, שוטר תנועה או בלש יודעים את כל תורת הפשיעה, זו הנוסחה לעבודה מצוינת, לפענוח מקרי פשע.

בסך הכל נהריה היא עיר טובה. מפקד תחנת נהריה סנ"צ אילן הרוש (צילום: אושרי כהן)

הרוש מודה שהוא לא מפקד סחבק. אבל כמפקד על כ-120 שוטרים הוא מכיר באופן אישי כל אחד עם כל הבעיות, החסרונות והיתרונות, המצב הכלכלי והמשפחתי. "זה קל מאוד לדבר עם קצינים, לדבר עם עצמנו, המטרה שלי היא לדבר עם כולם ולשמוע גם מהשוטר הפשוט מה הוא חושב ומרגיש. אני לא צריך מנהלים, לנהל זה הכי קל, בחשיבה שלי כולם שווים. אין דבר כזה אצלי 'זה לא התפקיד שלי'.

"עברתי שנתיים מאוד מאתגרות בתחנה. נלחמנו בפשיעה המאורגנת, לא היה מקובל עלי לשמוע על עסקים שנסחטים וניצול בעלי עסקים באיומים, בריונות רחוב, קטטות. הצבנו הרבה כוחות בבית חולים נהריה, שמשרת 7000 אנשים בכל יום. בשנים האחרונות גדל מספר התקיפות של עובדי ציבור ואנחנו נותנים שם מערך שלם של אבטחה.

"נהריה היא עיר שמאופיינת בהרבה עבירות רכוש, וזה לא פלא, זו עיר עם תושבים אמידים, עסקים פורחים, עיר יפה עם הרבה כסף. המשימה שלנו היא לבלום את עבירות הרכוש. בשנתיים האחרונות יש ירידה של 25 אחוז בכל תחומי הפשיעה בנהריה והצלחנו ב-50 אחוז. אם פרצו לפני שנה 120 דירות, כיום אנו עומדים על 60 דירות. בקיבוצים ובמושבים עדיין יש עלייה. בשלומי ירדו ההתפרצויות ב-90 אחוז.

שודדי האייפונים
סנ"צ הרוש נותן לחשודים שמות יצירתיים. למשל "השודד המנומס", ששדד שבעה בנקים באמצעות פתק בנהריה, חדרה וכפר סבא. תחנת נהריה הצליחה להוציא מהחשוד הודאה ורשמה הישג נוסף. "הוא דווקא אהב את הכינוי שהדבקתי לו על זה שהצליח לשדוד עם פתק כל כך הרבה בנקים".

"אני לא מפקד סחבק". סנ"צ אילן הרוש (צילום: אושרי כהן)

לאחרונה, אומר הרוש, בולטת תופעה של שוד אייפונים בעיקר מבני נוער. בוגרים שולפים סכין ומאיימים על בני נוער שייתנו להם את המכשיר הסלולרי. מתחילת 2013 היו ארבעה מקרים של נערות שנשדדו באלימות. הרוש: "ילדה בת 15 הלכה לבית הספר עם תיק, רק כדי להשוויץ עם הגלקסי החדש. היא אפילו לא שמה את הסים בפנים. מישהו ניסה לתקוף אותה, היא אפילו התנגדה. המכשיר נמכר בכפרים הערבים תמורת 2000 שקלים. אנחנו הגענו גם למוכרים והחזרנו לה את המכשיר. העניין הוא שהיא חוותה אירוע טראומטי שתזכור אותו לאורך שנים. אני נתקל כל יום במקרים כאלה של תושבים שהופכים לקורבן, וזה לא משנה אם תפסת את הגנב או לא, יש צלקת שנשארת. הפחד משתק. עובדת הבנק שנשדדה על ידי השודד המנומס אמרה שמבחינתה זה היה אותו הדבר אם היתה נשדדת על ידי אקדח. אני הייתי רוצה שבתי המשפט יראו את מה שאני רואה ושיסתכלו על הקורבן.

"כיום הפשע בקרב בני נוער הוא נמוך יחסית לעבר. פענוח תיקי נוער עומד על 45 אחוז. לא ראיתי באף עיר שדואגים כך בחופש הגדול לבני נוער שלא יסתובבו ברחובות, מה שמעלה את רמת הפשיעה. 1500 תלמידים נמצאים במתחם נהריה וילג' ואנו נמצאים שם ושומרים על הסדר. אין בקשה שלנו שלא נענית ברצון על ידי העירייה. נהריה כיום היא העיר הכי מתקדמת בארץ בפרויקט עיר ללא אלימות. מאז שהעיר מרושתת במצלמות – והפרויקט יורחב גם לתוך השכונות – רמת הפשיעה ירדה ב-50 אחוז. נכון, העיר כמו 'האח הגדול', אבל יש תוצאות. נעלמו קטטות הרחוב, בעיקר בטיילת".

המסר של הרוש הוא בעיקר להורים. הוא החליט שהורים יגיעו לתחנת המשטרה וישמעו מה הילדים שלהם עושים. "רוב ההורים המומים מזה שאנחנו קוראים להם. הילדים זרוקים כל היום ברחובות, ואין להם מושג מה קורה איתם, והם בהלם".

"אין דבר כזה פשע מושלם", אומר הרוש, שקצת מאוכזב מהתקשורת שלפני שנה וחצי לא סיקרה באופן רציני אירוע לאומני בנהריה, בו מבוגרת נדקרה על ידי אזרח ערבי בעיר. "אמרו שהוא לא בריא בנפשו, אבל אנחנו בעבודה סמויה הוכחנו שהוא הלך ורכש סכין, הבאנו את כל התכנון, והוא הועמד לדין. במקרה הזה, הקשישה ניצלה הודות לאזרח שקפץ על החשוד. האזרח קיבל ממני תעודת הערכה.

מיכאל מור

הרוש מסביר שהגיע לנהריה העבריין מיכאל מור תמיד התנהג יפה. "ממש לא ארגון פשע, אולי ראש כנופיה. העניין של מור נשכח מהעיר וחוזר אלינו בניצוצות של זוהר ואלדד חדד. אני לא שם את ידי שהעניין קשור רק במיכאל מור, אנו מבררים את הנושא עד הסוף. לא כל דבר הייתי מקשר אליו, אבל אני לא פוסל. בכל פעם שקורה דבר כזה, אנו עושים הערכת מצב".

גיבוי מלא לסבג
סנ"צ הרוש ידוע כמפקד שמיודד עם ראש העירייה ז'קי סבג. לאחרונה נשמעה ביקורת על כך שהרחוב שבו גר סבג נסגר בקיץ, מה שלא מאפשר לכלי רכב לנסוע בטיילת. הרוש אומר שגם השנה הכביש הזה ייסגר בקיץ. "אני סגרתי את הרחוב שלו, וזה לא בגללו, וגם השנה הוא ייסגר. אני לא מוכן שאנשים ייסעו בכלי רכב בטיילת איפה שיש המוני אנשים".

לעניין האבטחה על סבג אומר הרוש: "הוא ראש עיר שלא נכנע לסחטנות. אנו נותנים לו גיבוי מלא. הקשר עם עיריית נהריה הוא יוצא מהכלל. ראשי ערים כל הזמן מאוימים, הוא לא היחידי, מקבלים רימונים, יורים עליהם, סבג מושך אש בזה שהוא לא נכנע. בסך הכל נהריה היא עיר טובה, יש בה אזרחים ממושמעים, שוטרים אמיצים, ובשנת 2013 אנו רואים המשך ירידה בפשיעה".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות