fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מלך בשר ודם

לאחר תקופה ארוכה בה מגפת הקורונה אילצה את צ'רקס להישאר בביתו בקרית חיים, יצא לשבועיים לחדש את ספינתו במרינה בהרצליה. רק שאת השמועות על עמוס עוז ז"ל שמע אחר כך
הסופר עמוס עוז ז"ל | צילום: ויקישיתוף - מיכיאל הנדריקס, CC BY 3.0

בשבועיים האחרונים הייתי בהרצליה, הגשם מטפטף והפסקתי את עבודות הצביעה של ספינתי. פעם בשנתיים אני מוציא אותה עם מנוף לצורך צביעת תחתית.

הרצליה בשבילי היא חו"ל אחרי שנה של קורונה בקריות. העסקים אט אט במרינה חוזרים למסלולם, יש טיאק החוצה מהמסעדות, כבר שבוע שאני מנותק מטלוויזיה, רדיו ועיתונים. שומע רק מוזיקה בפלייליסט שלי, דאלארס, נטסה תאודוריו ומנו צ'או.

שמעתי שכועסים על עמוס עוז שהיה מתעלל, כביכול או לכאורה, בבתו. אני יודע שאייכמן הצורר הנאצי היה אב למופת, ניגן פסנתר עם בתו לאחר ששלח במשך יום עבודה אלפי יהודים לתאי הגזים. זה רק מוכיח שמשפחה היא לא מדע מדויק ועמוס עוז שהיטיב יותר מכל סופר אחר להבין את נפשם של בני אדם, לא בדיוק הבין את נפשו שלו.

אולי הזניח אותה ולא טיפל בה. בשבילי, עמוס עוז היה ונשאר הסופר הכי שולט ברוח הישראלית, מאיר שליו יותר טוב ממנו במכחול המילים, אבל עמוס חודר עמוק לתוך שכבות הנפש, כמו שאני חודר עמוק לתוך שכבות הצבע של ספינתי.

קצת מוזר לחשוב שהשמאל פתאום צריך להתנצל על עמוס עוז, אדם שהיטיב להבין את הישראליות על כל צדדיה המוארים והאפלים גם יחד, עמוס עוז שגם חייו היו בתפר שבין אומללות לשמחה. אחרי הכל, לאבד אמא שהתאבדה וזנחה אותו בגיל ילדות זה שבר שצולק אותך כל חייך.

הוא מגדלור של תבונה, היה וישאר כך לנצח. אם היו לנו עוד ארבעה-חמישה כמוהו, מצבנו היה הרבה יותר טוב. ואני תמיד חושב שהקטע הכי חזק ומטלטל בשפה העברית נכתב על ידו בספר אהבה בין חושך לאור, בקטע שבו אמו מאבדת שפיות בבוקר שבת בתל אביב ומאבדת את חייה.

עמוס עוז היה מלך וידוע שילדים של מלכים לפעמים סובלים. אסי דיין סיפר שלעולם לא סלח לאביו על כך שבגיל 15 אביו, המלך משה דיין, זלזל בכתיבתו הספרותית. זיכרו את הנסיך צ'ארלס, ואולי גם פה מדובר במקרה דומה.

 

 

לטור נוסף של צ'רקס לחצו כאן* לפייסבוק של הד הקריות לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות