fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"הקורונה לימדה אותנו שאנחנו באמת רקמה אנושית אחת"

הן נמצאות בחזית המגפה, למרות שאור הזרקורים לא מכוון אליהן. הן עובדות כמעט מסביב לשעון, גם בסופי שבוע, מתמודדות עם משימות ואתגרים חדשים ומשמשות אוזן קשבת לחולים רבים * שרית כרמלי, אחות במחלקה של כללית לאשפוזי בית של חולי הקורונה במחוז חיפה והגליל המערבי, מספרת על מאחורי הקלעים של המלחמה בנגיף
"המחיר הוא עבודה מאומצת. התמורה היא סיפוק גדול ומשמעות". שרית כרמלי | צילום: דוברות כללית
"המחיר הוא עבודה מאומצת. התמורה היא סיפוק גדול ומשמעות". שרית כרמלי | צילום: דוברות כללית

הן נמצאות בחזית ההתמודדות עם הקורונה, מטפלות במאות חולים מדי יום, ועדיין נסתרות מאור זרקורי התקשורת שמופנים בעיקר לנעשה בבתי החולים. אלה הן האחיות העובדות במרפאות בקהילה ונושאות בעיקר נטל הבדיקות והליווי הרפואי של חולי הקורונה המאושפזים בבית או במלוניות. אחת מהן היא האחות שרית כרמלי, העובדת, בין שאר, במחלקה של כללית לאשפוזי בית של חולי הקורונה במחוז חיפה והגליל המערבי. היא אחות זה 22 שנים ובעלת תואר שני בסיעוד.

כרמלי מספרת: "בחודשים האחרונים, מאז פרוץ הקורונה, גיליתי שאני וחברותיי למקצוע מסוגלות להתמודד עם אתגרים גדולים מתמיד. האתגר והקשיים הרבים מתגמדים לנוכח הסיפוק מכך שהצלחנו להציל חיים, לסייע לחולה קורונה מבוהל או לאם מבודדת החרדה לילדיה.

"עד לפני כחצי שנה", מודה כרמלי, מנהלת הסיעוד של מרפאת חבצלת בכרמיאל, "חשבתי שאני מתמודדת עם אתגרים לא קטנים כמנהלת סיעוד במרפאה גדולה;  משימה הכוללת מעקב אחר מטופלים, מתן הדרכה, ביצוע בדיקות דם, טיפולים שונים, ביקורי בית, מיון רמת הדחיפות, חיסונים, סדנאות, ניהול צוות סיעוד ועוד, אלא שאז הגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים".

החשש מהידבקות תמיד קיים

כרמלי וחברותיה למקצוע הסיעוד גילו שיש להן עוד הרבה יכולות להתמודד עם האתגר הגדול שהציבה בפניהן המגפה. בשגרת הקורונה החדשה, האחיות מאיישות את מוקדי בדיקות הקורונה של כללית, כלומר: מתייצבות מדי יום במוקד, במיגון מלא, כאשר בחוץ שורר חום כבד ובעזרת מטושים לוקחות דגימות לבדיקת קורונה. לשם המחשה: צוות מוקד הבדיקות בכרמיאל, לדוגמה, מבצע כ-300-200 בדיקות ביום רגיל. אבל, כאשר יש התפרצות, נוטלות האחיות במוקד דגימות מ-500 נבדקים ואף יותר ביום. זו משימה לא פשוטה, התנאים מכבידים, הנבדקים לחוצים וחסרי סבלנות וחשוב למנוע תורים והמתנה ממושכת, כדי שלא תיווצר התקהלות. לכל אלה יש להוסיף את החשש מהידבקות שתמיד מרחף החשש מהידבקות, גם כשננקטים אמצעי זהירות.

עוד יום עבודה שגרתי. שרית כרמלי | צילום: דוברות כללית
עוד יום עבודה שגרתי. שרית כרמלי | צילום: דוברות כללית

לא אחת נדרש גם פתרון יצירתי וסיוע במצבים מיוחדים, למשל, בדיקה שבוצעה בבחור צעיר מונשם. אז הצוות יצא אל הרכב שחנה בסמוך וביצע את הבדיקה בלי שהמטופל ייאלץ לצאת בקושי רב מהרכב או בדיקה לנער אוטיסט שחשוב לבצעה בסבלנות וברגישות יתר.

משימות מאתגרות

המשימות של כרמלי אינן מסתיימות בביצוע בדיקות וריכוז צוות הבודקים, שכן היא מאיישת גם את שלוחת מחלקת האשפוז בקהילה של כללית באזור. במסגרת זו נעשה ליווי רפואי מרחוק למאות חולי קורונה המאושפזים בביתם או במלוניות ברחבי הארץ. האחיות נמצאות בקשר טלפוני קבוע עם החולים, לעיתים פעמיים ויותר ביום, בהתאם למצב המטופל. בכל שיחה כזו עוקבת האחות אחר מדדים המעידים על מצבו של החולה, בעיקר חום גופו ורמת החמצן בדם – סטורציה.  במהלך השיחה עם המטופל היא עוקבת כיצד הוא נשמע, כשהאתגר הוא לאתר קושי בנשימה בהאזנה מרחוק ללא צפייה בסימנים של קשיי נשימה בהן יכולה האחות להבחין במפגש פנים אל פנים.

המצוקה הנפשית של המטופלים

"מדובר במחלה מתעתעת מאוד", מדגישה כרמלי", לא אחת מטופל שנראה יציב ובמצב קל מידרדר בתוך זמן קצר וחובה לפנותו לאשפוז בבית חולים. לכן, חשובה המיומנות שלנו באיתור מצבים מעוררי דאגה ונדרשים הרבה קשב ותשומת לב. האחריות על כתפינו גדולה. במרפאה אני יכולה להזעיק רופא, כשאני חושדת שיש מצב מסכן חיים. בליווי מרחוק, זה רק האחות, הטלפון והמטופל. לשמחתי, האחיות מוכיחות את עצמן. כבר קרה לא אחת שהודענו לרופא החמ"ל שלדעתנו, החולה מידרדר, למרות שהוא מדגים נתון תקין, והרופא אישש את החשד שלנו והפנה את המטופל לאשפוז, ובכך הצלנו את חייו.

"בפועל, המפגש הטלפוני של צוות אחיות החמ"ל עם חולי הקורונה חורג הרבה מעבר לכך. חולים רבים נקלעים למצוקה נפשית וחשוב לתמוך בהם בשיחה, ובעת הצורך לגייס את העובדות הסוציאליות של כללית ליצור קשר עם החולה. לעיתים, הבעיות הן לכאורה טכניות, אך משפיעות מאוד על המטופל. למשל, אדם בודד שנותר ללא מצרכי מזון, ואנו מסייעות לו להזמין מוצרים; משפחה ששני ההורים חלו ויש צורך למצוא פתרון לילדים; אדם דתי ששהה 40 יום במלונית והמתין לתשובה שלילית כדי לצאת לביתו בחג; בחורה שחזרה מהודו וממש 'מתחרפנת' בבידוד שנכפה עליה, ויש עוד המון סיפורים".

התגייסות הדדית

לדברי כרמלי במהלך שגרת הקורונה, היא זכתה להיות בקשר חולים מכל המארג החברתי. "ההתנסות הזו לימדה אותי", היא אומרת, "שאנחנו באמת רקמה אנושית אחת. בסופו של דבר, לא משנה מה המוצא שלך, אם אתה יהודי או ערבי, חרדי או חילוני- לכולנו יש בבסיסנו אותן הבעיות ואותן החרדות. אם יש משהו חיובי בקורונה הזו, הרי שהיא תרמה לשוויון. היא פוגעת בכולם ללא אבחנה, ולי חשוב לתת יד וללוות את המטופל שהוא עבורי אדם. חשוב לי לתת למטופל תחושה שבתוך אי הוודאות שיוצרת המחלה, יש לו כתובת, שאני כאן בשבילו, ואלווה אותו לאורך כל התקופה.

"נכון, המחיר הוא עבודה מאומצת, גם בשעות לילה וגם בסופי שבוע, אבל התמורה היא סיפוק גדול ומשמעות. גם כצוות התחזקנו, העמקנו היכרות ופתאום, במקום להתחרות על הישגים, יש אווירה של התגייסות הדדית, נכונות לסייע, להחליף משמרת כשלנגד עיני כולנו מטרה משותפת: לעזור לחולי הקורונה".

חדשות נוספות

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

כבר הורדתם את האפליקציה של הד הקריות? האפליקציה החדשה שלנו עכשיו זמינה להורדה בחינם!

להורדה למערכת אנדרואיד לחצו כאן!

לינק הורדה מחנות אפל: לחצו כאן!

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות