fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מתנ"ס מעלות ישלם פיצויים למנהל המוזיקלי בשל הערות פוגעניות

בני קדם תבע את מרכז המוזיקה לאחר שמנהלו כינה אותו "אשכנזי מתנשא" ו"אליטיסט" ואף שלח לו מכתב פוגע במיוחד. הוא יפוצה ב-10,000 שקלים
מנצח תזמורת
צילום: פנתרמדיה
מנצח תזמורת
צילום: פנתרמדיה

סכסוך לא תרבותי במיוחד. המנהל המוזיקלי של מרכז המוזיקה במעלות, בני קדם, תבע את המרכז ואת מנהלו הוותיק בצלאל דהן על רקע אמירות על רקע עדתי, הפרת חוזה עבודה ועוד. קדם מוזיקאי, בעל תואר שני בניצוח וקומפוזיציה מהאקדמיה למוזיקה בירושלים ומבית הספר הגבוה למוזיקה בקלן, התקבל בשנת 2008 לעבודה כמנהל המוזיקלי במתנ"ס. היחסים בינו לבין דהן התדרדרו עם הזמן. קדם טוען, כי בכל תקופת עבודתו זכה מדהן לאמירות פוגעניות רק בשל מוצאו האשכנזי. קדם הגיש תביעה לבית הדין לעבודה בחיפה, באמצעות עו"ד נאוה פינצ'וק-אלכסנדר, בטענה כי בכל תקופת עבודתו נגרם לו סבל, הנובע מגזענות.

בכתב התביעה נטען, כי קדם ניסה לשוחח עם בכירי העירייה בנושא וזימן גם את הורי התלמידים. כשמנהל המתנ"סים דאז יעקב אמסלם שמע על כך, הוא אסר עליו לקיים פגישות עם ההורים, וכעבור מספר ימים קדם פוטר מעבודתו. לטענת קדם, הוא סבל מגישתו הגזענית של דהן ומסלידתו מתרבות המערב בכלל וממוזיקה קלאסית בפרט. לטענתו, דהן נהג ב"העדפה מתקנת" למוזיקה האנדלוסית והפנה משאבים למוזיקה זו על חשבון המוסיקה הקלאסית.

במישור האישי, טען קדם, כי דהן נהג לכנותו "אשכנזי מתנשא", "אליטיסט" וכדו'. עוד טען קדם, כי דהן לא שיתף אותו בפעילות המרכז, החרים אותו בישיבות צוות ונמנע מלאפשר לו כל גישה למידע הכרחי לניהול מקצועי של המרכז. לטענתו, התנהלותו של דהן התאפיינה בהתפרצויות זעם, צעקות, קבלת החלטות ללא היוועצות והתבטאויות גזעניות.

במכתב שכתב דהן לקדם לאחר סיום עבודתו, הוא כותב: "אני מזכיר לך כי היום הוא יום השואה הבינלאומי. כמה זה מצמרר. מיליון ילדים קטנים חסרי ישע הובלו אל המשרפות ואל תאי הגזים. מיליון פעוטות רוטשו לעיני אימהותיהן. מה דעתך על זה? ובאותה העת השמיעו להם מוזיקה קלאסית מהיצירה הגרמנית 'המפוארת'. איך אתה מסביר את זה?… איך אתה חי עם זה שהנך ספוג תרבות וערכים גרמניים? איך אתה מסביר לאותם מיליונים של יהודים שאתה יליד הארץ הזו ששירת בצה"ל (נכון בתפקיד שלא תורם כלום), יורד לגרמניה וסופג לתוך עצמותיו את המהות הגרמנית? אם אתה ישן טוב בלילות, בני? אני בכל אופן לא ישן טוב.

"נדרתי נדר שכל זמן שעדיין רוח באפי לא ייכנס מוצר גרמני לביתי, לא ארכוש מוצר גרמני, לא אחנך את ילדי או תלמידי על מוזיקה מתוצרת גרמניה. זה המעט שאני יכול לעשות למען שישה מיליון נשים זקנים וטף".
דהן צירף למכתבו תמונות של ילדים ממחנות ההשמדה, תוך שהוא כותב בציניות לתובע: "היכולת שלך להשתמש באנשים לשם 'הרס' היא נדירה במיוחד וראויה ללמידה בבתי ספר למינהל".

השופטת אביטל רימון-קפלן פסקה: "דהן השתמש בשואה בצורה מעוררת דחייה לצורך התנגחות בתובע. התבטאויות אלו של מר דהן כלפי התובע חורגות מכל נורמה מוכרת ביחסי עובד ומעביד… בענייננו שוכנענו, כי התבטאויותיו של מר דהן כלפי התובע, שלא הוכחשו, בין בתקופת העבודה ובין לאחר סיומה, הינן כה חריגות עד שהן עולות כדי העסקה פוגענית ממש, ועל כן אנו סבורים כי זהו אחד מאותם מקרים חריגים בהם יש מקום לפצות את העובד בפיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה לו בעטיין". השופטת רימון-קפלן קבעה כי קדם סבל מ"סביבת עבודה פוגענית" ופסקה לזכותו פיצוי של 10,000 שקלים.

מעיריית מעלות נמסר בתגובה: "מדובר בתובענה שהוגשה על ידי עובד נגד העירייה, המתנ"ס ובצלאל דהן באופן אישי. התביעה נגד העירייה וכן התביעה האישית נגד מר דהן-נדחו. אכן, המתנ"ס שהיה מעסיקו של התובע, חוייב בתשלום פיצויים בשל נזק לא ממוני".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות