fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מחכים לסיור במטרונית

בעמותת נגישות ישראל פנו למשרד המשפטים בטענה על ליקויי נגישות בפרויקט המטרונית שבו הושקעו 1.3 מיליון שקלים. ביום שלישי יתקיים סיור שיבדוק את נושא ההנגשה, רגע לפני שהיא יוצאת לדרך
מטרונית
מחכים למטרונית. פעילי ניגשות ישראל (צילום: אפרת פראנק)

ביום ראשון התקיימה מסיבת עיתונאים גדולה לקראת ההשקה והפתיחה הרשמית של מסלולי המטרונית בחיפה והקריות בשבוע הבא. בינתיים המטרונית החלה בשלב הרצה והנוסעים לא יחויבו בתשלום. בפרויקט הענק, ששינה את פני התחבורה הציבורית ושבהקמתו הושקעו 1.3 מיליארד שקלים.

"הד הקריות" חושף לראשונה: בעמותת נגישות ישראל צפון לא מתכוונים לעבור לסדר היום וביום שלישי הקרוב צפוי להתקיים סיור בהשתתפות נציגי העמותה לאחר שהסיור שתוכנן לפני כשבועיים בוטל לאור הליקויים המהותיים: המטרונית אינה נגישה לתושבי האזור המרותקים לכיסאות גלגלים, לעיוורים ובכלל לבעלי מוגבלויות ואינם מוזכרים כלל בקמפיין ההסברה לקראת הפעלת המטרונית.

"לא מצפים להבטחות"

המטרונית במסלול הרצה (צילום: הילה מלמד)

ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי איבדה את הסבלנות. כמנהלת עמותת נגישות ישראל במחוז צפון וחברת מועצת העיר קרית ביאליק, ד"ר רויטל סבירסקי אומרת כי ההזדמנות האחרונה תינתן בסיור שייערך לחברי הקהילה. "אנחנו לא מצפים להבטחות, אלא ליישום בפועל", היא אומרת.

כבר לפני שנה וחצי, בעת בניית המטרונית, הוזמנה ד"ר סבירסקי כיו"ר ועדת התחבורה של עיריית קרית ביאליק לסיור עם מהנדס העיר. כשהגיעה למקום נדהמה מהמצב בשטח: הפער בין הרציף למדרכה אינו אפשר לנכים המרותקים לכיסא גלגלים לעלות למטרונית. בנוסף, המכונות לרכישת כרטיסים ממוקמות גבוה, באופן שאינן נגישות לבעלי מוגבלויות.

"אנשים עם מוגבלות ידיים לא מתעסקים עם כסף מזומן אלא עם כרטיסי אשראי, אני שמתנהלת על כיסא גלגלים לא הצלחתי להגיע למכונה ולהעביר את כרטיס האשראי שלי", אומרת ד"ר סבירסקי, "בנוסף המכונה מסנוורת, כך שלא רואים את הסכום לתשלום ולא נערכו אמצעי הצללה למען אנשים כבדי ראייה.

במקביל, ניסיתי לעלות על הרציף עם כיסא הגלגלים, וזו ממש סכנה. היה פער אדיר בין הרציף למטרונית וזה מסוכן מאד לשימוש. אני כמעט החסרתי פעימה וויתרנו מראש. כמו כן, בתחנת העלאת נוסעים בכורדני אמורות להיות חניות לנכים בשיעור גבוה משמעותית מהממוצע כדי לאפשר העלאה קלה לרציף. אז הרמתי כל צעקה. לא האמנתי שלא ישקיעו בפרויקט כזה ולא יתחשבו באנשים עם מוגבלויות. חברת יפה נוף לקחה לתשומת ליבה להתקין אמצעי שיגשר על הפער ולהתקרב עם המטרונית כמה שיותר קרוב לרציף. פניתי לראש עיריית חיפה יונה יהב, נפגשתי איתו לפני מספר חודשים. יהב היה אדיב וקשוב לנושא והבטיח לטפל".

ד"ר רויטל סבירסקי ופעילי נגישות ישראל
ד"ר רויטל סבירסקי ופעילי נגישות ישראל (צילומים: אפרת פראנק)

יש חוברות – אין תשובות

ד"ר סיברסקי מוסיפה כי לפני חודשיים, נוכח התלונות הקשות מצד עמותת נגישות ישראל, נפגשו מתנדבי נגישות ישראל צפון עם שני נציגי הסברה של המטרונית. חברי העמותה חשבו שישמעו בשורה של ממש אבל התבדו. "זה היה כל כך מאכזב, לא נתנו את התשובות", ממשיכה ד"ר סבירסקי, "הם הגיעו עם החוברות והסבירו לנו על הקווים החדשים, אבל לא קיבלנו כל תשובה על הבעיה עצמה. זו לא היתה אמורה להיות פגישה תיאורטית. הודעתי לחברת יפה נוף שאני דורשת סיור, ב-17 ביולי הוא היה אמור להתקיים ובוטל בהתראה קצרה. זה עורר תחושה של אי נוחות, כאילו מסתירים ופוחדים מהחשיפה. על פי חוקי הנגישות החדשים, כל מבנה חייב לעמוד בתקן נגישות על פי החוק. לא ייתכן שמערכת הסעה ציבורית שבונים אותה מאפס תהיה בה בעיית נגישות.

ד"ר רויטל סבירסקי
ד"ר רויטל סבירסקי (צילום: אפרת פראנק)

"לא תהיה פעימה ללא הסדר לנכים. אני אומרת זאת חד וחלק. נאסוף רשמים ונגיע עם קבוצה גדולה של מתנדבים מחתך מוגבלויות שונה, אני לא אתן שיטאטאו את הנושא הצידה. פנינו גם לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים שאמורה לאכוף את החוק. לא ניתן למטרונית לפעול ללא כל האמצעים הדרושים להנגשה לנכים, וזה אומר גם חניות נכים ביחידות הקצה".

לאחרונה יצא קמפיין הסברה על המטרונית על קוויה החדשים ושינויי התנועה. בקמפיין הושקע סכום כסף לא מבוטל על מנת להסביר על המהפך התחבורתי בחיפה והקריות, אולם אין בו כל מידע על נגישות. "אני לא אעבור על כך לסדר היום", אומרת ד"ר סבירסקי המאוכזבת, "נהגי המטרונית כלל עברו הכשרה לטפל באנשים עם מוגבלויות שנוסעים מדי יום בתחבורה ציבורית. היום כל חברות האוטובוס יודעות לקבל את השונה, והמאבק מול חברות התחבורה הציבורית נמצא כל הזמן על סדר היום.

"זו גם מכה קשה לעיוורים. מאז בניית המטרונית חייהם של העיוורים הפכו לקשים מנשוא. הם צריכים ללמוד את כל הכבישים מחדש עם השינויים החדשים, ולקחת מורה מלווה שיקומי שיכוון את דרכם".

יוסי טובול מקרית ביאליק, חבר קהילה נגישה בביאליק, כבד ראייה, מוסיף: "אני מקווה שהסיור הזה ייתן את המענה. אני מכיר את כבישי הקריות ויכול להתנהל לבדי, וממה שאני מרגיש מהשטח לציבור העיוורים זו תהיה מכה קשה, ממש טלטלה. הנגישות תהיה קשה שבעתיים".

טובול אומר שעיוור שצריך להגיע מקרית ביאליק למטרונית כדי לנסוע לחיפה, יצטרך לעלות על קו פנימי ולרדת בקרית חיים או בקרית מוצקין, לחצות כביש פנימי ולחפש את התחנה הייעודית ולחכות לאוטובוס הנכון. "אנחנו נתנסה ונראה", הוא אומר, "מה שלי מפריע זה למה צריך לשאול אותנו עכשיו אחרי מעשה. למה לא לקחו את זה בחשבון בהקמה. עכשיו אחרי מעשה זו לא חוכמה, וצריך להתמודד עם מה שיש. בקהילה יש ציבור רחב שמבין עניין ואולי ימצאו פתרונות שיקלו עלינו את הבעיה.

"בצומת צבר למשל, יש תחנות לפני ואחרי הצמתים ויש המולה שמפריעה לריכוז. אז נצטרך להיצמד לרמזורים ולחפש עמודים רוטטים, כיוון שאת תקתוקי העמודים אי אפשר לשמוע מפאת הרעש וזה יכול לגרום לתאונה בקלי קלות". ד"ר סבירסקי וחבריה בנגישות ישראל מחוז צפון מקווים שהסיור ביום שלישי הקרוב ישנה את המצב בכל מה שקשור להנגשה.

מטרונית
מחכים למטרונית. פעילי ניגשות ישראל (צילום: אפרת פראנק)

 מחברת יפה נוף נמסר בתגובה: "מערך התחבורה הציבורית החדש של מטרופולין חיפה יופעל בצורה מדורגת בשבועות הקרובים, פרויקט כולל שיפורים ושינויים בקוי האוטובוסים ברחבי המטרופולין והפעלת המטרונית, שתנוע בשלושה מסלולים מצפון הקריות ועד המבואות הדרומיים של חיפה. 90 מטרוניות, חלקן היברידיות ( בעלי הנעה כפולה – סולר וחשמל), ינועו על כ- 40 ק"מ של מסלולי מטרונית ו143 רציפי מטרונית. הפרויקט כולו תואם ותוכנן בתיאום ובהנחיית גורמי הנגישות של משרד התחבורה ועומדים בתקנים המחמירים ביותר הקיימים בארץ בנושא הנגשה לבעלי מוגבלויות.

כל רציפי המטרונית מונגשים, קיימות מערכות כריזה בצמתים ובמעברי החציה החוצים אל הרציפים, כמו גם מערכות כריזה המודיעות על הגעת מטרונית והיעד אליו היא נוסעת. כיתוב ברייל נמצא על הרציפים ומערכות הכרטוס, חשוב להדגיש שעיוורים לא נדרשים לשלם ולהם עולים ישירות למטרונית. המטרוניות נצמדות לרציף עם הגעתן והדלת השניה מקדמת המטרונית מיועדת לעליה עם כיסאות גלגלים, כשגובה המדרכה זהה לגובה המטרונית. בסככת ההמתנה יועד מקום מיוחד לכיסא גלגלים וגם בתוך המטרוניות יועדו מקומות לנוסעים על כסאות גלגלים.

כל הגורמים העובדים בפרויקט – אנשי הסברה ודיילים, אנשי תפעול ונהגים עברו הדרכה גם בנושא בעלי מוגבלויות, אנחנו מקיימים מזה כחודש מפגשי קהילה עם בעלי מוגבלויות והתנסויות שלהם על הרציפים ובקרוב גם בנסיעה במטרונית. הסיור שתואם עם נציגי הארגונים נדחה ולא בוטל, כדי שיוכלו להתנסות בחויה מלאה הכוללת גם את רציפי המטרונית וגם עליה ונסיעה במטרוניות. לא ניתן למקם מקומות חניה לנכים בסמוך לרציפי המטרונית מהסיבה שהרציפים נמצאים באמצע הכביש. יחד עם זאת, כל מעברי החציה אל הרציפים הינם מונגשים, כדי לאפשר חציה בטוחה ונוחה לכולם.

למרות כל ההכנות וההתכווננות של מתכנני פרויקט המטרונית, אנחנו נבצע התאמות נדרשות גם במהלך ההרצה וההפעלה של המטרונית במידת הצורך.

מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נמסר: "נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פנתה לפני מספר שנים לגורמים הרלבנטים ובהם חברת יפה נוף, עיריית חיפה ומשרד התחבורה על מנת לוודא כי המטרונית תעמוד בדרישת תקנות הנגישות בתחבורה ציבורית. מאז התקיימו מספר דיונים משותפים בנושא וסיורים בשטח.

משרד התחבורה קבע כי הרכב המשרת בקו יעמוד בסטנדרטים של אוטובוס עירוני נגיש ומכאן נגזרות התאמות הנגישות המחויבות על פי חוק. בהתאם לכך, בכל אוטובוס מותקן כבש (נפתח ידנית), אשר הנהג יוכל לפתוח בעת הצורך על מנת לאפשר לאדם עם מוגבלות להיכנס ולצאת. כמו כן נעשה מאמץ ע"י הגורמים הרלוונטים לאפשר הפרש גובה ומרווח בדלת הקדמית כך שבמרבית המקרים ניתן יהיה להיכנס ולצאת ללא שימוש בכבש.

הנציבות סבורה שיש מקום לקדם גם התאמות משלימות נוספות, בין היתר, לדאוג למקומות חניה נגישים לבעלי תג נכה, רמזורי שמע לעיוורים, כמו גם הפצת חומר הסברה המפרט את אמצעי הנגישות לציבור הרחב וביצוע הדרכות לנהגים, על מנת להבטיח שימוש מיטבי במטרונית. בכל מקרה אנו סבורים כי אין לאפשר לנהג שלא עבר הדרכה מתאימה לשמש בקו. מפקחי הנציבות יעקבו בהמשך אחר יישום התקנות בפועל, כפי שהם מפקחים גם עתה על ביצוע תקנות הנגישות באוטובוסים עירוניים".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות