fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אשת חיל בכנסת

דניאלה יקירה, בת 39 מקרית אתא, חרדית, נכה שמתניידת בכיסא גלגלים, מתמודדת לכנסת במקום הרביעי ברשימתו של הרב חיים אמסלם. איך אשה ומפלגה חרדית הולכות ביחד? "הרב אמסלם עשה פה החלטה אמיצה", אומרת יקירה ומוסיפה: "להציב אשה נכה על כיסא גלגלים במקום הרביעי זו אמירה חזקה מאוד"
דניאלה וגיא יקירה
דניאלה וגיא יקירה (צילום: רותם כבסה)

יש סיכוי ואולי אפילו גדול מאוד שבעוד שבוע תושבי הקריות – המטרופולין של הצפון – יזכו לראשונה בייצוג של חבר כנסת מטעמם, וזה לא יהיה רק עמרם מצנע שהצהיר שהוא יהיה חבר הכנסת היחיד של הצפון. זו עשויה להיות אשה מקרית אתא, דתייה, חרדית ונכה על כיסא גלגלים. תכירו את דניאלה יקירה מקרית אתא, מספר 4 ברשימתו של הרב חיים אמסלם לכנסת "עם שלם".

רגע לפני שכל אחד עושה חשבון נפש למי להצביע ולהשפיע בבחירות שיתקיימו ביום שלישי, יקירה, אשה משכמה ומעלה, לוחמת אמיתית, נכה מילדות, רוצה להשפיע עבורנו. לא בשביל הכיסא אלא בשביל כבוד האדם. יקירה, בת 39, אקדמאית, נשואה ואם לארבעה ילדים, נלחמת גם בהדרת נשים וכניסתן לתפקידים בכירים. החיבור עם הרב אמסלם היה מאוד טבעי. עבורה הוא האחד שיוכל להביא באמת לשינוי אמיתי. הרב אמסלם הגיע לזעזע בעיקר את הדתיים. "עם שלם" היא לא עוד מפלגה על סקטור עדתי, יש בה דתיים, חילונים, עולים חדשים והכי חשוב- נשים, תקדים בקרב המפלגות הדתיות.

לפני מספר חודשים, באמצעות חבר משותף, נפגשה יקירה עם הרב אמסלם בירושלים ולאחר מספר פגישות שובצה במקום הרביעי. השבוע היא עמוק בתוך הקמפיין, מופיעה בשלטי חוצות ובעיתונים. מצד אחד, רחוק מאוד מחיי היום יום שלה, אך גם מאוד קרוב. דתייה מודרנית, בת 39, נשואה לגיא. שניהם נכים שמתניידים בכיסא גלגלים. לבני הזוג ארבעה ילדים בני 20, 17, 12 ו-11. הם הכירו בגיל הנעורים מאז ביחד, נשואים כמעט 20 שנה. דניאלה נולדה במשפחה דתית כילדה רגילה. בגיל 11 חלתה בווירוס שגרם לה לשיתוק בעמוד השדרה. מאז היא מרותקת לכיסא גלגלים, עובדה שאף פעם לא הפריעה למהלך חייה. היא התנדבה לשירות לאומי, למדה באוניברסיטה והקימה משפחה לתפארת. בימים אלה היא נמצאת בשנת חל"ת מעבודתה בחברת החשמל.

בתפקידה היא עוסקת בתעריף חברתי לקבוצות זכאים, נכים, גמולי שואה, מקבלי הבטחת הכנסה, אמהות חד הוריות, חיילים בודדים וחריגים. בחודש אפריל, רגע לפני חג הפסח, התראיינו הזוג יקירה בנושא בעיית הנגישות הקשה בבתי הכנסת. הם שמתגלגלים ממחסום למחסום לא יכולים להגיע לתפילות. אפילו בבר המצווה של הבן, דניאלה לא יכלה לזרוק עליו סוכריות. עזרת הנשים תמיד נמצאות בקומות העליונות ללא כל נגישות או מעלית. זהו המסע של חייה דווקא בנקודה הכי רגישה.

למה לך פוליטיקה עכשיו?

"בשנים האחרונות התבשל בי הרעיון להתמודד לכנסת. שם אפשר לחוקק את החוקים ולאשר משאבים ולא לעזור רק ברמה המקומית והפרטית. כשהודיעו על מועד הבחירות היה מישהו שהכיר את העשייה שלי והפעילות שלי בתחומים השונים של ותיווך ביני לבין המפלגה והרב. הגעתי לירושלים ושוחחנו מספר פעמים והייתה התאמה הדדית. התאים לי מאוד התפיסה והעקרונות שהרב פועל לפיהם". זו הפעם הראשונה שאשה מתמודדת במפלגה דתית? "זו הפעם הראשונה שבמפלגה של רב חרדי נכללות נשים ברשימה. להציב אשה נכה על כיסא גלגלים במקום הרביעי זו אמירה חזקה מאוד".

רוב התומכים של "עם שלם" הם מאוכזבי ש"ס. גם את?

"אני לא יכולה להגדיר את עצמי כתומכת ש"ס. הרבה אנשים מאוכזבים מהבטחות שלא קוימו. הרב אמסלם עשה פה החלטה אמיצה. הוא יכול היה להמשיך בש"ס, מקומו היה מובטח, אבל הוא החליט ללכת לפי צו מצפונו ושילב היבטים כלכליים ומשפחתיים. "המפלגה שלנו מורכבת מחילונים מסורתיים, זה באמת עם שלם. לא צריך לדבר יותר על ספרדיים ואשכנזים, אין לזה יותר מקום. במדינת ישראל צריך לצאת מהפינות הללו. גם מבחינת הקטע העדתי, לא להמשיך מהתפיסה שחרדיים לומדים תורה. כולנו יודעים שזה מיעוט. הם צריכים לעבוד כדי לצאת ממעגל העוני, כל אלו שנתמכים על קצבאות גמ"ח שמנציחים את העוני. צריכים להעשיר אותם בהשכלה".

דניאלה וגיא יקירה
דניאלה וגיא יקירה (צילום: רותם כבסה)

את הדתייה המודרנית או המורדת?

"אני הדתייה המודרנית עם כל המוגבלות שלי, במשך שנתיים עשיתי שירות לאומי, ולא ויתרתי לעצמי. למדתי באוניברסיטה לפני 20 שנה והייתי אמא לילדים. נשים צריכות להיות בעמדות מפתח בעסקים, בחינוך, באקדמיה וגם בפוליטיקה. אני צמחתי מלמטה, אני לא סלבריטי שהוצנחה מלמעלה. אני רוצה להשמיע את הקול שלי".

"עבורי זו שליחות" באופן טבעי תפעלי למען נגישות?

"כן, אני מייצגת אנשים בעלי מוגבלויות, שילוב ונגישות בתעסוקה, גיור וכל ההתמודדות מול המוסדות וביטוח לאומי. רק ברמה המקומית זו מלחמה אינסופית. במשך מספר חודשים אני נלחמת מול העירייה על הנמכת מדרכה ליד בית הספר של הילדים. לעירייה שלי או לסניף הדואר אני לא יכולה הגיעה והרשימה עוד ארוכה. אני מקבלת הרבה תמיכה ואהדה. הרב מייצג אומץ וזה מאפיין גם אותי".

את מאמינה שיכול להיות שבעוד שבוע תהיי חברת כנסת?

"אני מרגישה כבר את האחריות. אני צריכה לשים לנגד עיני את האנשים שנתנו לי את הכוח והאמינו בי ולא לאכזב אותם וזו אחריות עצומה. אין ספק שיש אנשים ששואלים אותי שאלות קשות לגבי דרכו של הרב. אני מאמינה בדרך שאני עושה, ברגע שמאמינים במשהו זה בא טבעי".

בעלך תומך?

"לא הייתי נכנסת לעולם הפוליטי בלעדיו. הדבר הראשון שעשיתי הוא לוודא שהוא עומד מאחורי. הוא הכוח שלי והוא גם יצטרך לשאת בנטל. מאחורי כל אשה מצליחה עומד גבר, לא כך?"

"אני מביאה צד אחר של מחאה. קיבלתי פידבקים שמחפשים את העמדה הרכה, וזאת אני. אני למודת מאבקים בכל הרמות. יש לי סגנון אחר. נפגשתי השבוע עם נכים בקרית שמונה. הם סיפרו שעד שכבר הנגישו להם את הבריכה אז המעלון שהתקינו לא עובד. וזו תהיה המלחמה שלי כי אנשים כאלה צריכים עזרה כפל וכפליים. הם ממשיכים להידפק על דלתות הרשויות והם כבר נטולי כוח. אחרי הפגישה הזאת אמרתי לעצמי: כשתגיעי לכנסת, תזכרי את כל האנשים האלה שלא תמיד מסוגלים ויכולים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות