fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הלב לא שוכח

בסוף שנות ה-50 עלו אלפונסו וגלדיס צבע ממרוקו עם ארבעת ילדיהם והעניקו לילדים נטושים בית חם. הם ביקשו להימנע מחשיפה. רק לפני חודש נעשה צדק היסטורי ונתלה על הבית שלט עם שמם
בית צבע צילום רותי ברמן
בית צבע צילום רותי ברמן
בית צבע צילום רותי ברמן
בית צבע צילום רותי ברמן

בבית הילדים אלעזרקי-טירת הילד ברחוב רבי טרפון בפרדס הגדוד, נעשה צדק היסטורי. מזה חודש מתנוסס על הבית שלט חדש, "בית צבע", לזכרם של אלפונסו וגלדיס צבע, ממייסדי המקום. מסתבר שמאז ומתמיד היה על הבית הזה להיקרא בשמם של האנשים שהקימו אותו, אלא שהם היו צנועים וענווים וביקשו במשך כל שנות חייהם להימנע מחשיפה. עכשיו זה קרה ובצדק רב.

הווילה הראשונה בעמק חפר

הכל החל בשנת 1958. אלפונסו וגלדיס צבע עלו עם משפחתם מטנג'יר והשתכנו בשכונת פרדס הגדוד שבנתניה. לראשונה בחייהם הם נתקלו בילדים נטושים שגרו במוסד הדתי "סיני" הסמוך למקום מגוריהם. המושג ילדים בסיכון לא היה קיים באותם ימים. אבל נפשם של אלפונסו וגלדיס נקשרה בנפשם של הילדים והם פתחו בפניהם את ביתם ולמעשה הצילו אותם.

אלפונסו וגלדיס צבע, שהלכו לעולמם לפני כשנתיים, הם הוריו של איש הביטוח שמוליק צבע, המשמש יו"ר קרן נתניה. בני הזוג הקימו את הבית בשנות ה-70 על מגרש שהוקצה לצורך כך על ידי עיריית נתניה. השם אלעזרקי ניתן למוסד על שם בני הזוג ויקטור ואולגה אלעזרקי שעזרו לבני הזוג צבע לגייס כספים להקמת המוסד. בתחילה היה הבית מיועד לקלוט 10-20 צעירים. בשנותיו הראשונות ניהלו את המקום אליעזר ורחל קוגלר ובנם הרופא ואחיו אף נולדו בבית הזה. אלפונסו וגלדיס צבע עלו לישראל ממרוקו עם ארבעת ילדיהם איתם דיברו בספרדית. ביתם היה הווילה הראשונה שנבנתה ברחוב עמק חפר בסמוך לאביחיל. היו בה עשרה חדרים ונוף אותו גלדיס אהבה מאד.

שמוליק צבע: "אבא היה פעיל ציון ונציג יהודי מרוקו בקונגרס הציוניהעולמי. הוא הקים תנועת נוער על שם קארל נטר שהקיפה 20 אלף בני נוער. הוא היה פעיל עלייה ובעצמו עלה בשנת 1958. במרוקו היה איש ביטוח וכשעלה לארץ הקים כאן שני בנקים -U בנק אותו רכש ממנו בשנת 1965 הברון אדמונד דה-רוטשילד, נכדו של הברון הנדיב הידוע, ושינה את שמו ל'בנק כללי לישראל בע"מ'; בנק אוניקו, היום בנק לאומי למשכנתאות". אלפונסו היה בנקאי שנים רבות ובמקביל היה חבר הנהלת בנק המזרחי, במועצת המנהלים של אוניברסיטת בר אילן, חבר הנהלת יד ושם ועוד. "אבא הקים את בית הכנסת עליית שבטים בשדרות הציונות בפרדס הגדוד שפעיל עד היום. מעולם לא רצה ששמו יופיע כתורם. בגיל 55 מכר את עסקיו והקדיש את עצמו למטרות הכלל. הוא היה בין היזמים של מכללת נתניה וחבר אישי של פרופסור צבי ארד".

איך הוא הגיע לבית הילדים?
"היה במקום בית ילדים קטן שעמד להיסגר. מאחר שזה נגע לליבו הוא פנה לאחיו ולמשפחה והקים את הבית לעשרות ילדים. מאז שיהודה כהן נכנס לנהל את הבית הוא קיבל תנופה".

הכתבה המורחבת ביום שישי ב"חדשות נתניה"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות