fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

צפו בסרטון: "זה כמו לעקור עין"

הפעילה החברתית מפרדס חנה, אילנה פלדה, לא תיתן לזה לקרות
אילנה פלדה מצביעה לעבר שדרת הברושים \ צילום: איילת קדם
אילנה פלדה מצביעה לעבר שדרת הברושים צילום: איילת קדם

הפעילה החברתית אילנה פלדה, 72, לא נחה לרגע. 26 שנים היא מתגוררת בפרדס חנה. ופעילה למען שימור האתרים והעצים העתיקים שבה. לאחרונה, נודע לה כי הוועדה המחוזית לבנייה, אישרה את תכנית המתאר החדשה. בשטחים הפתוחים הסמוכים לרחוב פיק"א במושבה. ליד תחנת הדלק. ועומד לקום שם מרכז מסחרי גדול.  מה שאומר גם, לדבריה, שיסללו שביל גישה. ויעקרו, לשם כך, שדרה של ברושים עתיקים. "כבישים אפשר להזיז", היא אומרת. עצים-לא".

 

יש פה קסם

לפני שלושה ימים בלבד, נודע לאילנה על האפשרות של עקירת העצים. ומאז, היא הספיקה לפנות לתושבים ולאסוף 1000 חתימות, באמצעות עצומה מקוונת שהכינה. "כל מי שמגיע לגור פה, בפרדס חנה", היא מסבירה, עושה זאת כי יש פה עדיין קסם. הקסם הוא כמובן גם בזכות האנשים, שהם אחלה. אבל גם בזכות הטבע. עדיין לא גילחו במושבה את הטבע, לטובת רבי קומות משיש. כמו שעושים ביישובים אחרים. וזה הופך אותה למקום מיוחד. עם עצים עתיקים ופינות ירוקות של טבע. שאחת מהן, היא הכניסה הדרומית ליישוב, ברחוב פיק"א. שיש בה אפקט מיוחד ואותנטי של כניסה, בזכות עצי הברושים העתיקים שבה. שניטעו בשנות ה-30 של המאה הקודמת. נוסעים בה למשך קילומטר או שניים של רוגע, בזכות העצים האלה. כשסללו את הכביש הראשי של פיק"א, הצליחו להשאיר אותה במקומה. לא ניתן לעקור אותה עכשיו".

לדברי אילנה פלדה, לפני מספר שנים התקבל אישור לבניית דלק בקרבת שדירת הברושים. שנבנתה בינתיים, ומהווה טריגר להמשך הבנייה במקום. וסכנה לעצים. "אנחנו, התושבים, דורשים מהמועצה המקומית למנוע את עקירת העצים", היא אומרת.

 

אילנה פלדה לא תיתן לזה לקרות \ צילום: איילת קדם

 

זה עוקר את הלב

אילנה פלדה, פעילה רבות לטובת שימור הסביבה והטבע. מזה שנים. "אני מעורבת, קשורה ומתעניינת", היא אומרת. "יש לי בלוג, בשם 'מקום שמור, פרדס חנה כרכור'. שבו אני מספרת על האתרים במושבה ובאמצעותו גם מעלה את המודעות הציבורית לשימורם. אני רוצה שאנשים יבינו, שיש פה אתרים עם משמעות. כמו חצר השוק, שהייתה פעם שוק ישן. וחצי מהתושבים רצו פעם להרוס אותה. ולמזלינו שיפצו את המקום, בימיו של ראש המועצה לשעבר חיים געש. או הוואדי של המושבה, שהוא טבע עירוני מדהים. ועכשיו יש רצון להפוך אותו לפארק. אז אני לא רוצה שיבוא יום, וכל הברושים המופלאים האלה לא יהיו פה. זה עוקר את הלב. זה כמו לקחת ולעקור עין של בנאדם, ולהכניס לו עין מלאכותית. בצורת קניון. אנחנו נעשה הכל, כדי שהדבר הזה לא יקרה".

 

ממועצת פרדס חנה כרכור נמסר בתגובה לדברים: "מדובר בהיתר ישן, לצערינו לא נתמו את הדעת לסוגיית שדרת העצים. שמהווה חלק בלתי נפרד, מצביון המושבה. ראש המועצה, הגר פרי יגור, זימנה סיור בשטח. עם כל הגופים הרלוונטיים. על מנת למצוא פתרון תחבורתי, שלא יפגע בשדרת העצים".

 

הישארו מעודכנים באתר ובפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות