fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הרב אהרון דרילמן מחדרה שהחליף דברי תורה עם מנחם בגין

הוא התגורר בירושלים בשכנות למנחם בגין ושוחח עמו על תנ"ך והלכה ומלמד קבוצת חילונים תנ"ך. וזה עוד לא הכל. קבלו את הרב אהרון דרילמן.
הרב אהרון דרילמן \ צילום: איילת קדם
הרב אהרון דרילמן צילום: איילת קדם

לפני 36 שנים, החליטו הרב והמורה אהרון דרילמן ואשתו שגם היא מורה במקצועה-לעזוב את העיר ירושלים בה התגוררו. הם עברו לגור בחדרה, באופן זמני. שניהם החלו ללמד בבתי ספר יסודיים המשתייכים לזרם החרדי ליטאי בעיר, והזמני הפך קבוע. לימים נולדו לשניים שישה ילדים, שכיום כולם נשואים.

בני הזוג עדיין עוסקים בהוראה. בנוסף, משמש הרב דרילמן רבה של שכונת שלמה וגם מנהל בית כנסת בשכונה.

"כשאני מסתכל על העולם של היום", הוא אומר, "אז אני יודע שבראש השנה הזה  אני צריך להתפלל שתיגלה מלכותו של הקדוש ברוך הוא בעולם. כל שנה אני מתפלל לכך, אבל השנה אני מרגיש שאני צריך להתפלל יותר. כי אני רואה את מגיפת הקורונה ואיך כל הטכנולוגיה והכלכלה העולמית לא מצליחות להשתלט עליה, ומבין שכולנו צריכים לקבל פרופורציות". ראיון של רגע לפני ראש השנה.

 

ראש ממשלה בלי שומרי ראש

לעיר חדרה, הגיע הרב דרילמן משכונת רחביה שבירושליים. שם התגורר בשכנות למנחם בגין. שאת הרטוריקה שלו הוא מעריץ עד היום.

"אני זוכר את בגין כשהוא מטייל בשבתות ברחוב ביחד עם אשתו עליזה", אומר הרב דרילמן, "בסביבות השעה 11 בבוקר. עם התיק של הטלית, כשהוא בדיוק חזר מהתפילה. זו הייתה עוד תקופה שבה יכלו לגשת ולדבר עם ראש הממשלה והוא היה בלי שומרי ראש. אז דברנו לא פעם ולא פעמיים. בגין התעניין לדעת מה אני לומד בישיבה ואפילו התעניין בסוגיות. דברנו הרבה על ההפטרות של פרשיות השבוע. באחת הפעמים, גם יצא לנו לדבר על הנשיא זלמן שזר ז"ל. שיצא לי בילדותי להתפלל בבית הכנסת אליו היה הולך, עד שנפטר. בגין אמר לי: 'אתה יודע מה שזר היה תמיד אומר? כי כל העמים ילכו איש בשם אלוהיו, ואנחנו נלך בשם ה' לעולם ועד' ".הרב

ומה עוד למדת מבגין?

"את הרטוריקה שלו. אני מעריך את האופן שבו הוא נאם ולמדתי ממנו הרבה. אין עוד נואמים כאלה. מי שרוצה לקחת שעורים ברטוריקה, כדאי לו לשמוע את הנאומים שלו".

מה לך ולנאומים?

"פעם  דיברתי הרבה בציבור והעברתי שעורי תורה, בחדרה ובאור עקיבא. אבל לפני שבע שנים, פתאום נעלם לי הקול. לרפואה לא היה הסבר לזה והקול שלי חזר כעבור חצי שנה, אבל הקול שלי לא חזר באותה עוצמה. אז הפסקתי לדבר ונשארו לי רק שעורי התנ"ך שאני מעביר בהסתדרות הציונית בחדרה. זו קבוצה שאני מעביר להם שעורי תנ"ך כבר 14 שנים. הם לא דתיים ולא מסורתיים ובאים לשמוע תנ"ך. כי זה מעניין אותם".

"שחיתות תמיד הייתה"

לדברי הרב דרילמן, מורה ומחנך, החינוך של היום זה לא מה שהיה פעם. "זה ההבדל של עשרות דורות. אין קריאה ואין הקשבה ואין שום דבר. איך הילדים בכלל מצליחים לקרוא את הכתוביות בסרטים, אני לא יודע. הם אולי רק שומעים. כל זה קורה בגלל הטכנולוגיה. אני יכול לעמוד מול כיתה ולעשות את ההצגה הכי גדולה, עם כל הרטוריקה שלמדתי ממנחם בגין. אבל זה לא יהיה לעולם כמו סרטון או כמו משהו שרואים באייפון".

עזוב טכנולוגיה, מה עם השחיתות?

"שחיתות תמיד הייתה. הרי מה צועק ירמיהו הנביא? וכל הנביאים, כמו למשל ישעיה, על מי הם צועקים? על אנשים שהיו עם זקנים, שהיו רבנים. אבל כל זה עתיד להסתיים. כל השחיתות, שנובעת מתוך היצרים של בני האדם, לא תחזיק מעמד מול האור הגדול".

האור הגדול?

הגואל. הגאולה. יהיה אור גדול ויהיה יותר שכל לבני האדם. וגם תהיה יותר יושרה. זה הרי כל העניין של ביאת המשיח".

ומתי זה עומד לקרות?

"אי אפשר להגדיר את פרק הזמן הזה בימים, אבל זה מתקדם. לפי הסימנים, זה כל הזמן מתקדם. יש סימנים ברורים בגמרא, במסכת סוטה. והסנהדרין נותנים גם הם סמנים: "כלה תקום בחמותה ונער בזקן". כל הסימנים האלה הגיעו. אז כמה זמן זה ייסחב?  לא כתוב באף מקום.

ואולי בעצם העולם ייכחד?

"אולי העולם כבר נכחד בעבר? יכול להיות שכבר הייתה מלחמת גוג ומגוג. לפי הדעה של החפץ חיים, שחי לפני 80 שנה, המלחמה הזו הייתה  מלחמת העולם הראשונה. זו הנחמה שלנו, שהמלחמה הזו כבר הייתה. אבל הגאון מוילנא, אומר שמלחמת גוג ומגוג תהיה 12 שניות. וזה עוד לא קרה. אולי מדובר במלחמה אטומית. אף אחד לא נתן לנו תיאור מה בדיוק יקרה".

 

 

הרב דרילמן והגמרא \ צילום: איילת קדם
הרב דרילמן והגמרא \ צילום: איילת קדם

 

"כשיש ויכוחים אני בורח"

בתור רב של שכונה, עוסק דרילמן הרבה בגישור בין בני זוג. ובשפה הרבנית: שלום בית. "לעשות שלום בית זה חלק מהתפקיד שלי", הוא אומר, "אבל היו כבר מקרים בהם אמרתי לבני הזוג שכדאי לחתוך. כמו למשל במקרים של אלימות. אבל לא רק. מה שאפשר אפשר, אבל אם לא מסתדר לא מסתדר. רוב הוויכוחים בין בני זוג הם על שטויות. כן סדר או לא סדר את החדר, זורק את הנעליים ככה, שטויות. אז נותנים לבני הזוג לדבר הרבה ושומעים אותם"

ממש פסיכולוג נהיית

"נהיים פסיכולוגים, אין ברירה. זה התפקיד של רב קהילה. אני מתווך גם בוויכוחים על דיני ממונות, וניגשים אלי גם הרבה חילונים שמחפשים סמכות רוחנית".

תן לי דוגמא 

"הגיע אלי לפני חודש אדם חילוני, שאימא שלו מתגוררת בבית אבות והאבא נפטר. הוא עלה יום אחד עם בני המשפחה לקבר של האבא. וראה שבקבר הסמוך, אותו הם קנו לאימא לפני 20 שנה,  שקברו מישהו  אחר. אז התחיל ויכוח עם החברה קדישא, כי הסתבר שקברו שם בחורה צעירה שנהרגה בתאונת דרכים. ונשאלה השאלה האם להוציא אותה מהקבר או לא. אז אמרתי להם תראו, הרגש אומר לא להוציא. אבל ההלכה אומרת להוציא אותה מיד. כי היא נמצאת בקרקע גזולה וזה מפריע לנשמה שלה שלמעלה. גייסתי לטובת העניין את הרב של זק"א שאחז בדעתי. אבל לבסוף נמצא פתרון עבור כולם: הקבר בשורה שבדיוק מעל זה של האבא היה פנוי והשאירו אותו עבור האם.

אתה מרבה להתווכח?

"רק כשמדובר בסוגיות של גמרא או הלכה. אבל לא מעבר לזה. בבית הכנסת שלי מתפללים מי שהיה מזכיר העירייה יוש וולשטיין, ג'קי ויינברג פסיכולוג העירייה לשעבר, והגרפולוג של חיל האוויר יעקב גרינבוים וגם לא מעט אברכים, וכולם חיים בשלום. לא עולים נושאים פוליטיים אפילו כשאני לא נמצא. לא מעלים דברים שגורמים לפילוג וויכוחים. פוליטיקה בארמית זה פה לא תהא נמצא. כשיש ויכוחים, אני בורח. לא מרוויחים מזה שום דבר".

 

"שתהיה אחווה ואהבה"

אני שואלת את הרב דרילמן האם הוא מגדיר את עצמו כלא ציוני.

"מבחינת ציונות של המדינה, אני לא ציוני", הוא אומר. "אבל אני בוודאי ציוני מבחינת זה שאני מתפלל לציון, חושב על ציון ומזכיר ירושלים כל הזמן. אבל לא במושג הציוני של התנועה הציונית. הכרה במדינת ישראל, זה יש לי. וגם יש ציפייה לציון. עין לציון צופיה. גם בזמן התנ"ך העם ציפה לציון, שהתורה תצא מציון. ציפה לשלטון ישראלי. שזה אומר בעצם שהכל ילך  לפי ההלכה. זה יכול להיות גם בעוד יום יומיים. הרי גם בזמן התנ"ך היו ממשלות והעם ציפה שהתורה תצא מציון".

והקורונה אכן גרמה לשינוי? אולי היא קטליזטור לאותה גאולה?

"בוודאי שהיא גרמה לשינוי. אפילו כשאני נתקל באנשים שהם לא דתיים, אני שומע דברים מדהימים. על מה שווה הבנאדם ומה אנחנו."

אתה פוחד מהקורונה?

"לא. אני טוען שהיא תגיע למי שתגיע, אבל נוקט בכללי זהירות. שם מסיכה ושומר על ריחוק.  כשאנשים לא שומרים, אני שומר יותר. כי אני לא אמור להתאבד ביחד איתם. בבית הכנסת שלי, אני מקפיד שלא יהיו יותר מ-20 מתפללים. מה אני יכול לעשות יותר מזה? אין תרופה בינתיים".

ומתי זה יסתיים?

"אני לא נביא, אבל לא נראה שהקורונה הולכת לעזוב אותנו בקרוב. למראות שמי יודע, אולי אם נתפלל בראש השנה את תפילת "מי במגפה", זה יעזור".

ולסיום: מה היית מאחל  לתושבי חדרה והסביבה לראש השנה?

"שתהיה אחווה ואהבה שכל אחד יקבל את השני. חדרה היא עיר די סובלנית, אין בה קיטוב ושנאה. אאחל גם שכמו שבאה הקורונה, ככה היא גם תיעלם".

 

 

יש לכם סיפור? דברו איתי.
ayeletked@gmail.com

 

הישארו מעודכנים באתרבלינקר או בפייסבוק חדשות חדרה, כל זכרון, כל הפרדס

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות