fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קרית אתא: נציגות הבית המשותף ניצחה את העירייה

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה לעיריית קרית אתא לחדול מהמשך סלילה וביצוע עבודות, שבוצעו בניגוד לתוכנית החלה במקום, ברחובות ברדיצ'בסקי-ביאליק
הבית ברחוב ברד'יצבסקי | צילום: שליו ארגמן
הבית ברחוב ברד'יצבסקי | צילום: שליו ארגמן

מאת עו"ד אושרי שלוש

בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, בראשות השופט ד"ר מנחם רניאל, קיבל לאחרונה עתירה מינהלית שהגישה נציגות הבית המשותף ברחוב ברדיצ'בסקי 34 בקרית אתא והורה לעירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה קרית אתא להימנע מביצוע כל עבודה בשטח המוגדר "דרך משולבת וחנייה", שאינה לצורך גישה אחורית לבניין, חנייה, הספקה, נוי ומשחק ללא חלוקה בין שטח להליכה לבין שטח לנסיעת רכב, כשהשטח מרוצף באבני ריצוף משולבות.

בכך, בית המשפט המחוזי בחיפה הביאה לסיומה סאגה ממושכת שעברו דיירי הבניין. בעתירה שהוגשה על ידי נציגות הבית המשותף, באמצעות עורכי דין רשף חן ותומר בראון, נטען, כי עבודות סלילה שביצעה עיריית קרית אתא הן בניגוד גמור לתוכנית החלה במקום. לטענת הדיירים, החצר האחורית של הבניין מיועדת, לפי תוכנית המתאר, לשמש חנייה ומעבר להולכי רגל, שירוצפו באבן משתלבת בשילוב שטחי גינון. בעתירה טענו הדיירים כי עיריית קרית אתא והוועדה המקומית פעלו בניגוד גמור להוראות התוכנית, תוך ניצול לרעה של מעמדן כגורם שלטוני האחראי להוראות התוכנית והחליטו להפוך את השטח האמור לכביש אספלט שיחבר בין שני רחובות (ברדיצ'בסקי וביאליק), שיאפשר מעבר של כלי רכב רבים תוך יצירת מפגעים וסיכון לדיירים ולבני משפחותיהם.

מעתירת הדיירים עולה עוד, כי מספר שבועות לפני הגשת העתירה, התקבל אצלם מכתב מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שבו הודיעה להם על הפקעת השטח שלהם ועל הכוונה לרכוש את זכויות הקרקע לטובת עבודות סלילה. בתגובה לכך, פתחה נציגות הבית המשותף במאבק משפטי במטרה להורות לעיריית קרית אתא להימנע מסלילת כביש ולבטל את הודעת ההפקעה.

המשיבות בעתירה, בהן עיריית קרית אתא, טענו בבית המשפט, כי בשל האיחור בהגשת העתירה המנהלית ובשל שיהוי ניכר, העדר ניקיון כפיים, חוסר תום לב ואי גילוי מלוא העובדות – יש לדחות את העתירה.

בית המשפט המחוזי הגיע למסקנה, כי אכן על פי התוכנית יש לוועדה המקומית סמכות להפקיע את זכות השימוש בדרך המשולבת והחנייה ולרשום אותה כ"זיקת הנאה לטובת הציבור". כלומר: הבעלות על השטח נותרת בידי הדיירים וזכות השימוש תירשם כ"זיקת הנאה לטובת הציבור".

לא כביש, רק אבנים משולבות. הבניין ברחוב ברדיצ'בסקי 34 בקרית אתא | צילום: שליו ארגמן
לא כביש, רק אבנים משולבות. הבניין ברחוב ברדיצ'בסקי 34 בקרית אתא | צילום: שליו ארגמן

בית המשפט המחוזי פסק עוד, כי הבעלות ב"שטח המריבה" נותרה בידי הבעלים, הדיירים, וההפקעה היא רק ל"זיקת הנאה" על פי תנאיה. לכן, העירייה זכאית בזיקת הנאה מכוח הסכם להיכנס למקרקעין לאחר חתימת ההסכם ובזיקת הנאה מכוח הפקעה, לאחר מילוי הוראות החוק לפקודת הרכישה.

בית המשפט הדגיש בפסק הדין, כי התוכנית הקנתה לעירייה אך ורק זכות שימוש וכניסה למקרקעין לצורך פיתוח ותחזוקה למטרות השימוש. עם זאת, התוכנית לא הקנתה לעיריית קרית אתא זכות החזקה קבועה וגם לא בעלות, ואלה נותרו בידי הדיירים.

בית המשפט דחה גם את הפרשנות שניסתה העירייה להציג לגבי שימוש תכנוני של השטחים, כאילו לא מדובר בחצר אחורית של בניין הדיירים אלא בשטח שיועד לטובת הציבור. "מעשי המשיבות, הסוללות במקום כביש חיבור, הם בניגוד לתוכנית ואין הן יכולות להמשיך לפעול כך ועליהן לשקול את צעדיהן על פי החוק", קבע השופט.

מעיריית קרית אתא נמסר בתגובה: "בית המשפט קבע, כעמדת העירייה, כי אין מקום לביטול הודעת ההפקעה, כפי שביקשו הדיירים. בית המשפט קבע כי הודעת ההפקעה היא הפרת זכות שימוש, שממילא הופקעה וכי ניתן לבצע במקום כל עבודה בדרך המשולבת שהיא לשם גישה אחורית חנייה, הספקה, נוי ומשחק. בכל מקרה, עיריית קרית אתא בוחנת את הנושא".

בהכנת הידיעה השתתפה: ליאור מרקדו

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות