fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יושק פרויקט לאומי במגדל העמק: "המוזיאון לתולדות עיירות הפיתוח"

המטרה היא להנחיל לדורות הבאים את החלוציות והתרומה של דור מייסדים זה למפעל הציוני ולמדינת ישראל. השרה רגב: "הגיעה העת לצדק חברתי-תרבותי בדמות הוקרתם של האבות והנשים המייסדים והמייסדות שהקימו, סללו, חלמו וניגנו את ישראל".
השרה רגב וראש העיר חונכים
השרה רגב וראש העיר חונכים

בתאריך ה- 18 בספטמבר, יום ב', תקיים שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב, את השקת הפרויקט הלאומי, הקמת המוזיאונים לתולדות עיירות הפיתוח. האירוע יתקיים ברחבת האמפיתאטרון במגדל העמק במעמד שרת התרבות והספורט יוזמת הפרויקט, מנהלי המועצה לשימור אתרים, ראש העיר המארחת וראשי ערי הפיתוח אשר בשטחן עתידים לקום בתי המייסדים ויכלול גם  חלק אומנותי.

השרה רגב וראש העיר חונכים
השרה רגב וראש העיר חונכים

פרויקט הקמת בתי המייסדים הינו יוזמה של שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב על רקע תרומתם של המתיישבים הראשונים בשנות ה-50 וה-60, אשר בנו את הארץ, מצפונה ועד דרומה ושסיפורם לא סופר. חלוצי עיירות הפיתוח, רובם פליטים מארצות צפון אפריקה, הפריחו את השממה והפכו את עשרים ואחת ערי הפיתוח לערים גדולות, מבוססות ומפותחות.

בהחלטתה מציינת השרה רגב כי: "פרקים אלו בהיסטוריה הציונית לא מסופרים ומודגשים במידה מספקת בזיכרון הקולקטיבי ובאתוס הציוני של הקמת המדינה ופיתוחה. המדינה השקיעה עד כה במוזיאונים ובמוסדות רבים המציינים את תרומת המפעלים הציוניים של סוף המאה ה־19, ושל תחילת המאה ה־20, דוגמת מושבות הברון והמפעל הקיבוצי, מוזיאוני המחתרות והמוסדות הלאומיים המספרים על תרומתם ליישוב העברי. הגיעה העת לצדק חברתי-תרבותי בדמות הוקרתם של האבות והנשים המייסדים והמייסדות שהקימו, סללו, חלמו וניגנו את ישראל. המטרה היא להנחיל לדורות הבאים את החלוציות והתרומה של דור מייסדים זה למפעל הציוני ולמדינת ישראל ".

בתי המייסדים ישמשו כמוזיאונים פתוחים והם יוקמו במבנים היסטוריים קיימים שהשתמרו, כדוגמת: מגדל מים ישן, בית הדואר הראשון, בתי כנסת, בתי ספר וכדומה. בבתים יוצגו עדויות של חלוצי ההתיישבות לצד תמונות, קטעי ארכיון, דרכונים מארצות המוצא, ספרי זיכרונות, פנקסי עולים, מיצגים ומסמכים היסטוריים נוספים כגון: ביגוד אופייני לתקופה, כלי עבודה שונים, תשמישי קדושה תקופתיים ופריטים נוספים המציגים פסיפס תרבותי מרתק של עולים.

בתי מייסדים ראשונים צפויים לקום כבר במחצית הראשונה של 2018 כחלק מפיילוט שיתקיים בארבע עיירות פיתוח ברחבי הארץ. על ביצוע והקמת הבתים אמונה המועצה לשימור אתרים.

מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון: ״סיפורן של עיירות הפיתוח הוא שכבה חשובה ביותר בתולדות הציונות והקמת המדינה. המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל שמחה להיות חלק מהחזון להנחלת סיפורן ומורשתן של עיירות הפיתוח משנות ה- 50״.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות