fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שהאחרון יכבה את האור, בבקשה

סרטו החדש של דיוויד אטנבורו, "על פני האדמה", המשודר בימים אלה בנטפליקס, הוא נורת אזהרה מהבהבת לבני האדם בנוגע למצבו של כדור הארץ וצוואה בנוגע לאופן שבו יש להציל את כדור מגורינו. חובה לצפות
שלכת בבוסטון | צילום: שלמה הלר
שלכת בבוסטון | צילום: שלמה הלר

ב-1968, כך מספר דיוויד אטנבורו בסרטו החדש "על פני האדמה" שמשודר בימים אלה בנטפליקס, ראתה האנושות בפעם הראשונה את כדור הארץ מהחלל, כשהחללית אפולו 8 שלחה תצלומים של הכדור הכחלחל אחרי שהשתחררה מכוח הכבידה של כדור הארץ. עד לאותו רגע ידעה האנושות שהיא חיה על כדור, אבל זאת הייתה הזדמנות לחזות בעובדה הזאת במו עיניה. המראה היה לא פחות ממדהים, והידיעה שהאנושות כולה, זולת שלושת האסטרונאוטים המשייטים בחלל, חיה על פניו, הייתה מדהימה לא פחות.

אטנבורו, שהוא אחת הדמויות המוכרות ביותר על המסך הודות לאינספור הסרטים והסדרות שהפיק, הכיר לצופי הטלוויזיה בעולם את העולם שבו הם חיים. כבר בשנות החמישים נסע לפגוש קבוצות של ציידים-לקטים בגינאה החדשה, ואחר כך ביקר למעשה בכל מקום בעולם, והגיע עד לאזורים הנידחים ביותר, כאלה שכף רגל אדם לא דרכה בהם.

בסרטו החדש הוא לא רק סוקר את הקריירה המפוארת שלו, אלא גם משאיר לבני האדם אזהרה חמורה בנוגע למצבו של כדור הארץ ולצידה צוואה בנוגע לאופן שבו יש להציל את כדור מגורינו.

צ'רנוביל כמשל

הסרט מתחיל בעיירה צ'רנוביל, שבאביב של שנת 1986 התרחש בה אסון נורא: הכור האטומי שפעל בה התפוצץ וגרם, כפי הנראה, לאסון אקולוגי שממדיו טרם התבררו עד תומם. אבל הסיבה שבגללה בחר אטנבורו לצלם את הקריינות לסרט דווקא שם היא, שרצה להראות לצופיו כיצד, בהיעדר נוכחות אנושית, הטבע חוזר ומשקם את עצמו. נדמה לי שמעט מזה ראינו בימי הסגר שהוטל עלינו, כשתנים, צבאים וחזירים החלו להסתובב ברחובות הערים.

שלכת בבוסטון | צילום: שלמה הלר
שלכת בבוסטון | צילום: שלמה הלר

אטנבורו מראה קטעים מתוך סרטים שצילם במהלך השנים, כשהוא מציין לצד זאת את הגידול שחל באוכלוסיית העולם, שכיום מונה כמעט 8 מיליארד בני אדם ומספק תחזית קודרת וקצרת טווח: בתוך מאה שנה יהיה כדור הארץ מקום שיהיה קשה מאוד לחיות בו. תופעות של התחממות יתר שבעקבותיהן תחול הקצנה במזג האוויר יהיו תכופות בהרבה מכפי שהן כעת והטמפרטורה הממוצעת תעלה בארבע מעלות, שזה אולי נשמע מעט אבל זה הרבה.

כדור הארץ כבר עבר כמה אירועי הכחדה, אומר אטנבורו, והוא יתאושש מזה: אבולוציות חדשות יירשו את האבולוציות הנכחדות כפי שכבר קרה בעבר. אבל, אם האנושות חפצת חיים היא, עליה לנקוט כמה אמצעים פשוטים כדי לעצור את התהליכים האובדניים שהיא מפעילה כרגע על כדור הארץ.

כדור הארץ והדיאטה שלנו

ראשית חוכמה הדברים צריכים להיעשות הן על ידי השלטונות והן על ידי בני האדם באשר הם, וממש כשם שכל אדם שותף לחימום כדור הארץ, כך יכול כל אדם לתרום להצלתו. מה צריך לעשות שלושה דברים:

ראשית, להשתמש באנרגיה שאינה פולטת פחמן, למשל כזאת שמנצלת את אור השמש (זה אולי חומר למחשבה עבורך, השרה גילה גמליאל, בנסיעתך הבאה לטבריה, זאת בכל זאת דרך ארוכה; במרוקו יש חוות סולריות ענקיות, אטנבורו הראה אותן בסרט, וסיפר ש-40 אחוז מהאנרגיה במדינה מופק מהן), או את כוח המים, שזה קצת פחות אקטואלי אצלנו.

שנית, יש לשנות את הדיאטה שלנו. בסוואנה, אומר אטנבורו, יש מעט טורפים והרבה אוכלי עשב, משום שכל טורף זקוק להמון בשר כדי לשרוד. בני האדם, במיוחד במדינות המערב, צורכים המון בשר, וחלק גדול מאוד מאוכלוסיית בעלי החיים בעולם הם בעלי חיים שמיועדים לחקלאות. צמצום אכילת הבשר (ובכלל, כך נראה לי, של מוצרים מהחי, אף על פי שהוא לא אומר זאת בסרט) יפנה שטחים לטובת הטבע והיערות, שהם כידוע קולטי פחמן דו חמצני ופולטי חמצן ויאט את ההתחממות הגלובלית.

ילדים זה שמחה?

שלישית, וזאת נקודה מאוד רגישה במדינת ישראל: אנשים צריכים להביא פחות צאצאים לעולם. חינוך לשימוש באמצעי מניעה ימנע הרבה עוני והרבה סבל בעולם. הדבר צריך להיעשות בעדינות ובחוכמה, מתוך מחשבה חינוכית ובשום אופן לא בכפייה, אבל צריך לצמצם את הילודה ולא רק בישראל, אלא בעולם כולו. אמנם, ילדים זה שמחה, אבל אטנבורו מבטיח, שלמי שיש פחות ילדים יש יותר הזדמנויות להגשמה עצמית. ולא רק בזה מדובר, אם חפצי חיים אנחנו, עלינו לכווץ את ממדי האנושות, כי אם לא נעשה זאת, ממדיה יתכווצו בכל מקרה, אבל בצורה הרבה יותר מכאיבה.

כן, ייתכן שאטנבורו מתעלם מחלקם של התאגידים הגדולים בשואה המתרגשת עלינו, אבל חשוב שישמיע את קולו וחשוב שחוץ ממה שהממשלות הגדולות צריכות לעשות, יידע כל אדם שמחזיק כמה וכמה מכוניות, זולל בשר בלי חשבון, מחמם את הבית ומקרר אותו ללא הרף, משתמש במייבש כביסה כשהשמש זורחת בחוץ ומביא לעולם ילדים בלי חשבון, שגם הוא תורם להרס כדור מגורינו.

בינתיים, עד שאתם מכבים את האור, אני מזמינה אתכם להציץ למראות המדהימים של השלכת שמפארת את היקום, שאותן צילם חברי מנוער, שלמה הלר, מסביב לביתו שבאחד מפרוורי בוסטון.

אהבתם את הבלוג של עלית קרפ? בלוגים נוספים כאן

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

כבר הורדתם את האפליקציה של הד הקריות? האפליקציה החדשה שלנו עכשיו זמינה להורדה בחינם!

להורדה למערכת אנדרואיד לחצו כאן!

לינק הורדה מחנות אפל: לחצו כאן!

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות