fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המשרד להגנת הסביבה יוביל מהלך לסגירת מתחם בזן עד 2030

בדיון הבוקר בכנסת אמרה השרה גילה גמליאל: "הבנתי מהר מאוד שאם אני לא אוביל את הנושא ואדחף אותו, זה לא יקרה, ואם זה לא יקרה תתרחש קטסטרופה סביבתית וכלכלית"
"כולם ייצאו נשכרים". השרה גילה גמליאל | צילום: המשרד להגנת הסביבה
"כולם ייצאו נשכרים". השרה גילה גמליאל | צילום: המשרד להגנת הסביבה

בדיון שנערך היום, שני, בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, הודיעה השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, כי המשרד יוביל מהלך לאומי של סגירת מתחם בזן במפרץ חיפה בתוך 10שנים.

בדיון שנשא את הכותרת: "מפרץ חיפה – תמונת מצב והתוכניות העתידיות לפינוי המפעלים המזהמים", אמרה גמליאל: "אני מתכוונת להעביר בזמן הקרוב החלטת ממשלה בתיאום עם הגופים הרלוונטיים, משרדי האוצר ורשות מקרקעי ישראל, שלפיה ייקבע מועד לסגירת מתחם בזן. זה תהליך שצריך להתחיל מיידית. הוא יהיה הדרגתי ויסתיים לא יאוחר מ-2030. הבנתי מהר מאוד שאם אני לא אוביל את הנושא ואדחוף אותו, זה לא יקרה, ואם זה לא יקרה תתרחש קטסטרופה סביבתית וכלכלית. אני מאמינה שבביצוע נכון, התהליך יוביל לתועלות לכל הנוגעים בדבר, כך שכולם ייצאו נשכרים".

עוד אמרה השרה גמליאל: "גם המגמות העולמיות תומכות בכך שהשימוש בתזקיקי נפט יצטמצם משמעותית בשנים הקרובות, כך שלא יהיה צורך ביכולת הזיקוק הקיימת כיום. יש בפינוי המתחם גם היגיון סביבתי וגם היגיון כלכלי. בכל העולם כבר מבינים: תם עידן הדלקים הפוסיליים. העולם הולך לרכבים חשמליים, לאנרגיות מתחדשות, וגם ישראל. בעידן כזה לא צריך בית זיקוק בחיפה. זה לא יקרה ביום אחד, ואני מודעת למורכבות: יש לתת מענה לסוגיות לאומיות כדוגמת העסקת עובדים, תשתית חליפית לאחסון דלקים, ניפוק, אחסון בנמלים ועוד. אוביל שיח פתוח עם הרשויות המקומיות, ועדי העובדים, התושבים ובעלי העניין השונים".

"יש משהו סמלי בקריסה הזו" | צילום: דוברות איחוד הצלה
"יש משהו סמלי בקריסה הזו" | צילום: דוברות איחוד הצלה

"תושבים חדשים וציוץ ציפורים"

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ', התומכת גם היא בסגירת מתחם בזן, אמרה: " לפני מספר שבועות היינו עדים לקריסת הלבנייה, שהייתה אחד הסמלים של העיר, ואכן יש משהו סמלי בקריסה הזו שממחיש את השינוי מאז הקמת המפעלים הללו בימי המנדט הבריטי; מפעלים שהיוו מקור לגאווה, לאנרגיה ועבודה בעבר, הפכו בחלוף הזמן לקריה פטרוכימית עצומה בלב אוכלוסייה אזרחית; תעשייה מזהמת שאינה מתאימה יותר לרוח התקופה, לאמצעים הטכנולוגיים הקיימים ולזיהום הסביבתי הגדול שהיא מייצרת בקרב תושבים. הדיון היום צריך להירשם בהיסטוריה של המקום הזה כנקודת מפנה – לקראת הפיכת האזור למקום ירוק, שוקק חיים שאנשים יגדלו בו את ילדיהם בבטחה; ייהנו מפארקים ונחלים, מבתים גני ילדים ובתי ספר, ממקומות בילוי מסחר ותעסוקה; אזור שיצעיד את חיפה קדימה ויביא אליה תושבים חדשים וציוץ ציפורים".

תומך נוסף בסגירת מתחם בזן הוא יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, שאמר בדיון: "לאחר שלמדתי את הנושא היטב, הגעתי למסקנה שאפשר וצריך לסגור את מפעלי בזן. אני מעריך שצריך לסגור אותם בערך בשנת 2025, כך שעד סוף 2025 מפעלי בזן לא צריכים להיות במפרץ חיפה. התשלובת הזאת מונעת את קידום המטרופולין, שמידרדר כבר 30 שנה. בלי סגירת התשלובת לא ניתן יהיה לשקם ולחזק את מטרופולין חיפה, ולכן אנחנו ממליצים על סגירת מפעלי בזן".

מקבוצת בזן לא נמסרה התייחסות לדברים שנאמרו בדיון.

חדשות נוספות

בקרו אותנו גם בפייסבוק: הד הקריות

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות