fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סערת השבת בחדרה: שלב הפיוס

המתווה גובש, האישור בדרך. חבר המועצה אוהד מרחב עמל על מתווה מיוחד שיאפשר חוק מתוקן ומקובל על החילונים והדתיים כאחד ויביא להרגעת הרוחות בעיר. מרחב: "התושבים ישובו לחיות בשלום זה עם זה". אוהד מרחב. מאמצים עילאיים להשגת חוק מוסכם
מחאת השבת מחוץ למועצת העיר בשבוע שעבר (צילום: שלומי גבאי)
מחאת השבת מחוץ למועצת העיר בשבוע שעבר (צילום: שלומי גבאי)

חדרה בדרך לרגיעה. כך נראה בעקבות מה שהוביל השבוע, או למעשה בשבועיים האחרונים, חבר המועצה אוהד מרחב, שמציג את "מתווה מרחב", שיאפשר פשרה בין הדתיים לחילוניים ואת החזרת השקט סביב נושא השבת. כבר בשבוע שעבר, כשדיווחנו על ישיבת המועצה הסוערת סביב תיקון חוק השבת ועל ההפגנה ההמונית של החילונים מול בניין העירייה, ציינו כי רב הנסתר על הגלוי ולמעשה כמעט אף אחד לא ממש בקיא בחוק ובמה הוא אומר. בימים שלפני הישיבה, ולמעשה אפילו בשעות שלפניה, מרחב עוד ניסה לקדם את המתווה שלו ולהביא לדחיית ההצבעה על מנת להגיע לנוסח חוק מוסכם, אבל בסופו של דבר מאמציו לא נשאו פרי.

משנת 1962 עד היום קצת סדר: חוק עזר לחדרה (פתיחת עסקים וסגירתם) נחקק בשנת 1962 על ידי ראש העיר וידרקר, ולא שונה עד שנת 2012. אז הוא שונה בתקופתו של חיים אביטן, והחל בהליכי אישור במשרד הפנים. בשנת 2014 בוצעו על ידי צביקה גנדלמן מספר תיקונים מינורים לחוק, אבל גם מספר תיקונים משמעותיים (כמו ההתייחסות לעניין הסופרמרקטים הפתוחים בשבת). התיקונים לא עברו בישיבת מועצה ובעצם המשיכו את הליך האישור במשרד הפנים עד שהחוק אושר ופורסם ברשומות. בשלב מסוים הוגשו לבג"ץ שתי עתירות כנגד החוק. בסופו של דבר קבע בג"ץ כי על מועצת העיר להתכנס תוך 120 יום ולהביא את החוק לאישור, אישרור או תיקון.

מחאת השבת מחוץ למועצת העיר בשבוע שעבר (צילום: שלומי גבאי)
מחאת השבת מחוץ למועצת העיר בשבוע שעבר (צילום: שלומי גבאי)

בהתחלה ניסה גנדלמן להביא את החוק כלשונו לאישור המועצה. כשהבין שלא יהיה לו רוב, הוא החליט לערוך תיקון בחוק, לפיו שטח מסוים במרכז העיר יהיה סגור בשבת, וכל יתר העיר פתוחה. מה שקרה בפועל הוא מצב אבסורדי לפיו דווקא חברי המועצה החילונים הצביעו למעשה בעד סגירת חלק מהעיר בשבת, בעוד הדתיים הצביעו נגד התיקון, מה שמאפשר לפתוח את כל העיר לכאורה. דווקא מרחב נמנע בהצבעה, והסביר זאת לאחר מכן בכך שהוא לא ראה טעם לקחת חלק בפארסה כזו.

כבר בישיבת המועצה האחרונה הודיע מרחב כי הוא עובד על מתווה מיוחד שיהיה מוסכם, והשבוע התוכנית יצאה לדרך. בסוד העניינים הוכנסו מעבר לחברי מועצת העיר גם שרים וחברי כנסת כמו גפני ודרעי, שממש ירדו לרזולוציות של תוכן החוק החדש שגובש.

עוד ישיבה אחת
באמצע השבוע הגיש מרחב לראש העיר מכתב חתום על ידי 7 חברי מועצה _ המספר הדרוש על פי חוק _ המבקש לכנס ישיבה שלא מן המניין במטרה להצביע לאישור החוק החדש. חשוב לציין כי לא כל חברי המועצה שותפים ומסכימים למתווה. על פי המתווה של מרחב, החוק יתוקן כך שהמקומות בהם ניתן יהיה לפתוח עסקים בשבת יוגדרו ויעוגנו בחוק (רצועת חוף הים, פארק הנחל, אנרג'י פארק, כביש 4 (כולל שערי חדרה), איזור התעשייה, מתחם מיקס (סינמה סיטי) ומתחם מזרח חדרה. מרכז העיר והשכונות יהיו סגורים.

בפועל, מה שהצליח להשיג מרחב במתווה זה הוא פתיחת מרכזי הבילוי בפאתי חדרה באמצעות חוק מוסדר, וכן סגירת מרכז העיר והשכונות ושמירה על איכות החיים באיזורי המגורים. נושא נוסף שחשוב לציין הוא כי על פי המתווה החדש, נלקחת הסמכות הבלעדית מראש העיר להחליט מה יהיה פתוח ומה לא בשבת.

מרחב: "מה שחשוב פה הוא לא המאמצים הכבירים שעשינו ולא מי עומד מאחורי המתווה, אלא העובדה שלאחר תקופה מתוחה וקשה, הפיוס יחזור לחדרה והתושבים ישובו לחיות בשלום זה עם זה, מה גם שלעצם החוק, מדובר במשהו שישרת את העיר בצורה טובה לכל הדעות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות