fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אהבת חינ"מ בנהריה: בית מחבק לילדים על הרצף

חנן חן, היוזם של בית ש"י (שיפור יכולות) בעיר: "המתנה הכי גדולה שיש לאדם היא הידידות והחברות"
שיעור תיפוף בין הטיפולים בבית ש"י. צילום: פרטי

בשנת הלימודים החדשה החל לפעול ברסקו בנהריה בית ש"י (שיפור יכולות), מרכז לילדים על הרצף האוטיסטי. את הבית הייחודי הקים יחד עם אמהות לילדים על הרצף, חנן חן (58) מנהריה, סגן אלוף בדימוס, שכיהן בתפקידו האחרון בצבא כמפקד מחווה אלון, ועם שחררו, כראש מנהל החינוך במועצה האזורית מרום הגליל. חן מוסמך הטכניון לטיפול בהפרעות ADHD, והוא מנטור להורים לילדים עם בעיות קשב וריכוז, הפרעה ממנה סובלים 87% מהאוטיסטים המאובחנים. את הבית בנהריה החליט להקים אחרי שהתנסה בהקמת מרכז לילדים על הרצף האוטיסטי בשלומי, הפועל זו השנה השניה בהצלחה רבה, ומטפל כבר ב – 40 ילדים על הרצף. גם אחרי הקמת המרכז החדש בנהריה, ממשיך חן להתנדב במרכז בשלומי בכל יום שלישי.

סגן אלוף בדימוס חנן חן. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

"בשירותי כמפקד מחווה אלון, חזיתי בחיילים שהגיעו חסרי סיכוי ממש, מצליחים ויוצאים ללימודים באוניברסיטה, והבנתי שהכל אפשרי". אומר חן על הסיבות שמשכו אותו להקים מרכזים עם חשיבות כל כך גדולה. "עם שחרורי מצה"ל, הקמתי את בית הספר הראשון של ברנקו וייס, לנושרים מבתי הספר, וכראש מנהל חינוך התמודדתי עם הרבה הורים שילדיהם בעלי מוגבלויות, כשלא היה מענה במערכת. הבנתי כמה גדול הפער בטיפול באוכלוסיה זו בפריפרייה לעומת מרכז הארץ, והחלטתי להקים מרכזים לשילוב ילדים שאין להם מסגרת אחר הצהריים, והם די בודדים מכורח הנסיבות. המרכז הראשון הוקם, במימון המועצה המקומית בשלומי, אחרי שפנו אליי ממחלקת הרווחה למצוא פיתרון איכותי לילדים ולהוריהם. עם ההצלחה בשלומי הגיעו פניות גם מערים אחרות להקמת מרכזים דומים. השנה החלטתי להקים מרכז דומה גם בנהריה, בעיר שלי, שהוא בעצם עמותה המנוהלת על ידי הורי הילדים עצמם ואנוכי."

העמותה המנהלת את בית ש"י, נקראת אהבת חינ"מ (חינוך מיוחד), והוקמה במרץ השנה ע"י שבע אמהות לילדים על הרצף, ויחד עם חן, התכנסו וקבעו את מבנה העמותה. הן משפיעות על התהליכים במרכז, כולל קבלת התרומות, כשהחשיבות של בית ש"י עבור ההורים לילדים על הרצף היא עצומה, כשאין פתרונות לילדיהם בצפון, וברוב הפעמים, עליהם לנסוע מחוץ לעיר זמן ארוך על מנת למצוא מסגרת מתאימה לילדים.

בית ש"י בנהריה הוא גן עדן לילדים על הרצף: חדר משחקים, חדר טיפולים, חצר עם משחקים ונדנדות, כלבים ופינת חי. הילדים מגיעים למשך מספר שעות, ומקבלים חוויה יומית בלתי רגילה הכוללת טיפול פיזי ורגשי, אינטראקציה עם חברים, חוגים כמו תיפוף ואימון כלבים, טיפול בגינת הבית ודאגה לרווחת החיות שבחצר. ההרצה של הבית החלה באוגוסט, ובספטמבר, עם פתיחת שנת הלימודים, נפתח גם הבית באופן רשמי, כרגע, ללא תמיכת העירייה.

"המתנה הכי גדולה שיש לאדם היא הידידות והחברות". אומר חן. "ילדים על הרצף מסיימים את מערכת החינוך ואין להם חברים. הם מוצאים עצמם מול המסכים וזה הולך ומחמיר ככל שהם מתגברים. בנינו קונספט מיוחד: הטיפולים מתבצעים במודל של שניים שלושה בקבוצה, על מנת שיתרגלו לאינטראקציה חברתית, יחוו דינמיקה בין אישית, יחד עם החברים במרכז. הילד לא מגיע לשעת טיפול והולך, הוא מגיע לשלוש שעות, 16:00-19:00 ובזמן שהוא ממתין לטיפולים יש לו פעילות חוגית והפעלות. הוא יכול להיכנס למרפאה בעיסוק, לצאת לחצר, לקחת חלק בחוג כלבנות, רובוטיקה, אומנות ועוד, ואחר כך לחזור לטיפול נוסף. המפגש הוא בלתי אמצעי, והילד חווה אינטראקציה החברתית בעל כורחו, כשהוא יוצר כאן חברויות מכל הגילאים, הוא מצליח להיות מאותגר מהילדים הגדולים וגם לשחק עם ילדים צעירים ממנו. אנחנו דואגים לחגוג לכל ילד את יום הולדתו יחד עם החברים, ולרובם, תהיה זו מסיבת יום ההולדת הראשונה שהם חוגגים בחיים".

חן מוסיף כי "אחד הדברים החשובים שהמרכז יצר, זה את האפשרות לתת להורים זמן להיות עם האחים, שבדרך כלל סובלים מהזנחה לא מכוונת, כיוון שרוב ההשקעה של ההורים היא בילד על הרצף, וכאח לילד כזה, אתה חווה תחושות של נטישה וטרדות יומיומית על העתיד, שכדאי לטפל בהן. אנחנו שולחים את ההורים לזמן איכות עם הילדים. ללא ספק, מאוד עצוב להיות משפחה על הספקטרום, כיוון שאין את הכלים להתמודד עם האוטיזם, ולכן אנחנו פה – ליצור דברים חדשים, לעדכן את ההורים על הזכאות שלהם לטיפולים וללוות אותם לאורך כל הדרך, כשהציפייה שלי היא שגם כל המערכות הפועלות בעיר יעטפו יחד איתנו את המשפחות. אנחנו מתכוונים לקחת חלק בקהילה, כולל קבלות שבת בשכונה ועוד פעילויות משותפות רבות עם כל מי שירצה לקחת חלק בקידום הבית. כבר קיימת כאן רוח התנדבות חזקה, בתרומות של אנשים שסייעו פיזית לשיפוץ וצביעת הבית והחצר, ותרומת משחקים רבים לרווחת הילדים".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות