fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המחאה נמשכת – צפו בתיעוד: מפגינים קשרו את עצמם באזיקים לפסלי ענק וחסמו את שערי בזן

סדרת המחאות הקוראות לסגירת המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה נמשכת. לפני שעה קלה חסמו פעילי סביבה את הכניסה והיציאה של מתחם בזן, כשהם מצוידים בפסלי ענק, המדמים את הלבניות של בזן
מחאת פעילי הסביבה. מיצג הלבניות בכניסה לבזן | צילום: מגמה ירוקה
מחאת פעילי הסביבה. מיצג הלבניות בכניסה לבזן | צילום: מגמה ירוקה

מחאת פעילי הסביבה, על רקע עבודתה של ועדת המנכ"לים לעתיד מפרץ חיפה, נמשכת. היום, רביעי, אחר הצהריים חסמו המפגינים את הכניסה לבזן מכביש ההסתדרות. המוחים סירבו להתפנות וקשרו את עצמם באזיקים לפסלי ענק בגובה של 3' מטר, המדמים את הלבניות של בזן. מיצג הפסלים, העשוי עץ וברזל, הוכן במשך חודשיים בעזרת נגרים, רתחים, אמנים וציירים וכותרתו: "נגמר הזמן לבזן". הפעילים חסמו את הכביש על כל נתיביו ולא אפשרו כניסה ויציאה של רכבים.

כמה מאות מטרים משם, ליד חוצות המפרץ, המתינו מפגינים נוספים. עם קבלת האות גם הם עשו את דרכם לאירוע המחאה בכניסה לבזן. דרישתם של המפגינים מממשלת ישראל ומוועדת המנכ"לים היא לא להיכנע ללחצי הטייקונים, כהגדרתם, ולקבל החלטה לאמץ את תוכנית "מפרץ החדשנות" של רשות מקרקעי ישראל, להבראת מפרץ חיפה ולהוצאת המפעלים המזהמים עד 2025.

פעילי סביבה מפגינים בשערי בזן | צילום: מגמה ירוקה
פעילי סביבה מפגינים בשערי בזן | צילום: מגמה ירוקה

לצורך המחאה התאחדו הפעילים האקטיביסטים של כמה ארגוני סביבה: "מגמה ירוקה", "המרד בהכחדה XR", "מנקים את מפרץ חיפה", "הקואליציה לבריאות הציבור", "צלול", "שומרי הבית", "מרכז מחקר סביבתי" ו"המפלגה הירוקה".

ההפגנה היום בשערי בזן הייתה אירוע השיא של שבוע מחאה על רקע עבודתה של ועדת המנכ"לים הבין-משרדית, שאמורה להכריע מה יעלה בגורלו של מפרץ חיפה.  בימים אלו מתקיימת סדרה של פגישות של מנכ"לי משרדי הממשלה השונים (ראש הממשלה, הגנת הסביבה, אנרגיה, כלכלה, ביטחון, פנים, תחבורה, בריאות ועוד). ביום ראשון תיערך הפגישה שתקבע את המשך דרכה של הוועדה והמסקנות שיגובשו.

"מכאן המחאה רק תלך ותסלים"

לידיה מורדבינקין, מובילת קמפיינים מארגון "מגמה ירוקה" אמרה בהפגנה: "הגעתי לכאן היום כדי לתמוך בתושבי מפרץ חיפה ולדרוש בגופי לשים סוף לתחלואה המחרידה שנגרמת זה שנים על ידי מתחם בזן בחיפה. אנחנו לא מתכוונים לעצור. מכאן המחאה רק תלך ותסלים".

אירוע השיא בשבוע של מחאות. מיצג הלבניות בכניסה לבזן | צילום: מגמה ירוקה
אירוע השיא בשבוע של מחאות. מיצג הלבניות בכניסה לבזן | צילום: מגמה ירוקה

דניאל דגן, פעילה באירגון "המרד בהכחדה" אמרה: "המיצג הוא סמל לאסון שעלול לבוא עלינו. על פי כל התחזיות אם לא נצליח להפחית לאפס את פליטת גזי החממה בתוך שנים ספורות, נחזה בהשמדת מרבית החיים על פני כדור הארץ. אנו קוראים לממשלה לקחת חלק במאבק העולמי ולסגור לאלתר את המפעלים המבוססים על אנרגיה פוסילית".

מימי פרץ, פעילה סביבתית המתגוררת בסמוך למפעלים המזהמים, שהסרטן היכה ברבים מבני משפחתה, זעקה: "מיליון תושבים נושמים 24 שעות ביממה מזהמים חריפים המתנדפים לאוויר וגורמים לתחלואה ותמותה. זה בידיים שלכם לעצור את המוות והחולי – סגרו את המפעלים המזהמים לאלתר".

צועדים מחוצות המפרץ למתחם בזן | צילום: מגמה ירוקה
צועדים מחוצות המפרץ למתחם בזן | צילום: מגמה ירוקה

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית": " חיי התושבים חייבים לעמוד מעל כל שיקול כלכלי אחר. במקביל, יש לדאוג תעסוקתית למפוטרים. אנו משוכנעים כי תעשיית האנרגיה המתחדשת המתפתחת בישראל תוכל לקלוט אותם לחיקה החם".

שלשום, שני, הפגינו פעילי סביבה מול בתיהם של שר האנרגיה יובל שטייניץ במבשרת ציון ושר האוצר ישראל כץ בכפר אחים וערכו במקום מיצג של חולים המתבוססים בזפת ומחוברים למוטות אינפוזיה מטפטפי נפט, המדמים, לדברי הפעילים, את החולי והמוות שפשט בקרב תושבי חיפה והקריות עקב זיהום המפעלים במפרץ חיפה.

פעילי סביבה מפגינים בשערי בזן | צילום: מגמה ירוקה
מחאת פעילי הסביבה בשערי בזן | צילום: מגמה ירוקה

"סיסמאות מלפני 30 שנה"

מאיגוד הכימיה, פרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה: "כדאי שהארגונים הירוקים יקראו את דוחות המשרד להגנת הסביבה ויפסיקו לדקלם סיסמאות מלפני 30 שנה. סגירת חברות התעשייה במפרץ חיפה לא רק תביא לפיטורים המוניים, אלא גם תגרום להחמרה משמעותית עוד יותר של זיהום האוויר במפרץ. לפי המשרד להגנת הסביבה, התחבורה הימית והיבשתית היא הגורם העיקרי לזיהום במפרץ ולא החברות שפועלות כיום לפי הסטנדרטים המחמירים ביותר שישנם. גם במשרד להגנת הסביבה מודים כי אם החברות ייסגרו, הזיהום בחיפה לא ייפתר״.

לחדשות נוספות הקליקו כאן * לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות