fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מפרץ עכו מזוהם: מדוע תשובה לא מנקה את הקרקעות כפי שהתחייב?

החומרים הרעילים שנותרו מהמפעלים הפטרוכימיים אותם רכש יצחק תשובה זורמים לים התיכון ומסכנים את בריאות הרוחצים בחופים
יצחק תשובה. צילום: נחלת הכלל

העמותה הסביבתית "צלול" ארגנה מבצע החתמה על עצומה במהלך פסטיבל עכו, הקוראת למיליארדר יצחק תשובה, לנקות מיד וללא דיחוי את קרקעות מפעל תעשיות אלקטרוכימיות במפרץ עכו, שבבעלותו. קרקע המפעל מזוהמות בכספית ובשאר חומרים רעילים, שהוטמנו על-ידי הבעלים הקודמים של הקרקע, מפעל תעשיות אלקטרוכימיות. הכספית ושאר החומרים זורמים לים התיכון ומסכנים את בריאות הרוחצים בחופים.

פעילות עמותת צלול בפסטיבל עכו. צילום: עמותת צלול

ציבור המבקרים בפסטיבל, שהגיע מכל הארץ, נענה בהתלהבות, תוך שהוא מביע כעס על המשך הזיהום, על סירובו של תשובה לנקות את הקרקע ועל אוזלת היד שמפגינה המדינה, שאינה כופה את הניקוי.

מפעל תעשיות אלקטרוכימיות הטמין בקרקע המפעל חומרים מסוכנים ובהם כספית וחומרים אורגנים נדיפים במשך שנות פעילותו הרבות. בעקבות פשיטת הרגל של הבעלים ושריפה שפרצה במפעל, הוא נסגר בשנת 2004 והועבר לכונס נכסים מטעם המדינה. שטח המפעל אמנם נוקה, אך תת הקרקע ומי התהום נותרו מזוהמים. הזיהום זורם לים ופוגע בדגה ובבריאות. ואכן, בדיקות שערך המכון לחקר הימים והאגמים (חיא"ל), מצא זיהום כספית בדגים וביצורים אחרים במפרץ חיפה ואפילו באזור שבי ציון.

ב-2011 רכשה חברת דלק ים מעגן, בבעלות יצחק תשובה, את קרקע המפעל מתוך כוונה להקים עליה מתקן לקליטת גז. בעקבות התנגדות משרד הביטחון ועיריית עכו, המתקן לא הוקם והקרקע נשארה מזוהמת. תשובה אמנם לא זיהם את הקרקע, אך כבעלים וכמי שהתחייב לנקותה עם רכישת הקרקע, הוא אחראי למנוע את המשך זרימת הזיהום לים.

תוכנית המתאר של עכו מ-2015 מייעדת את קרקעות המתחם למגורים ולמלונאות, אך מועד שינוי היעוד מתעשייה למגורים אינו ידוע. מכאן, שלמרות שברור שהכספית ויתר החומרים ממשיכים לזרום לים, אין מועד לתחילת הניקוי. לא רק זאת, המשרד להגנת הסביבה ורשות המים הטילו על דלק ים מעגן לבצע בדיקה של הקרקע, כדי לבדוק את רמת הזיהום. הבדיקות מבוצעות באיטיות רבה, לכאורה, מתוך כוונה למשוך זמן.

עמותת צלול דורשת מדלק ים מעגן ומהמדינה לנקות את הקרקע מיד וללא דיחוי, למנוע את המשך זרימת הזיהום לים ואת הפגיעה בדגה ובבריאות כלל הציבור. באם דרישה זו לא תענה, שוקלת עמותת צלול פניה לבית המשפט.

מקבוצת דלק טרם התקבלה תגובה.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות