fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חגיגה כפולה: הסיפור של יחיעם ששון ממגדל העמק

עבור תא"ל במילואים יחיעם ששון חגיגות יום העצמאות הן גם חגיגות יום ההולדת שלו. מורשת הקרב המרתקת, מהי מגדל העמק עבורו ואיזה מסר הוא מעביר לדור הצעיר?
צילום: דוברות מגדל העמק

תת-אלוף במילואים יחיעם ששון, נולד בשנת 1948 בחיפה. בנעוריו שימש כמדריך וכראש שבט בתנועת הצופים ובנובמבר 1965 התגייס לצה"ל ובחר להתנדב לצנחנים. לאחר הכשרתו כלוחם ששון השתתף בפעילויות של היחידה וכן עבר קורס מ"כים וקורס קצינים. כקצין שימש כמפקד מחלקה בסיירת חרוב והשתתף בקרבות מלחמת ששת הימים בחזית הירדנית ובמבצעים נוספים. בשנת 1970, במהלך מלחמת ההתשה שהתנהלה לאורך תעלת סואץ, ששון פיקד על מעוז "פזמון" בגזרת קנטרה, ונאלץ לעבור הסבה לשריון.

ששון מונה למפקד פלוגת חרמ"ש בגדוד 79 בסיני והוביל אותה בקרבות הבלימה הקשים של מלחמת יום הכיפורים. פלוגתו נלחמה במסגרת גדוד שריון 9, בפיקודו של סגן אלוף יום-טוב תמיר. במהלך הקרבות בגזרת העיר קנטרה ספגה פלוגתו אבדות קשות, בניהם נגמ"ש שספג פגיעה ישירה של טיל ובו נהרגו 7 לוחמים. עם זאת המשיכו בלחימה הקשה, וסרן ששון הצליח לאסוף נגמ"שים ולוחמים מיחידות אחרות שמצא בשטח בכדי להקים את הפלוגה מחדש. לאחר מכן פלוגתו המשיכה בלחימה ובקרבות בגזרת פאיד ממערב לתעלה. סיפור גבורתם של לוחמי הפלוגה ומפקדיה ותיאור לחימתה של פלוגה י' בפיקודו של ה-מ"פ יחיעם ששון הונצחו במיצג מלחמת יום הכיפורים באתר ההנצחה יד לשריון בלטרון. בשנת 2011 קיבלה פלוגה י' תעודת הערכה על פועלה במלחמת יום הכיפורים מטעם האלוף טל רוסו, מפקד פיקוד הדרום.

מה המשמעות של יום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל בשבילך?

"זהו גם יום ההולדת שלי, נולדתי עם המדינה ב-1948 במלחמת העצמאות, כאשר סביב בית החולים יריות ופיצוצים שמלווים אותי עד היום. עוד משחר נעוריי יום העצמאות הוא יום של גאווה בכך שאתה אזרח שתורם באופן משמעותי למדינה שאתה מאוד אוהב ומעריך אותה. בכל הזדמנות אני מתנדב ותורם למען המדינה ואני באמת מאמין בנתינה למדינת ישראל זה בדמי. לגבי יום העצמאות ה 74 אני חושב שאסור לנו להתייחס למדינה כמובנת מאליה.
אנחנו חיים בעולם של איומים שמחייבים אותנו להיות תמיד דרוכים בכדי להגיב ולסקל אותם, החל מאיומים אסטרטגים כמו איראן וכדומה ועד לאירועי טרור ומלחמות. בנוסף הצמידות ליום הזיכרון מעצימה את המשמעות. זהו שבוע עם קושי לא פשוט, עשרות הרוגים וחברים שנפלו במלחמות ישראל והזיכרונות והמחשבות עליהם מלווים בכאב, במשפט אחד המשפחות השכולות הם הגיבורים האמיתיים של מדינת ישראל. אני מלווה משפחות שכולות ואני חושב שמדינת ישראל צריכה להעריך אותם בצורה בלתי רגילה, כי המלחמה האמיצה שלהם לא מסתיימת. למרות שהם שילמו את המחיר הבלתי נתפס של מות יקיריהם הם מאפשרים למנהיגי המדינה להמשיך ללא מהומות בשקט כאשר הכאב מלווה אותם יום יום ועל כך אין מילים".

אתה חושב שהציבור הישראלי מוקיר ומעריך מספיק את אותם לוחמים ומפקדים שלחמו במלחמות הללו?

"אין ספק שאנשים שלחמו במלחמות האלו ואחרות יודעים להעריך ולהוקיר, וזה בהחלט נותן סיפוק וגורם להתרגשות. צריך להבין שכשחייל מבצע משימה הוא לא מצפה לתשבחות, לא עשינו את זה כדי לקבל הוקרה אבל אין ספק שההערכה של הציבור היא חשובה, אני חושב שהחשיבות הערכית ביותר היא הבעת הוקרה אל המשפחות השכולות".

מהי מגדל העמק בשבילך?

"מגדל העמק זו האהבה הגדולה שלי, הגעתי בעקבות האהבה, התאהבתי בתושבת מגדל העמק פרידה, התחתנו ואנחנו חיים כאן באושר רב. אחרי שכבר קנינו בית בחיפה החלטנו לוותר ולעברנו לגור במגדל העמק בשכונת בני ביתך ואנחנו מאוד שמחים על ההחלטה. כאזרח העיר אני גאה מאוד בעיר ותמיד אומר דברים בשבחה. במיוחד בכל מה שנוגע לקליטת העלייה והיכולת המצוינת של ראש העיר מר אלי ברד, נבחרי הציבור ובעלי התפקידים הבכירים, לאפשר לקיבוץ גלויות של תושבי העיר לחיות יחד מתוך התחשבות סובלנות הבנה ושיתוף".

איזה מסר יש לך להעביר לדור הצעיר של מגדל העמק לקראת גיוסם לצבא?

"המוטיבציה לתרום למדינה זה מוטיבציה שמתחילה בחינוך בבית, ובבתי הספר השונים, ובאווירה של כל ישוב ואני חושב שהמאמץ זה לחבר את הנוער למורשת ובעיקר לעתיד. חשוב להביט קדימה. הנוער מודע וסקרן וזה בהחלט תהליך לא קצר לגרום לנערים לשרת בתפקיד משמעותי, ישנם עשרות תפקידים שתרומתם משמעותית. אני חושב שישנה מגמה בעיקר מהפריפריה אני מאמין שברמת העיר אני חושב שחשוב מאוד להשפיע בחינוך של הנוער לגבי ההשכלה שלו טכנולוגית שתאפשר לו להשתלב בצבא וגם באזרחות . לתת להם את ערך המוסף".
ששון סיכם עם האמירה: "יש לנו מדינה מיוחדת יש לנו מדינה שאנחנו צריכים להיות גאים בה, צריך להסתכל מה היא עשתה ב-74 שנים, איפה התחילה וחייבים לשמר ולטפח אותה, אני משוכנע שיש לנו את הכוחות ברמת המנהיגות להביא לאחדות ולשיתוף פעולה בין ימין ושמאל דתיים וחילוניים שתביא לטובת מדינת ישראל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות