fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נתניה: עסקים קטנים ישלמו פחות ארנונה, גדולים ישלמו יותר

בישיבתה הראשונה אישרה מועצת העיר נתניה את צו הארנונה לשנת 2014, לפיו עסקים של עד 1,000 מ"ר ייהנו מהורדת מסים. גם מסים למגורים ירדו בחלקים מסוימים בעיר. כעת ממתינים בנתניה לאישור משרד הפנים
חנות איקאה, אזור תעשיה פולג (צילום: רותי ברמן)
חנות איקאה, אזור תעשיה פולג (צילום: רותי ברמן)

בישיבתה הראשונה של מועצת העיר התבקשה המועצה לאשר את צו המסים לשנת 2014. הצו מתבטא בהורדת מסים למגורים באזור 1, לעסקים קטנים שגודלם עד 1000 מ"ר, ולהעלאת מיסים לעסקים גדולים ששטחם עולה על 1000 מ"ר. מועצת העיר אישרה את צו הארנונה, וכעת הועברה ההצעה לאישור משרד הפנים.

גובה הארנונה למגורים בנתניה הוא גבוה יחסית לערים ברות השוואה. כדי לצמצם את הפער עליו מתלוננים התושבים כבר מספר שנים בין האזורים השונים בעיר ממליצה העירייה בצו המיסים לשנת 2014 להפחית את הארנונה לאזור 1, באחוז אחד. משמעות ההפחתה של אחוז אחד מתעריף הארנונה למגורים הוא גריעה של 2.5 מיליון שקלים מתקציבה. ההפחתה לתושב מתבטאת לדירה של 100 מ"ר בהפחתה שנתית של 62 שקלים.

בנוסף החליטה העירייה ללכת השנה לקראתם של בעלי עסקים קטנים המתלוננים זה שנים שגם הם משלמים ארנונה גבוה. הפחתת הארנונה לעסקים בסיווג "משרדים שירותים ומסחר" עד 1,000 מ"ר בכל העיר  משמעותה גריעה של 765 אלף שקלים מתקציב העירייה.

כיום בנתניה מתוך 3,400 עסקים 3,300 מוגדרים כעסקים קטנים. בעסק שגודלו 300 מ"ר מדובר בהפחתה של 290 שקלים. בכדי לאזן את תקציב העירייה מציעה העירייה להעלות את הארנונה לעסקים ששטחם מעל 1000 מ"ר ועד ל-15,000 מ"ר.

מסתבר שמזה שנים יודעים בעיריית נתניה שתעריף הארנונה לעסקים גדולים מעל 1,000 מ"ר בסיווג "משרדים שירותים ומסחר" נמוך לערים אחרות ברות השוואה ונמוך יחסית מהארנונה המשולמת על ידי בעלי עסקים קטנים העיר. מדובר ב-108 בתי עסק והתוספת לתקציב העירייה תהיה בסך של 1.6 מליון שקלים בשנה.

חנות איקאה, אזור תעשיה פולג (צילום: רותי ברמן)
חנות איקאה, אזור תעשיה פולג (צילום: רותי ברמן)

המטרה הושגה ועכשיו אחרי שעסקים גדולים מחזרים אחרי אזורי התעשייה של נתניה יכולה העירייה להחזיר את רמת מסי הארנונה ולהעלות אותה לעסקים הגדולים שמהווים מקור הכנסה משמעותי לקופת העירייה.

כיום מחויבים עסקים בגודל של מעל 15 אלף מ"ר בתעריף של 62 שקלים למ"ר וההצעה של העירייה בצו המיסים לשנת 2014 היא להעלות להם את המיסים בשבעה שקלים למ"ר. ועדיין התעריף יהיה נמוך בהשוואה לערים אחרות ברות השוואה. בנתניה יש ארבעה עסקים שגודלם מעל 15 אלף מ"ר והתוספת לתקציב העירייה תהיה 700 אלף שקלים.

חבר מועצת העיר הרצל קרן ברך על המהלך: "הפחתה של אחוז אחד זה מעט אבל זו מגמה ויש תקווה. זו בשורה ראויה לבעלי העסקים הקטנים שהארנונה להם היא נושא כאוב אך אולי לא מספיקה. המגמה טובה ויש תקווה שתמשיך כי נתניה רשות איתנה. לדבריו בנתניה שלמו עסקים גדולים מאד 129 שקלים למ"ר בעוד בהרצליה משלמים 302 שקלים למ"ר.

לשאלה למה להעלות את הארנונה לעסקים גדולים מאד ענתה גזברית העירייה אירית אביבי: "עשינו בדיקה ארצית ומסתבר שבשטחים של מעל 1000 מ"ר למסחר אנחנו גובים תעריף הכי נמוך בארץ. חשבנו שזה יתרום להגעת עסקים לעיר אבל בשנים האחרונות זה כבר לא רלוונטי".

ראש העירייה ענתה להרצל קרן: "אזור התעשייה הצפוני היה במצב של קריסה. אנחנו לא מתחרים בערים אחרות אלא במועצות האזוריות שסביבנו. אנחנו רוצים להביא לכאן עסקים חדשים. אנחנו נלחמים על מפעלים שהגיעו לכאן ופרשנו להם שטיח. היינו צריכים להיות אטרקטיבים ולכן הורדנו את המיסים".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות