fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דיכאון, חרדה ומה שביניהם: מה חשוב לדעת וכיצד ניתן לטפל?

דיכאון וחרדה הם בין המצבים הנפשיים הנפוצים ביותר והם גורמים סבל רב למתמודדים עמם. לעיתים נפוצות, דיכאון וחרדה מתקיימים זה לצד זו, ולפי ההערכות יותר מ-50% מהאנשים הסובלים מדיכאון יסבלו גם מחרדה. עם זאת, חשוב לזכור כי גם במקרים החמורים ביותר, דיכאון וחרדה הן תופעות ניתנות לטיפול.
צילום: depositphotos

בשיתוף בטיפולנט

אז מדוע אנו חווים דיכאון וחרדה? ומהן דרכי הטיפול היעילות ביותר? כל התשובות בכתבה הבאה!

מהו דיכאון?

דיכאון הוא הפרעת מצב רוח המתאפיינת בעצבות ותחושות של חוסר תקווה, אשמה, חוסר ערך וחוסר אונים. אדם שסובל מדיכאון לרוב מאבד עניין בדברים אשר בעבר הסבו לו הנאה, נוהג להתבודד ולהתרחק מאנשים משמעותיים בחייו, ועשוי לחוות שינויים קיצוניים בהרגלי האכילה והשינה שלו.

לפי ארגון הבריאות העולמי, כיום דיכאון הוא הגורם הנפוץ ביותר לפגיעה בתפקוד (תחת ההגדרה של "נכות נפשית"), ומוערך כי יותר מ-300 מיליוני בני אדם מתמודדים עם דיכאון, כאשר מספרים אלו נמצאים במגמת עלייה מתמדת.

מהי חרדה?

אם בשפה פשוטה היינו אומרים שדיכאון הוא מצב ש"מכבה" את האדם ומוביל להתכנסות, חרדה היא דווקא מצב מנטלי ופיזיולוגי שמתבטא בעוררות יתר, הכולל דאגה וחששות מוגברים. במקור, חרדה היא מנגנון אבולוציוני שנועד להסב את תשומת לבנו אל סכנות ולהכין את גופנו לפעולה של בריחה או לחימה. אך כיום, כאשר מרבית ההתמודדויות בחיינו אינן כוללות סכנה פיזית מידית אלא "איומים רגשיים", התגובה הגופנית במקרים רבים איננה מותאמת ועשויה בקלות להפוך להתקף חרדה.

נגיד כי תחושת חרדה מדי פעם בפעם היא נורמלית לגמרי וחלק מהיותנו בני אדם. אולם, כאשר חרדה הופכת להיות עיקשת, תדירה ומפריעה לתפקוד, מדובר כבר במצב נפשי אשר דורש טיפול.

איך יוצאים מזה?

טיפול בדיכאון לרוב כולל טיפול פסיכולוגי, אשר מסייע באיתור מקור הדיכאון, או בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים. סוגי הטיפול העיקריים הינם:

  1. טיפול בדיכאון באמצעות פסיכותרפיה דינמית – טיפול ארוך טווח בדרך כלל, במסגרתו המטפל והמטופל מתבוננים יחד בחוויות העבר וההווה של המטופל, ומתחקים אחר האירועים או הגורמים שגרמו לדיכאון מלכתחילה תוך עיבוד מעמיק שלהם.
  2. טיפול בדיכאון באמצעות פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) – טיפול תחום בזמן (לרוב עד 20 פגישות), במסגרתו מתמקדים בזיהוי ושינוי דפוסי התנהגות ומחשבה מזיקים אשר משמרים ומלבים את הדיכאון. בנוסף, המטופל מקבל משימות וכלים לעבודה עצמאית.

הקו הראשון לטיפול בחרדה לעומת זאת, יהיה במרבית המקרים טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) כיוון שמחקרים מלמדים כי הוא יעיל במיוחד במצבים אלו. גם כאן הטיפול יהיה תחום בזמן (12-20 פגישות) ויתמקד בשני מישורים מרכזיים:

  1. המישור הקוגניטיבי של טיפול בחרדה כולל זיהוי ואתגור דפוסי חשיבה מזיקים כמו חשיבה קטסטרופלית, קפיצה מהירה מדי למסקנות וחשיבה של ״הכל-או-כלום״ (למשל ״אם לא אתקבל לטכניון, החיים שלי יהרסו ואני אהיה כישלון״).
  2. המישור ההתנהגותי של טיפול בחרדה כולל למידת טכניקות להרגעה והרפיה, אשר מסייעות להתמודד עם תסמינים פיזיים שנלווים לחרדה (כמו דפיקות לב מואצות וקושי לנשום), לצד חשיפה לטריגרים מלחיצים והפחתת החשש מפניהם.

תרופות – לא מילה גסה!

טיפול תרופתי עשוי להיות יעיל במיוחד לטיפול בתסמינים של חרדה ודיכאון, במיוחד כאשר הם כה חמורים עד כי קשה להתרכז בטיפול או לגייס מספיק מוטיבציה להתמיד בתהליך הטיפולי. לצד זאת, מחקרים מלמדים כי השילוב בין טיפול תרופתי לפסיכותרפיה הוא במרבית המקרים הטיפול היעיל ביותר כיוון שהוא כולל עבודה עם שורשי הבעיה לצד הפחתה מהירה של תסמינים.

היכנסו לאתר בטיפולנט המציג מגוון מאמרים מקצועיים בנושא חרדה ודיכאון:

למידע נוסף אודות טיפול בחרדה

למידע נוסף אודות טיפול בדיכאון

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות