fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בחירות פרדס חנה כרכור: והתוצאות ביישוב וביישובי הסביבה

מערכת הבחירות הארצית התנהלה יותר ברשתות החברתיות מאשר ברחוב, והדבר ניכר בפרדס חנה כרכור: כמות שלטי הרחוב במהלך הקמפיין הייתה קטנה מאי פעם, וחלק מהמפלגות הוותיקות שבדרך כלל טורחות לחזר אחרי קולות מצביעים ברחוב, לא נכחו בשלטי רחוב ולא בדוכני פעילים לפני יום הבחירות.
הוא מהליכוד, היא מהעבודה. חיה בן צבי ויואב קעטבי (צילום: נירית שפאץ)
הוא מהליכוד, היא מהעבודה. חיה בן צבי ויואב קעטבי (צילום: נירית שפאץ)

מערכת הבחירות הארצית התנהלה יותר ברשתות החברתיות מאשר ברחוב, והדבר ניכר בפרדס חנה כרכור: כמות שלטי הרחוב במהלך הקמפיין הייתה קטנה מאי פעם, וחלק מהמפלגות הוותיקות שבדרך כלל טורחות לחזר אחרי קולות מצביעים ברחוב, לא נכחו בשלטי רחוב ולא בדוכני פעילים לפני יום הבחירות. יום הבחירות התנהל ביישוב בשקט מנומנם וברחובות חצי ריקים, בלי תקריות וגם בלי פעילות בחירות תוססת, והדבר ניכר עוד יותר בסמוך לקלפיות. מחוץ לקלפי שהוצבה בבית ספר אלונים במרכז המושבה, למשל, נכחו בשעות הצהריים רק פעילים מקומיים של שלוש מפלגות: הליכוד, כחול לבן והעבודה, דבר שלא נראה כמוהו בבחירות קודמות. מספר פעילים של מפלגת גשר נראים מצדו השני של הרחוב ואז פורשים, וכל המפלגות האחרות לא טרחו לשלוח פעילים קרוב לקלפי. מקומם של הפעילים הצעירים נפקד במיוחד: כל הפעילים שנוכחים באזור הקלפי הם בגיל העמידה ומעלה. נראה שהצעירים המשיכו את הוויכוח הפוליטי ברשתות החברתיות, ובאו, במקרה הטוב, כדי להצביע.

ובכלל, האם באמת יש טעם בשכנוע אנשים מחוץ לקלפי ביום הבחירות, כשאנשים אמורים להגיע למקום עם החלטה? איתמר אסף, פעיל הליכוד במקום, סבור שכן. "יש אנשים שכבר החליטו והם נעולים על ההחלטה שלהם, ויש אנשים שבאו אלינו היום ואמרו שהם מתלבטים. הם אמרו: 'תמיד הצבעתי לליכוד, הפעם ערערו את הביטחון שלי ואני לא יודע מה לעשות'. אני מאמין ששכנענו אותם 'להישאר בבית', להצביע ליכוד. טבעי שמתלבטים, אלה בחירות שמבלבלות הרבה אנשים. בבחירות קודמות ידעתי כל פעם מי ינצח, ובבחירות האלה גם אני לא יודע מה יהיה. אבל אנחנו אופטימיים. תמיד טוב להיות אופטימי. בסך הכול כל ישראל אחים, כולנו יהודים וצריכים להיות חברים. יש את היום שאחרי, אסור לשכוח את זה".

עמרי רבינא, פעיל מפלגת "כחול לבן", הגיע למקום בשעה 7:00 בבוקר. "לא מעט אנשים מגיעים לקלפי כשהם עוד לא יודעים מה יצביעו", הוא אומר. "אני בספק עד כמה אפשר לשכנע בשיחה של כמה משפטים, אבל אנשים כן עוצרים ומדברים איתנו. לי היה ברור משלב מוקדם בקמפיין שאצביע למפלגת כחול לבן". רבינא מאשר כי האווירה ליד הקלפי רגועה לגמרי ואין תקריות בין פעילי מפלגות שונות: "כולם חברים של כולם, הכל שקט ורגוע, נותנים אחד לשני לשתות".

עמוס בן צבי, פעיל מפלגת העבודה, הוא פעיל ותיק עבור מפלגתו בכל מערכת בחירות. "אני מכיר את כל הוותיקים. אנשים באים לקלפי מוכנים ויודעים למי הם מצביעים, אבל הנוכחות שלנו פה חשובה, כי אם אתה לא מופיע, אתה לא קיים. אני מעריך שאלה בחירות לא הוגנות למפלגות הקטנות. שתי המפלגות הגדולות, שמובילות בסקרים, מנסות לשתות את המנדטים של הקטנות, וזה משפיע גם על מפלגת העבודה. אנשים רוצים להחליף את השלטון ולא מעניין אותם מצע, אז הם מצביעים למפלגה שהם לא מכירים ולא יודעים מה היא תעשה". תוצאות הבחירות הראו שהתחזית שלו, לפחות לגבי השפעת הבחירות על גודלה של מפלגת העבודה, הייתה מדויקת.

אשתו של עמוס, חברת המועצה מסיעת הגמלאים, חיה בן צבי, היא גם חברת מועצת סניף מפלגת העבודה ביישוב, והיא מצטלמת בשמחה עם יו"ר מטה הליכוד ביישוב, חבר המועצה וממלא מקום ראש המועצה, יואב קעטבי, שקפץ לבקר את פעילי הליכוד במקום, ומצויד בפתקי מחל. "אני מסתובב בין המטות היום", מסביר קעטבי, "אני שמח לראות שעד כה, יש אווירה טובה בין כל המחנות".

את כבודן של המפלגות הקטנות מציל במשהו נחום גנצרסקי, מספר 10 ברשימת "צדק חברתי" לכנסת, שמגיע למקום, והלהט שלו עולה על הלהט של עשרה צעירים. "'צדק חברתי' היא המפלגה היחידה ששווה משהו", הוא טוען. "כל מי שמצביע למפלגות הישנות הוא קול אבוד, כי הוא משאיר את המצב כמו שהוא. אדם צריך להצביע למפלגה שתדאג לאינטרסים שלו ולא לכיסא. מי שמצביע למפלגה בגלל אינטרסים לא רלוונטיים עושה טעות".

תוצאות הבחירות בפרדס חנה כרכור וביישובי הסביבה

בבחירות הקודמות לכנסת התפלגה הצבעתם של תושבי פרדס חנה כרכור בשוויון כמעט מוחלט בין הליכוד למחנה הציוני, וגם במפלגות הקטנות הסתמן שוויון בין הגושים ביישוב. הפעם (לפני ספירת החיילים) גברה כחול לבן על הליכוד ביישוב. הפיצול הרב שהתרחש הפעם בין מפלגות הימין הביא גם לפיצול קולות הימין ביישוב ביניהן. 7,735 תושבי פרדס חנה כרכור הצביעו למפלגת כחול לבן, כלומר, היישוב נתן להם שווה ערך ל-43.5 מנדטים; 6,403 תושבים נתנו את קולם למפלגת הליכוד, כמעט 36 מנדטים; 1,921 תושבים הצביעו למפלגת העבודה, קרוב ל-11 מנדטים; 1,115 הצביעו למרצ, כ-6 מנדטים; 831 הצביעו לכולנו, כ-4.5 מנדטים. 698 הצביעו לש"ס, 596 לזהות, 523 לאיחוד מפלגות הימין, 497 לישראל ביתנו, 495 לימין החדש, 401 לגשר, 129 ליהדות התורה ו-49 מתושבי פרדס חנה כרכור נתנו את קולם למפלגת חד"ש-תע"ל.

אילו הדבר היה תלוי בתושבי זכרון יעקב, מפלגת כחול לבן הייתה לוקחת את הבחירות האלה בהליכה: 5,620 תושבים ביישוב הצביעו למפלגה זו, שווה ערך לכ-54 מנדטים. 2,210 מתושבי זכרון יעקב הצביעו לליכוד, כ-21 מנדטים; 985 הצביעו למפלגת העבודה, כ-9 מנדטים; 639 ליהדות התורה, 6 מנדטים; 625 למרצ, 6 מנדטים; 592 לש"ס, קרוב ל-6 מנדטים; 468 לימין החדש, 4.5 מנדטים; 407 לכולנו, 259 לזהות, 239 לאיחוד מפלגות הימין, 205 לגשר, 85 לישראל ביתנו ו-40 למפלגת צדק חברתי.

ובנימינה גבעת עדה נוטה עוד יותר שמאלה: 3,873 מהתושבים ביישוב הצביעו לכחול לבן, כ-61 מנדטים; 1,397 הצביעו לליכוד, 22 מנדטים; 745 הצביעו עבודה, כ-12 מנדטים; 525 הצביעו למרצ, 8 מנדטים; 239 הצביעו לימין החדש, 201 לגשר,187 לכולנו, 150 לזהות, 95 לאיחוד מפלגות הימין, 78 לש"ס ו-54 לישראל ביתנו.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות