fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זוכרים את טום בבית טום

בני הזוג אנה ושגיא נוימן פתחו לפני חודשיים במרכז הדר סנטר החדש בנווה פרדסים את המרכז הרב תחומי לילד ולמשפחה "בית טום". בני הזוג נוימן, הורים לאורי בת החמש, מתגוררים במרחק הליכה מהמרכז החדש, ופתחו את המרכז להנצחת בנם, טום, שנפטר לפני שנה וחצי בגיל שנה ו-11 חודשים.
שגיא ואנה נוימן (צילום: נירית שפאץ)
שגיא ואנה נוימן (צילום: נירית שפאץ)

בני הזוג אנה ושגיא נוימן פתחו לפני חודשיים במרכז הדר סנטר החדש בנווה פרדסים את המרכז הרב תחומי לילד ולמשפחה "בית טום". בני הזוג נוימן, הורים לאורי בת החמש, מתגוררים במרחק הליכה מהמרכז החדש, ופתחו את המרכז להנצחת בנם, טום, שנפטר לפני שנה וחצי בגיל שנה ו-11 חודשים.

הרעיון להקים מרכז חוגים עלה במוחו של שגיא עוד לפני פטירתו של טום. הוא מסביר: "הנושא חשוב לי מניסיוני האישי כילד שאובחן בדיסלקציה וקשיי קשב וריכוז. יש ילדים שנופלים בין הכסאות ומטורטרים מאבחון לאבחון בחוסר ודאות. רציתי להקים מקום שייתן להם מענה מהיר".

אנה, במקור מחדרה, ושגיא, במקור כרכור, גרו בעבר ברעננה וחזרו בקיץ 2016 לפרדס חנה כרכור כהורים לשני ילדים, מתוך רצון להיות יותר קרובים להורים. אנה, גננת במקצועה, המשיכה לעבוד כגננת של הקהילה הדתית-רפורמית של רעננה, כשטום נפטר באופן פתאומי ב-5.6.2017, שבועיים לפני יום הולדתו השני, ממש בתחילת החופש הגדול. "טום, ילד בריא לחלוטין, מקסים, חמוד ונשמה טהורה, מת מחיידק נדיר שנכנס מאחורי האוזן, הזדהם ותקף את מוחו. כשהגענו לבית החולים והוא היה מורדם ומונשם, התברר שהייתה מוגלה על גזע המוח והוא היה במוות מוחי ודאי. אחרי שהבנו את הדבר, תרמנו את אבריו וניתקנו אותו מהמכשירים. הגן ברעננה עבד עד אוגוסט. סיימתי את השנה ובספטמבר לא חזרתי לעבוד כגננת", מספרת אנה. "חלק מהיכולות שנדרשות מגננת טובה הוא המסוגלות לאהוב ילדים של אחרים ולהיות איתם לפחות שנה שלמה. זה היה גן של טרום-טרום-חובה, גיל שדרושות תעצומות נפש לטפל בו, צריך לבוא עם אנרגיות טובות כל יום, לא כמו ליצנית עצובה, ולמרות שהיו לי ימים טובים, ידעתי שאני לא במיטבי, לא השליתי את עצמי. ידעתי גם שנוכחותי בבית חשובה. לא רציתי בתתקופה ההיא לנסוע ולעזוב את אורי לשעות ארוכות כל יום. אחרי שקמנו מהשבעה התחלנו לעבוד על הפרויקט של בית טום. ההנצחה חשובה לנו. כשנער נפטר בגיל 16 או 18, יש כבר אנשים שזוכרים אותו ויכולים לדבר על מעשים שהספיק לעשות. מילד בן שנתיים אנשים לא זוכרים הרבה, וזו דרכנו להפוך את טום ואת שמו למוסד שיתרום לקהילה ויצמיח טוב".

הרצון לתת למקום משמעות הביא את אנה ושגיא לפתוח מרכז רב תחומי בקונספט שאין מקום מקביל לו באזור. אנה פיתחה אותו בשנה שהיתה בבית, בפגישות תוכן עם איילת ראודור, פסיכולוגית קלינית מומחית שנכנסה כמנהלת המקצועית של המקום, בפגישות עם הורים ועם אדריכלים. המרכז נותן אבחונים (אבחוני קשב וריכוז, אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים, אבחון בעיות תקשורת, אבחונים לפסיכומטרי, מוכנות לכיתה א' ועוד), טיפולים (כולל טיפולים רגשיים, טיפולים משפחתיים, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת, הוראה מתקנת, קבוצות כישורים חברתיים, מוכנות לכיתה א' ועוד). עיצוב המקום מתאפיין בצבעים רכים ועדינים ובאווירה חמימה, ביתית ונעימה. המקום נגיש לנכים. בני הזוג תכננו עם האדריכלים את המקום במשך כשנה וחשבו על כל פרט ופרט בחדרים, והאדריכלים ניצלו כל סנטימטר במקום לטובת העניין וייחדו חדר ייעודי לכל צורך.

איילת ראודור מסבירה: "ייחודו של המקום הוא בכך שהוא נותן מענה נרחב ככל האפשר לצרכי הילד והמשפחה, והכל תחת קורת גג אחת. כעשרה מטפלים מועסקים במקום: פסיכולוגים, עו"סים קליניים, פסיכותרפיסטים, מטפלים באמנות, קלינאי תקשורת, מרפאה בעיסוק, הוראה מתקנת, מעבירי סדנאות וחוגים. אני יושבת עם המטפלים ובונה לפי צרכי כל ילד את תרשים הזרימה של הטיפול, כדי שייראו התקדמות ושיפור. אין צורך לנדוד בין מקומות שונים, האבחון והטיפול כולם נעשים במקום. למשפחות יש פה בית".

אנה מנהלת את המרכז בשירות לקוחות, שיווק, הנהלת חשבונות וניהול אדמיניסטרטיבי, ושגיא, יזם הרעיון, ממשיך לעבוד כבעלי מסעדת ימאס בקניון אם הדרך שבבית ינאי, ומעורב בבית טום בצד העסקי והטכני יותר, בנגיעות בפרטים הקטנים. "אנחנו מקווים שנוכל לעזור לילדי השכונה הצומחת נווה פרדסים, לתת את המענה לצרכי הקהילה, גם בהרצאות וסדנאות מעניינות שנביא בהמשך. נפתח את זה הלאה כמה שיותר", הם מסכמים.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות