fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"המשרד להגנת הסביבה מסתיר דברים ועובר על החוק"

כך לטענת ארגוני הגנת הסביבה התוקפים את המשרד על כך כי בכנס שקיים היום, רביעי, הציג מידע חלקי ובכך הוא לדבריהם עובר על החוק
אשמת זיהום מקורות מים. בז"ן (צילום: אבישג שאר ישוב)
אשמת זיהום מקורות מים. בז"ן (צילום: אבישג שאר ישוב)

המשרד להגנת הסביבה קיים היום, רביעי, כנס פתוח לקהל הרחב בנושא פרסום מידע סביבתי על מפרץ חיפה, אולם הארגונים הסביבתיים מוחים.

"עד כה המידע שסיפק המשרד להגנת הסביבה לציבור תושבי מפרץ חיפה היה חלקי ולא מספק", כך נמסר מהקואליציה לבריאות הציבור ומגמה ירוקה.

לטענתם, נדרשת שקיפות מלאה וניטור שוטפים של זיהום האוויר, באופן נגיש לאוכלוסייה, כמו גם דיווחים מידיים על אירועי זיהום חריגים ופרסום רחב של מידע על השפעותיהם הסביבתיות של פרויקטים באזור המפרץ כגון הרחבת בז"ן והקמת נמל דלק חדש על חשבון חופי הקריות.

"המשרד להגנת הסביבה מסתיר מאתנו במכוון מידע חיוני, אשר יכול להיות קריטי במאבקנו להפחתת הסיכונים לציבור במפרץ", אמרה יו"ר הקואליציה לבריאות הציבור ליאורה אמיתי. "מידע זה חייב להיות מועבר לציבור על פי חוק חופש המידע ובאי מסירתו המשרד למעשה עובר על החוק. האופן שבו מנהל המשרד את פרסום המידע מבהיר את האינטרסים, אשר הופכים אותו בפועל למשרד להגנת התעשייה".

נעמה שריד, מי שמובילה את המאבק לשמירה על מפרץ חיפה, מטעם ארגון מגמה ירוקה אמרה השבוע: "בדו"ח של הקואליציה, שבוצע על ידי מומחה לזיהום אוויר, נמצא שנמל חיפה הקיים מייצר אחוז ניכר מזיהום האוויר הכולל במפרץ חיפה ובפרמטרים מסוימים, אף עולה על זה של בז"ן.

"אנו דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לנטר את זיהום האוויר של הנמל, כולל הזיהום מהמכשור בנמל והתחבורה שהוא מפעיל, ולמנוע הקמה של נמל חדש נוסף שיגדיל את הזיהום במאות אחוזים".

לטענת הארגונים הירוקים, במפרץ חיפה מקודמות בשנים האחרונות תכניות להגדלת היקף הייצור, שינוע ואכסון של חומרים מסוכנים ובמקביל ממשיכים לפעול המפעלים הגדולים והמזהמים ביותר במדינה.

לדבריהם, המשרד להגנת הסביבה מפרסם מעת לעת דוחות והודעות על היותו של מטרופולין חיפה האזור עם כמות החומרים המזהמים המסוכנים באוויר הבולט במדינה, אך יחד עם זאת, מפרסם הצהרות חסרות בסיס, כמו: "המפעלים במפרץ עומדים בתקן".

לטענתם, כשהארגונים המקצועיים מבקשים מהמשרד להגנת הסביבה את המידע המקצועי כי לוודא את אותן אמירות, הם נאלצים להיאבק שנים כדי לקבל אותו.

לטענתם, המשרד להגנת הסביבה טוען שאינו מפרסם את כל המידע בגלל חוסר משאבים, אולם במקביל הוא מארגן כנסים והליכי שיתוף ציבור שעולים הון, במקום להשקיע את התקציב הדרוש בהליכי אכיפה, פיקוח, שיפור מאגרי המידע שבאתר, עליהם הוא מחויב כחוק.

"המידע אותו אנחנו מבקשים כבר קרוב לשנתיים, הוא קריטי במאבק שלנו להפחתת הסיכונים לציבור במפרץ", אומרת אמיתי."המידע הזה חייב להיות מועבר לציבור על פי חוק חופש המידע והמשרד עובר על החוק ואינו מוסר אותו. האופן שבו מנהל המשרד את פרסום המידע מבהיר את האינטרסים, אשר הופכים אותו בפועל להיות המשרד להגנת התעשייה".

מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה עו"ד גמילה‎ הרדל ואכים מסרה בתגובה: "עם כל הכבוד למשרד להגנת הסביבה על הליכי שיתוף הציבור שהוא מקיים בשנים האחרונות, לא ברור לנו מדוע בחרו לקדם את הדיון על המידע דווקא, מכל הבעיות שיש במפרץ חיפה.

"מדוע חשוב לשאול את הציבור איזה מידע סביבתי צריך לפרסם על מפרץ חיפה?, הרי החוק והתקנות קבעו כבר בשנת 2009 מה חייב בפרסום, והניסיון הראה במה הציבור מעוניין ומה הוא רוצה שיתפרסם. איזה תשובות מצפה המשרד לשמוע? הרי ברור שהציבור רוצה לדעת את המצב האמיתי והמלא, לראות תוצאות דיגומים ומדידות ולדעת מי עבר על החוק והתנאים ומי לא".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות