fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סנונית ראשונה: קפה אלחנן במשמרות הצטרפו לכשרות צהר

אחראי הפיקוח על הכשרות מטעם צהר, אליהו ושדי, ולוטם מלצ'ר שי, מנהלת "אלחנן תרבות לחם", במעמד החתימה (צילום: פרטי)
אחראי הפיקוח על הכשרות מטעם צהר, אליהו ושדי, ולוטם מלצ'ר שי, מנהלת "אלחנן תרבות לחם", במעמד החתימה (צילום: פרטי)

בית הקפה-מסעדה "אלחנן תרבות לחם" במשמרות הפך לפני כשבועיים לעסק הראשון בפרדס חנה כרכור וסביבתה הקרובה שקיבל תעודת כשרות מארגון צהר. התעודה התקבלה אחרי תהליך של כחודש וחצי של בדיקות במטבח, הכשרת הצוות וכל מה שדרוש.

מיזם הכשרות של ארגון צהר יצא לדרך לפני שנה, ומאז הצטרפו אליו כבר כ- 130 בתי עסק ברחבי הארץ, ביניהם בתי קפה, מסעדות, בתי מלון וכפרי נופש. בצהר מסבירים: "מיזם הכשרות נעשה מתוך מטרתנו, שהיא הנגשת היהדות לכל עם ישראל, כפי שאנחנו פועלים גם בתחומים כמו חתונות וגיור. פתחנו בו בעקבות החלטת בג"צ לפני כשנה וחצי שאפשרה לפתוח אלטרנטיבה לרבנות בנושא הכשרות. החוק מאפשר לגופים אחרים מלבד הרבנות לפקח על הכשרות, כל עוד כתוב 'פיקוח' ולא 'השגחה', ובפועל זו תעודת כשרות לכל דבר, בפיקוח אנשי צהר. פתחנו את 'צהר פיקוח מזון', חברה-בת של ארגון רבני צהר, חברה לתועלת הציבור. הצורך בזה נוצר כי נוצר אי אמון ברבנות אצל בעלי עסקים, בעקבות בעיות שהתעוררו בעבודתם מול הרבנות: תעריף משתנה ולא מסודר של הרבנות בארץ לפי ערים ויישובים שונים, יחס עובד-מעביד של העסק מול המשגיח, התניית הכשרות ברכישת חומרי גלם מסוימים ועוד. לצהר יש תעריף מסודר בהתאם להיקף העסק. הכנסנו גם מפקחות כשרות, דבר שלא היה קיים ברבנות, וכיום יחס הנשים והגברים בין מפקחי הכשרות אצלנו הוא 50:50, ואין עם זה שום בעיה הלכתית".

בצהר מדגישים כי מטרתם היא לא ללכת נגד הרבנות: "אנחנו מתקנים עוול ושוברים מונופול של עשרות שנים. אין לנו כל אינטרס לריב עם הרבנות או להתנגח איתה. ראשי המיזם תמיד שמחים לשמוע על מקרים של עסקים שעברו אלינו ואחרי כמה חודשים חזרו לעבוד עם הרבנות, כי היא שיפרה את השירות. מטרתנו היא להגדיל כשרות בישראל".

אלדד שמואלי, מבעלי "אלחנן תרבות לחם", מסביר כי ל"אלחנן" תמיד היה חשוב להיות עסק כשר. "תמיד היינו כשרים, רק ללא תעודה. לא היה פיקוח, אבל עשינו הכל כשר, החל משימוש בחומרים כשרים דרך הפרשת חלה ועד לניפוי הקמח והגעלת הכלים. חתמנו עם צהר כי ככל שהעסק גדל, התרחבה גם העבודה הנדרשת לכשרות, האחריות גדלה ואיתה הצורך בגוף חיצוני שידאג לזה, ויש היגיון במערכות גדולות, בפיקוח. כמו כן, רצינו לתמוך במהלך של צהר, שנראה לנו מאוד נכון. עבור אנשים כמונו, שרוצים השגחה וכשרות ומסיבות שונות לא רוצים לעשות זאת במסגרת הרבנות, זו בחירה טובה, ואני חושב שצריך לאפשר את זה כאלטרנטיבה. אני מעדיף את צהר כי הוא גוף פרטי, ואני מעדיף לא לעבוד עם גוף שגם מבצע וגם מפקח על עצמו. אנחנו לא מדינת דת, אנחנו מדינה יהודית".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות